KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, RK 88, Paweł Rosochacki, Esox33, nietuzin, Tomek, Wilkor, swój stary, Assetto corsa, Kryss, TUTUDUDU, Djdario8309, Kamil Tomczyk, Przemek M., Golden, jacek79100, zanet, BaRu, Rafał Przybylski, MarcinBB, Tomek81, Gnusma, MarcinBB, jacek79100, PUMA, haksik, Marcin, Kardynał, wr1004, gotrek, Galloper Tatodor

Harmonogram GP Australii

Program TV

blank

Wyniki GP Australii

Motor Racing - Formula One World Championship - Abu Dhabi Grand Prix - Practice Day - Abu Dhabi, UAE

Kubica i Abu Dhabi – historia występów



Robert Kubica miał okazję wiele razy prezentować swoje umiejętności na torze Yas Marina w Abu Zabi. Trzy razy były to wyścigi Formuły 1 i cztery razy testy. Obiekt ten nigdy nie był dla Roberta przesadnie szczęśliwy, choć nie można również powiedzieć, by Robert kiedykolwiek na nim zawiódł. Warto powiedzieć, że oprócz Hungaroring, Robert Kubica najczęściej w ostatnich latach jeździł właśnie na Yas Marina Circuit.

Zaczynamy od okrążenia z Robertem Kubicą, ale nie z bolidu F1, a z ubiegłorocznych Pirelli Hot Laps.

2009

 

W pierwszym treningu przed Grand Prix Abu Zabi 2009, Robert Kubica zajął 11. miejsce, w drugim był 20. a w trzecim wywalczył ósmą lokatę. Najlepiej było w kwalifikacjach. Robert wykręcił w nich siódmy czas, będąc szybszym od Nicka Heidfelda o 351 tysięcznych sekundy. Na pierwszym okrążeniu wyścigu Robert wyprzedził Jarno Trullego i jechał na 6. miejscu. Robert był zadowolony ze swojego początkowego tempa, ale do boksów został ściągnięty jako jeden z pierwszych. Wówczas zaczęły się kłopoty. Kubica mówił, że opony nie mają przyczepności i w efekcie tracił czas. Gdy wszyscy odbyli wizyty w boksach, Robert spadł na 10. miejsce. Po swojej drugiej wizycie w boksach Robert nie awansował, a następnie wdał się w walkę z Sebastianem Buemim, która skończyła się obrotem auta Polaka. Ostatecznie Robert ukończył wyścig na 10. miejscu.

Poniżej zobaczycie najciekawsze fragmenty tego wyścigu z Robertem:



2010

 

Robert zaczął ostatni wyścig sezonu 2010 od piątych miejsc w dwóch pierwszych treningach. W trzecim był 9. W kwalifikacjach doszło do sensacji. Robert nie awansował do Q3 po raz pierwszy w sezonie 2010, a wyprzedził go Witalij Pietrow. Kubica startował z 11. miejsca. Gdy szybko doszło do wyjazdu samochodu bezpieczeństwa, Robert zmienił opony i wrócił na 10. miejscu. Następnie wyprzedził Adriana Sutila. Strategia opłaciła się i Robert po zjazdach rywali jechał na 4. pozycji.

Robert następnie świetnie zaatakował Kamui Kobayashiego i jechał po miejsce na podium.

Później był nawet drugi, ale po swoim drugim postoju w boksach wrócił na 5. miejsce, na którym finiszował.

Testy 2010

 

Po zakończeniu sezonu, Formuła 1 testowała jeszcze na torze Yas Marina. Robert przejechał podczas nich 39. okrążeń, uzyskując piąty czas dnia.

Testy 2017

 

Robert udawał się na te testy niemal pewny podpisania kontraktu z Williamsem na starty w sezonie 2018. Niestety, drugim kierowcą podczas nich okazał się być Sergey Sirotkin, dysponujący potężnym wsparciem finansowym.

Pierwszego dnia testów, Kubica pokonał 100 okrążeń – najwięcej ze wszystkich kierowców – uzyskując czas 1:41.296 na oponach miękkich. Drugiego dnia Robert przejechał 28 okrążeń, uzyskując wynik 1:39.485 na oponach hiper miękkich. Tego samego dnia jeździł Sergey Sirotkin, który wykręcił 1:39.947 na oponach miękkich.



„Myślę, że to był produktywny i intensywny dzień. Biorąc pod uwagę, że przejechaliśmy 100 okrążeń na różnych typach opon w nowym samochodzie, którego miałem się uczyć, to osiągnęliśmy cel, który zamierzaliśmy – nawet mimo tego, że nie jeździliśmy cały dzień. Chcieliśmy przeprowadzić symulację dnia wyścigowego i była on produktywna jeżeli chodzi o zbieranie informacji dla mnie samego. Mam nadzieję, że to był pozytywny dzień dla zespołu w zakresie feedbacku” – powiedział Robert po pierwszym dniu testów. Po drugim otrzymał zakaz wypowiedzi do Williamsa. Ekipa z Grove oznajmiła po Abu Zabi, że decyzję co do drugiego kierowcy podejmie „w stosownym czasie”.

Podczas GP Abu Zabi 2017 oraz na testach po nim na torze Yas Marina Circuit „zadebiutowała” ogromna Sektorówka Roberta Kubicy, stworzona z 6000 zdjęć jego kibiców.

2018

Pierwszy trening przed GP Abu Zabi był jednym z trzech, które miał zaplanowane na sezon 2018. Robert przystępował do niego wiedząc już, że wraca do Formuły 1. Polak wykonywał już program testowy na sezon 2019 i jego wynik był 1,5 sekundy gorszy od razultatu Lance Strolla. Kubica przejechał 25 okrążeń, zajmując 20. miejsce.



Po wyścigu miały miejsce testy. Robert jeździł przez pół dnia podczas każdego z dni testowych. W pierwszym przejechał 32 kółka, będąc ćwierć sekundy szybszym od Russella, a drugiego dnia przejechał tylko 39 okrążeń, kończąc z najgorszym czasem – ale bez praktycznie jednego szybkiego kółka.

2019

 

Był to ostatni wyścig Kubicy z Williamsem. W 1. treningu był 18. W kolejnych treningach i kwalifikacjach był już ostatni, a czasówkę przegrał z Russellem o 0,5 sekundy.

W wyścigu Robert miał dobrą reakcję na światła, ale do pierwszego zakrętu dojeżdża późno przez problem z silnikiem. Wybiera jednak dobrą linię jazdy po zewnętrznej i po raz kolejny wyprzedza George Russella. Na dojeździe do 5. zakrętu Anglik totalnie przestrzeliwuje hamowanie i uderza w prawe przednie koło Kubicy.

Potem Robert walczył m.in. z Antonio Giovinazzim, z którym kontakt mocno uszkodził podłogę Kubicy.



Russell długo jechał za Kubicą, ale niebieskie flagi sprawiły, że Anglik zbliżył się do Polaka, a potem łatwo go wyprzedził.

Robert ostatecznie ukończył rywalizację na ostatnim, 19. miejscu.

„Dziękuję Wam wszystkim za ten sezon. A właściwie 2 sezony. Nie było łatwo, ale zrobiliście dobrą robotę. Dziękuję i życzę Wam powodzenia” – powiedział Kubica przez radio po minięciu linii mety.

„Dziękujemy Robert, to była przyjemność z tobą pracować” – odpowiedział Paul Williams.

„Z tą przyjemnością, to mów za siebie, bo ktoś inny nie musi tak uważać” – stwierdza Kubica żartobliwie.



„To był trudny rok i dziś również nie było lekko, ale przynajmniej mieliśmy jakąś walkę. Na pierwszym okrążeniu dotknęliśmy się z George`m w zakręcie 5, a potem z Giovinazzim zaliczyłem mocniejszy kontakt. Uszkodziłem prawą stronę podłogi dość mocno więc ostatni 35 okrążeń było bardzo trudne. Nie był to łatwy sezon, ale przynajmniej próbowaliśmy dać z siebie wszystko i nie poddaliśmy się” – powiedział Robert po wyścigu.

2020

 

W ubiegłym roku Robert Kubica brał udział w pierwszym treningu przed Grand Prix Abu Zabi, w którym zajął 15. miejsce w barwach Alfa Romeo Racing ORLEN.

Po zakończeniu weekendu wyścigowego Kubica oraz Callum Ilott uczestniczyli w testach „dla młodych kierowców” w Abu Dhabi. Tak przedstawiały się wyniki jazd:

wyniki testow abu dhabi

2021

 

Robert miał zaplanowany trening w Abu Dhabi przed wyścigiem, ale niestety choroba wykluczyła jego udział w weekendzie wyścigowym.

Kubica o torze

 

Przed dwoma laty Polak napisał co nieco o tym obiekcie, poniżej przeczytacie jego wypowiedź:

„Przejechałem tylko jeden wyścig w Abu Zabi z Sauberem, który ukończyłem na 10. miejscu w 2009 roku. W kolejnym sezonie z Renault byłem 5. W 2010 roku nie spodziewałem się, że to będzie mój ostatni wyścig w F1 na długi czas. Kiedy opuszczałem tor, nie miałem jakichś szczególnych emocji, poza faktem, że był to ostatni wyścig sezonu. Kiedy do niego do chodzisz, czekasz na nieco odpoczynku i zawsze jest wyjątkowy.

Nieco inaczej było dwa lata temu. Mimo że był on dla mnie ciężki rok i wiedziałem, że nie będzie mnie w stawce w kolejnym sezonie. Jeżeli znasz swoją przyszłość i wiesz, co cię czeka to zawsze jest więcej emocji. Oczywiście wtedy nie wiedziałem jeszcze, że będę pracował z Alfa Romeo Racing ORLEN.



Ludzie pamiętają wyścig wyścig z 2010 roku ponieważ toczyła się w nim walka o mistrzostwo świata pomiędzy Fernando Alonso a Sebastianem Vettelem. Alonso musiał mnie wyprzedzić żeby zdobyć tytuł, ale nigdy nie walczyliśmy nawet bo to mój partner zespołowy, Vitaly Pietrov go powstrzymał.

Osobiście mam jedno mocniejsze wspomnienie z tego toru z kwalifikacji w 2010 roku i jest dlść smutne bo to były pierwsze kwalifikacje w tamtym sezonie, w których nie wszedłem do Q3. Pamiętam to dlatego, że byłem jedynym oprócz kierowców Red Bulla, którzy byli we wszystkich Q3 aż do tego ostatniego wyścigu. Nie powiem, że byłem bardzo zły, ale patrzenie na wyniki kwalifikacji i świadomość, że byłem jedynym oprócz Red Bulli z kompletem awansów byłyby czymś szczególnym. Zabrakło mi bardzo niewiele. Podczas wyścigu wiedziałem, że mam dobre tempo i niską degradację opon i wszystko wyszło całkiem dobrze. Byłem piąty i myślę, że to było nasze maksimum więc nie mogłem być bardzo rozczarowany.

Jeżeli chodzi o sam tor z punktu widzenia kierowcy, to jest to taki obiekt, na którym bardzo łatwo jest stracić bardzo dużo czasu okrążenia, nie będąc pewnym przyczyn. Nie ma tu tak naprawę dużych, trudnych zakrętów, zakręty 2. i 3. są przejeżdżane bez odjęcia, nie ma bardzo szybkich zakrętów i głównie spotkamy tu wolne i średnie zakręty. Trzeba skupiać się na stabilności tyłu oraz przyczepności mechanicznej pod wolne zakręty. Dlatego gdy nie masz tu stabilności i trakcji, tracisz bardzo dużo czasu bez popełniania błędów.

Mogę powiedzieć, że to jeden z moich ulubionych torów, choć brakuje tu naprawdę dużych prędkości. Nadal jednak to trudny obiekt do znalezienia osiągów oraz taki, który trzeba dobrze czytać. Jest on również skomplikowany z punktu widzenia opon, ale to wyzwanie, któremu trzeba stawić czoła.”



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Japonii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 5 kwietnia
godz. 04:30 FP1
godz. 08:00 FP2

Sobota, 6 kwietnia
godz. 04:30 FP3
godz. 08:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 7 kwietnia
godz. 07:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Barcelony - ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi