KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Iza Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Stalowy Jaro, Lukas Hewner, Grzejnik, Tsopni, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Marcin Starczewski, Mikołaj Demkow, Jędrzej Otręba, Tomasz Ignaczak, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Ilona Bykowska, Ba Ru, Rafal Lesny, Maciek Kowalczyk, HITMAN 47, Mariusz Surlejewski, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, RkamilC, Pawel Licznerski, Patrick Komorek, Kamil Kuczman, szymon034, Marcin Rentflejsz, Rysiek Łotocki, Adrian Karwan, Marcin Bogutyn, Maks Szmytkowski, Norbert Sz
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Esox33, archetype, Paw321p, Wilkor, Djdario, Tomek81, Siatek, ThrudCK, jacek79100, Piastun Piast, Mati, Zaszyfrowane, Rafał Przybylski, Maciej Kania, Kamil Tomczyk, Zynek, Marjusz, Łukasz Mikołajczyk, Piotr Naskrent
blank

Motorsport – wspomnienie tych, którzy odeszli w ciągu ostatnich 12 miesięcy



W tych dniach wspominamy tych, których już z nami nie ma. W ciągu ostatnich 12 miesięcy zmarło wiele postaci związanych z motorsportem. Przypominamy ich sylwetki.

Sir Frank Williams

 

Był założycielem i szefem zespołu Williams w Formule 1. Dzisiaj brytyjska ekipa rywalizuje w dolnej części tabeli, ale swego czasu była gigantem. Ma w dorobku 9 mistrzowskich tytułów w klasyfikacji konstruktorów i 7 w klasyfikacji kierowców (zdobytych z Alanem Jonesem, Keke Rosbergiem, Nelsonem Piquetem, Nigelem Mansellem, Alainem Prostem, Damonem Hillem i Jacquesem Villeneuve’em). W teamie tym narodził się też talent konstuktorski słynnego Adriana Neweya. Williams to po prostu ikona w historii królowej sportów motorowych.

W ekipie z Grove jak wiadomo startował również nasz Robert Kubica, w sezonie 2019. Z kolei w roku 1994 za sterami bolidu stajni śmiertelny wypadek miał Ayrton Senna.

Team powstał w 1977 roku. Przedtem Frank Williams próbował sił jako mechanik i kierowca. W 1986 roku miał poważny wypadek drogowy, w wyniku którego został sparaliżowany i poruszał się na wózku inwalidzkim.



Dwukrotnie został odznaczony przez Królową Elżbietę II.

Zmarł 28 listopada 2021 roku, w wieku 79 lat.

Tony Brooks

Czołowy kierowca Formuły 1 z pierwszych sezonów istnienia mistrzostw. Brytyjczyk był ostatnim żyjącym zawodnikiem, który wygrywał w latach 50. Sześciokrotnie stawał na najwyższym stopniu podium. Reprezentował Ferrari – i w 1959 roku sięgnął w czerwonych barwach po wicemistrzostwo świata. Lepszy wówczas okazał się jedynie słynny Jack Brabham.

Brooksa nazywano „Wyścigowym Dentystą”, bo był studentem stomatologii. Na dodatek w jednym z wyścigów złamał szczękę. Miał kilka poważnych wypadków (w tamtych czasach bezpieczeństwo stało na niskim poziomie) i w obawie o życie zakończył karierę w wieku 29 lat. Zmarł 3 maja 2022 roku, dożywszy 90 lat.

Phil Read

Utytułowany angielski motocyklista. Pierwszy w historii zawodnik, który został mistrzem świata w klasach 125, 250 i 500 cm³ (dzisiejsze Moto3, Moto2 oraz MotoGP). Startując w latach 60. i 70., zdobył łącznie siedem tytułów. Po drodze zwyciężył 52 wyścigi. Przez większość kariery jeździł na Yamasze. Potem przesiadł się na MV Agusta.



Zawojował również kultowy wyścig Tourist Trophy na Wyspie Mann. Triumfował w różnych klasach ośmiokrotnie.

Nic dziwnego, że w 1979 roku został uhonorowany przez Królową Elżbietę II Orderem Imperium Brytyjskiego, w klasie Kawaler Orderu (MBE), a w roku 2013 wszedł do galerii sław Międzynarodowej Federacji Motocyklowej (FIM).

Odszedł 6 października 2022 roku, w wieku 83 lat.

Quentin Lavallee

Był francuskim mechanikiem, pracował dla zespołu PH Sport. Zginął tragicznie 14 stycznia 2022 roku, podczas Rajdu Dakar w Arabii Saudyjskiej. Prowadząc samochód serwisowy, zderzył się z lokalną ciężarówką w trakcie dojazdu na metę. Miał zaledwie 20 lat.

Al Unser

Amerykański kierowca, 4-krotny zwycięzca najsłynniejszego wyścigu za Oceanem – Indianapolis 500. Wygrywał te zawody w latach 1970, 1971, 1978 i 1987.

Poza tym wygrał serię USAC i 2-krotnie został mistrzem cyklu CART. Są to poprzednicy dzisiejszego IndyCar. Startował również w NASCAR.



W amerykańskich wyścigach z powodzeniem uczestniczyli także jego bracia, Jerry i Bobby, oraz syn, Al Unser Jr. Cała rodzina Unserów triumfowała w Indy 500 łącznie rekordowe 9 razy.

Zmarł 9 grudnia 2021 roku, w wieku 82 lat.

Bob Bondurant

Kolejny amerykański zawodnik z dawnych czasów. Ścigał się nie tylko w Stanach Zjednoczonych. Zawitał także do F1. W latach 1965-66 wziął udział w dziewięciu Grand Prix. Jego najlepszym wynikiem było 4. miejsce na ulicach Monako, w szalonym wyścigu, w którym metę osiągnęło… czterech kierowców.

Bondurant poza tym cztery razy uczestniczył w 24-godzinnych zawodach Le Mans. W 1965 roku wygrał je jako debiutant i członek zespołu Carrolla Shelby’ego. Zwyciężył w klasie GT razem z Danem Gurneyem, za kierownicą Shelby Daytona Cobra Coupe.

Jako ciekawostkę warto dodać, że założył szkółkę Bondurant Racing School, która uczyła jeździć w filmach wielkie osobistości kina, m. in. Clinta Eastwooda, Toma Cruise’a, czy Nicolasa Cage’a.

Odszedł 12 listopada 2021 roku, mając 88 lat.

Dietrich Mateschitz

Był założycielem i właścicielem Red Bulla, który wystawia w Formule 1 dwa zespoły (Red Bull oraz AlphaTauri). Austriacki miliarder uwielbiał sport i działał nie tylko w wyścigach samochodowych. Jego marka zawitała z powodzeniem do przeróżnych dyscyplin. W F1 odniosła ogromny sukces. Główny team Red Bulla startuje od 2005 roku, a już ma na koncie 5 tytułów w klasyfikacji konstruktorów i 6 tytułów w klasyfikacji kierowców. W jego barwach najpierw dominował Sebastian Vettel, a teraz dzieli i rządzi Max Verstappen.

Mateschitz poza tym kupił tor A1-Ring, który dziś jako Red Bull Ring znowu gości Grand Prix Austrii. Słynny biznesmen odszedł 22 października 2022 roku, po długiej walce z rakiem trzustki. Miał 78 lat.

Autor: Grzegorz Filiks



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Bahrajnu

Dni
Godzin
Minut
Sekund

F1: 3 marca (Bahrajn)
WEC: 2 marca (Katar)
ELMS: 14 kwietnia (Barcelona)
F3: 2 marca (Bahrajn)

Najbliższy start Kubicy

10h Kataru WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi