Po latach spekulacji i łączenia z amerykańskim zespołem, Nico Hulkenberg wreszcie został ogłoszony kierowcą Haasa, w którym zastąpi w sezonie 2023 Micka Schumachera.
Nico Hulkenberg był – obok Roberta Kubicy – jednym z dwóch kierowców, którzy odchodzili z F1 po sezonie 2019. W międzyczasie Niemiec nie jeździł w żadnej serii wyścigowej, a zaliczył jedynie 5 występów w Formule 1, zastępując zakażonych koronawirusem kierowców Racing Point i Astona Martina.
Tymi występami Hulkenberg wyśrubował swój rekord liczby startów w F1 bez wizyty na podium, który wynosi 181. Do niego również należy rekord punktów zdobytych bez wygranej i podium – 521.
Very happy to move into a full-time drive with @HaasF1Team in 2023. I feel like I never really left Formula One and I am excited to get the opportunity to do what I love the most again. I want to thank Gene & Günther for their trust! pic.twitter.com/47cBbm1YJl
— Nico Hülkenberg (@HulkHulkenberg) November 17, 2022
Hulkenberg zadebiutował w F1 w 2010 roku w Williamsie (gorszy w całym sezonie od Barrichello), dla którego zdobył sensacyjne pole position w GP Brazylii w tym samym roku. Po roku przerwy od startów, wrócił w 2012 roku do Sahara Force India (lepszy w sezonie od di Resty), a potem przez rok startował w Sauberze (zdecydowanie lepszy od Gutierreza). W 2014 roku na 3 lata wrócił do Force India (Perez lepszy od niego w 2 sezonach), a następnie przeniósł się do Renault – również na 3 sezony (1-1 z Sainzem, przegrał z Ricciardo).
O tym, że Hulkenberg może wrócić do F1 – właśnie w Haasie – mówiło się już przed sezonami 2021 i 2022, ale ostatecznie Haas najpierw postanowił zostawić swój stary skład, a potem zastąpił Mazepina Magnussenem.
Stosunki Magnussena i Hulkenberga nie są najlepsze, ale obaj deklarowali, że nie będą mieli problemu ze współpracowaniem ze sobą, gdyby doszło do podpisania kontraktu z Hulkenbergiem.
“Naturalnie jestem bardzo zadowolony, mogąc powitać Nico Hulkenberga ponownie w roli kierowcy wyścigowego w Formule 1. Doświadczenie i wiedza, która przynosi do zespołu są oczywiste z prawie 200 startami w karierze. Ma reputację świetnego w kwalifikacjach i solidnego, niezawodnego kierowcy. Są to atrybuty, które połączone z doświadczeniem Kevina Magnussena, dają nam bardzo konkretny zestaw kierowców, który według nas pchnie zespół do przodu” – komentuje Gunther Steiner, szef Haasa.
“To oczywiście nasz cel, który doprowadził do powrotu Nico do F1. Podziela naszą wizję i może być kluczowym graczem, wspólnie z resztą zespołu, w budowaniu fundamentów, które położyliśmy w tym roku, wracając do punktowania” – dodaje Steiner.
Hulkenberg pojawi się w aucie Haasa podczas testów młodych kierowców po Abu Dhabi.
“Jestem bardzo szczęśliwy, że mogę wrócić do Formuły 1 z Haas F1 Team. Czuję się tak, jakbym nigdy nie odszedł z Formuły 1. Jestem podekscytowany mając możliwość robienia tego, co kocham ponownie i dziękuję Gene Haasowi oraz Guntherowi Steinerowi za ich zaufanie. Przed nami praca by konkurować z innymi zespołami środka stawki i nie mogę doczekać się walki” – skomentował Hulkenberg.
Decyzja Haasa oznacza, że z F1 żegna się Mick Schumacher. Zaliczył on dotychczas 41 startów w F1, w których zdobył 12 punktów (wyłącznie w sezonie 2022). Syn 7-krotnego mistrza świata Michaela, wielokrotnie zawodził, mocno rozbijając auta.
Teraz prawdopodobnie czeka go przerwa w startach w F1, pytanie, jak długa. Podobno jego usługami jest zainteresowane Audi, które jednak wchodzi do F1 dopiero w sezonie 2026.
“Chciałbym podziękować Mickowi Schumacherowi za jego wkład w Haasa w ciągu kilku ostatnich lat. Jego zacięcie w kategoriach juniorskich było dobrze znane i od tego czasu rozwinął się jako kierowca w Haasie, zdobywając pierwsze punkty na początku sezonu. Podejmując decyzję o rozstaniu z nim, życzymy mu jak najlepiej w kolejnych krokach jego kariery” – mówi Gunther Steiner, szef Haasa, żegnając niemieckiego kierowcę.