KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, RK 88, Paweł Rosochacki, Esox33, nietuzin, Tomek, Wilkor, swój stary, Assetto corsa, Kryss, TUTUDUDU, Djdario8309, Kamil Tomczyk, Przemek M., Golden, jacek79100, zanet, BaRu, Rafał Przybylski, MarcinBB, Tomek81, Gnusma, MarcinBB, jacek79100, PUMA, haksik, Marcin, Kardynał, wr1004, gotrek, Galloper Tatodor

Harmonogramy

blank

Wyniki GP Australii

GP Sao Paulo: Dlaczego Tsunoda nie mógł się oddublować? FIA wyjaśnia



Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) wytłumaczyła, dlaczego nie zezwoliła Yuki Tsunodzie na oddublowanie się pod koniec wyścigu Formuły 1 o GP Sao Paulo.

Niedzielna rywalizacja najlepszych kierowców świata w Brazylii była dwukrotnie przerywana wyjazdami samochodu bezpieczeństwa. Przed drugim restartem, do którego doszło 11 okrążeń przed metą, oglądaliśmy dziwną sytuację. Spośród trzech zdublowanych zawodników, Alex Albon oraz Nicholas Latifi mogli wyprzedzić lidera i odzyskać okrążenie, a Yuki Tsunoda nie. Reprezentant zespołu AlphaTauri przed neutralizacją znajdował się przed duetem Williamsa, ale w efekcie całego zdarzenia finiszował za nimi, na ostatnim, 17. miejscu (trzech kierowców nie osiągnęło mety).

Jak się okazało, zawinił nowy, zautomatyzowany system identyfikowania zdublowanych bolidów, wprowadzony do F1 w reakcji na pamiętne kontrowersje w zeszłorocznym GP Abu Zabi. Wyścig na torze Interlagos pokazał, że mechanizm nie jest jeszcze w pełni dopracowany.

Tsunoda nie mógł się oddublować, ponieważ wykorzystał neutralizację na zmianę opon – i w trakcie zjeżdżania do alei serwisowej na moment wyprzedził liderującego George’a Russella. To nic, że wrócił z boksów za kierowcą Mercedesa (oraz pięcioma innymi zawodnikami). System zarejestrował, że oddublował się sam, więc już nie przysługuje mu oddublowanie „odgórne”.



Zdezorientowany Japończyk później wyprzedził jeden z samochodów przed sobą, ale po rozmowie ze swoim inżynierem wyścigowym, wrócił na oryginalną pozycję. W międzyczasie sam został wyprzedzony przez Latifiego (za Albona spadł wcześniej, na skutek pit-stopu). Nie miał prawa bronić się przed Kanadyjczykiem, bo ten dostał „zielone światło” od dyrekcji wyścigu, aby wrócić na okrążenie lidera.

Kiedy neutralizacja dobiegła końca, Tsunoda dodatkowo mógł przeszkodzić czołówce w ściganiu się, ale przytomnie na prostej startowej zjechał na bok, zwolnił i pozwolił wyprzedzić się wszystkim.

Warto zwrócić uwagę, że gdyby mógł się oddublować, Tsunoda na świeżych oponach miałby szansę zyskać parę lokat. Choć o punkty byłoby raczej trudno. Tak czy inaczej, jest pokrzywdzony.

Czy system zostanie poprawiony? Zobaczymy, bo FIA nie wyraża się w tej kwestii klarownie.

W komunikacie Federacja napisała: „Podczas gdy to bardzo niecodzienna sytuacja, nie było błędów systemowych ani proceduralnych – to jeden z tych nieprzewidywalnych scenariuszy, który może się wydarzyć. Nie ma potrzeby wprowadzania żadnych natychmiastowych zmian”.

„Oczywiście zostanie to przedyskutowane w przyszłości na szczeblu Sportowych Komitetów Doradczych, jako część normalnych procedur przeglądowych”. – dodało ciało zarządzające F1.

Autor: Grzegorz Filiks
Źródło: Motorsport.com



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Chin

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 19 kwietnia
godz. 05:30 FP1
godz. 09:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 20 kwietnia
godz. 05:00 – Sprint
godz. 09:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 kwietnia
godz. 09:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi