Bardzo dużo komunikatów, spokój i świetne tempo – Daniel Ricciardo z pewnością żałuje, że więcej jego wyścigów w McLarenie nie wyglądało tak, jak GP Meksyku. Przeczytajcie jego komunikację radiową z inżynierem.
Daniel Ricciardo
Tuż po starcie Daniel dostaje propozycje ustawień, sugestie, informacje o aucie i wieści, gdzie są rywale.
Na 6. okrążeniu inżynier mówi kierowcy, że Vettelowi również polecono uważanie na temperatury silnika. „W 4. zakręcie silnik staje się najcieplejszy, możesz rozważyć większe odpuszczanie tam” – słyszy Ricciardo.
Daniel walczy z Zhou, ale inżynier po raz kolejny prosi go o odpuszczanie w zakręcie 4. Gdy Australijczyk wreszcie upora się z kierowcą Alfy na 9. okrążeniu, inżynier powie mu, że następny samochód to Tsunoda.
„Spróbuję ustabilizować temperatury” – mówi kierowca, a inżynier dodaje, że może użyć przycisku overtake na wyjściu z ostatniego zakrętu. Inżynier cały czas podaje przewagę nad Zhou, prosi też kierowcę o informację o oponach.
„Wszystko w porządku, temperatury się ustabilizowały” – mówi Daniel. Cały czas są mu też przekazywane sugestie i polecenia zmian ustawień. Dostaje również informacje o kierowcach jadących przed nim. Po każdym komunikacie Daniel mówi: „Zrozumiałem”.
Na 15. okrążeniu Ricciardo mówi, że „to jest moje tempo w tym momencie”, a inżynier powie, że jest ono dobre.
„Myślimy, że aktualny jest plan A, na zakładanym okrążeniu” – mówi inżynier. Ricciardo potwierdza i pyta, co robi Alonso. W odpowiedzi są mu podawane czasy Hiszpana.
Na 19. kółku Daniel zgłasza, że na ostatnich kilku okrążeniach ma nieco większe problemy z przednimi oponami i że według niego „jest margines na Brake 2”. Inżynier odpowiada, że owszem, o ile zmieni ustawienia torque. Tak też się dzieje.
Dwa okrążenia później, inżynier pyta: Daniel, czy bardziej widzisz plan A czy plan B? Ricciardo mówi, że plan A. Inżynier niedługo później dodaje, że tempo Daniela jest coraz lepsze, a kierowcy na oponach miękkich zaczynają mieć graining.
Ricciardo jedzie za Tsunodą, a inżynier mocno stara się mu pomóc w wyprzedzeniu Japończyka. Australijczyk dostaje dużo bardzo dokładnych komunikatów, inżynier szczegółowo opisuje, co kierowca może robić lepiej, jakich ustawień może użyć.
Daniel dostaje informację, że Leclerc zjechał do boksów i wyjechał za nim i ma „nie tracić z nim czasu”. Kierowca będzie dostawał komunikaty dotyczące kierowców, którzy zjeżdżają do boksów oraz tempa tych, którzy zmienili opony na poszczególne mieszanki.
Inżynier mówi o wysokości temperatur, stratach rywali. „Daniel, tempo nadal jest dobre w porównaniu z innymi autami” – mówi inżynier, a Ricciardo potwierdza: „Przyjąłem, to jest relatywnie stabilne tempo”.
Na 36. okrążeniu inżynier mówi, że tempo Vettela na miękkich oponach jest nadal całkiem dobre, dlatego rozważają plan C -5, -10 okrążeń. „Co o tym myślisz?” – pyta inżynier. „Rozumiem, jestem zadowolony z tego rozwiązania. „Tempo jest dobre Daniel, tempo jest dobre” – powtarza inżynier.
Na 42. okrążeniu Ricciardo jest pytany o opony i mówi, że na ostatnim okrążeniu trochę spadło ich tempo, ale ogólnie jest nieźle.
„Daniel, przechodzimy na plan C, użyj teraz opon” – mówi inżynier, a potem zawoła kierowcę do boksów.
Przed zjazdem Daniel jest proszony o schłodzenie silnika, a w trakcie zjazdu do boksów dostaje szczegółowe informacje.
„Wyjechałeś tuż przed Hamiltonem i Perezem” – mówi inżynier, a kierowca pyta, jakie jest ich tempo. Dostaje on informację o czasach, inżynier mówi, jak będą zachowywać się opony i bardzo chwali kierowcę za tempo.
Potem pojawiają się niebieskie flagi za Hamiltona i Pereza.
Po kontakcie z Tsunodą, Ricciardo dostaje informację, że ciśnienia opon wyglądają dobrze. Kierowca potwierdza, że samochód jest w porządku.
Gdy Perez minie Ricciardo, inżynier mówi, że 10 sekund przed nim jest Ocon i że powinien zabrać się z Perezem.
„Daniel, dostaliśmy karę 10 sekund kary za kolizję z Tsunodą” – mówi inżynier. Kierowca nie odpowiada, a inżynier dodaje, że plan pozostaje ten sam, że ma się zabrać za Perezem i wyprzedzać Bottasa i ścigać Ocona.
Daniel wykorzystuje niebieską flagę dla Bottasa za Pereza i wyprzedza Fina. Daniel dostaje informację, że Alonso ma problemy.
Kilka okrążeń później Australijczyk usłyszy, że Bottas jest już ponad 10 sekund za nim i teraz celem jest wyprzedzenie Ocona. „Zrozumiałem, tak” – mówi kierowca.
Inżynier podkreśla dwukrotnie, że ważne jest pozostanie przed Russellem, tak by nie zdublował Daniela. „Po prostu powiedzcie Russellowi Georgeowi żeby został z tyłu” – żartuje Ricciardo.
Watch closely! 👀
Danny Ric had his eyes on the prize 😆#MexicoGP @danielricciardo pic.twitter.com/PCz7IhQoqi
— Formula 1 (@F1) November 1, 2022
Kierowca dostaje informację, że temperatury silnika są dobre, a sam pyta o tempo Russella. Inżynier podaje też, że Bottas jest już 10 sekund za nim, a Ricciardo traci już 5 sekund.
Podczas krótkiej wirtualnej neutralizacji, inżynier prosi kierowcę o zmiany ustawień, dbanie o temperatury, ale tak, by nie zeszkliły się hamulce.
Po wznowieniu rywalizacji Ricciardo pyta o straty i przewagi, a inżynier mówi, że od teraz „lift and coast” tylko dla opon.
Daniel regularnie dostaje informacje, gdzie jest George Russell, a potem, że zjechał po opony. Jest mu też podawana przewaga nad Oconem.
„Ostatnie okrążenie, Ocon traci 11,2 sekundy” – mówi inżynier.
„Świetna praca Daniel, Ocon 12,2 za tobą, P7. Musimy schłodzić auto” – mówi inżynier po minięciu linii mety.
„Zrozumiałem. Howdy, to była dobra zabawa” – mówi Ricciardo. „Cool bits” – dodaje i dostaje informację na temat kolejności na mecie.
„Oczywiście dobra decyzja strategiczna, bardzo dobra, dziękuję” – mówi Danie. „To była też świetna jazda, uwielbiamy to, brawo. Uważamy, że zasłużyłeś na więcej” – dodaje inżynier i daje kierowcy ostatnie instrukcje.
Inni
Tak przedstawiały się komunikaty wszystkich kierowców po zakończeniu GP Meksyku:
A takie komunikaty radiowe wybrała F1 jako najciekawsze?