Mauro Forghieri, który kierował projektami wielu mistrzowskich Ferrari w latach 1963-87, zmarł w wieku 87 lat.
Urodzony w Modenie Forghieri, poszedł w ślady ojca, by dołączyć do legendarnej marki wyścigowej po ukończeniu Uniwersytetu w Bolonii w 1959 roku. W wieku zaledwie 27 lat awansował na stanowisko głównego szefa działu technicznego Ferrari w październiku 1961 roku – pomagając Scuderii odzyskać świetność po utracie dyrektora technicznego na rzecz nowego zespołu ATS.
Dzięki Ferrari 158, Ferrari i John Surtees zdobyli tytuły w 1964 roku. Forghieri szybko umocnił swoje dziedzictwo dzięki samochodom serii P, które w tym samym roku wygrały Le Mans. Sukcesy samochodów sportowych trwały nadal, ale Ferrari musiało czekać na kolejne tytuły mistrzowskie w F1 aż do 1975 roku, kiedy to przełomowy model 312 T, wyposażony w poprzeczną skrzynię biegów zapewnił tytuły dla Ferrari i Niki Laudy, rozpoczynając złoty okres dla zespołu.
W sumie Ferrari zdobyło siedem mistrzostw konstruktorów i cztery mistrzostwa kierowców pod rządami głównego inżyniera i dyrektora technicznego Forghieriego.
Po 27 latach pracy w zespole włoski inżynier odszedł do Lamborghini w 1987 roku, aby zaprojektować silnik V12, który omal w 1993 roku nie zasilił McLarena, w którym jeździł Ayrton Senna.
Forghieri opuścił Lamborghini na początku lat 90., ale nadal uważnie przyglądał się wyścigom i świecie motoryzacji, realizując projekty takie jak Oral Engineering Group, z klientami takimi jak BMW i Ferrari.
Z dziedzictwem innowacyjnych, często pięknych projektów, Forghieri ostatecznie odegrał kluczową rolę w zapewnieniu sukcesów Ferrari na torach wyścigowych przez prawie trzy dekady.
formuła1.com
Patryk Kucharski