Oglądaj F1 online       KONTAKT     Zgarnij 150 zł na OC/AC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie     SKOKI    MUNDIAL

logo-powrot-roberta

Oglądaj F1 w Eleven           KONTAKT    Kup F1 TV PRO       Wsparcie               Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL        Zgarnij 150 zł na OC/AC!      SKOKI    MUNDIAL

MENU:

Motor Racing - Formula One World Championship - Spanish Grand Prix - Race Day - Barcelona, Spain

30% więcej wyprzedzeń w sezonie 2022



Sezon 2022 w Formule 1 nie ekscytował walką o mistrzostwo świata do ostatniego kilometra, ale był ciekawy. Jak obliczono, mieliśmy o około 30 procent więcej wyprzedzeń niż zeszłego roku.

To kalkulacje opublikowane przez Pirelli. W sezonie 2021 odnotowano 599 manewrów, zaś w minionym aż 785 – przy takiej samej liczbie wyścigów. Zarówno w poprzednim roku, jak i w tym, rozegrano 22 Grand Prix.

Wzrost liczby wyprzedzeń to przede wszystkim efekt głębokich zmian w przepisach technicznych dotyczących aerodynamiki bolidów. Ta stała się głównie prostsza. Wrócił też tzw. „efekt przyziemny”. Kierowcom jest teraz łatwiej podążać blisko za rywalem, bo „brudne powietrze” pozostawiane przez pojazd z przodu już nie zakłóca na zakrętach docisku pojazdu z tyłu tak, jak kiedyś. Przy okazji według większości miłośników F1 samochody lepiej wyglądają. Choć to oczywiście kwestia gustu.

Rewolucja techniczna miała dać fanom więcej ścigania koło w koło i liczby Pirelli potwierdzają, że tak właśnie się stało. Włoski dostawca opon brał pod uwagę tylko „prawdziwe wyprzedzania”. Co to znaczy? Pomijał sytuacje, gdy kierowca był wyprzedzany w trakcie wizyty w boksach, albo na przykład kiedy któryś bolid miał awarię i został wyprzedzony przez całą stawkę.



„Uważam, że 30 procent więcej wyprzedzeń to bardzo dobra liczba. Biorąc pod uwagę, że jest faktem, że nie jest wyolbrzymiona”. – komentuje szef Pirelli w F1, Mario Isola.

Rola opon

Włoch tłumaczy, że do wzrostu wyprzedzeń przyczyniły się też opony. Dzięki zmodyfikowanej aerodynamice utrzymują się w lepszym stanie w trakcie bezpośredniej rywalizacji kierowców.

„Gdy bolid jedzie za kimś, traci mniej docisku, co oczywiście pomaga oponie, ponieważ mniej się ślizga i nie przegrzewa się”. – mówi.

„Postanowiliśmy wprowadzić nowe mieszanki. Przegrzewają się dużo mniej, przy zachowaniu takiego samego zużycia”.



„Kierowcy z degradacją termalną mogą teraz cisnąć. W przeszłości narzekali, że gdy jadą blisko za rywalem i cisną, zaczynają tracić przyczepność i się ślizgają. W takiej sytuacji oczywiście nie było możliwości, aby ponownie zaatakować”.

Widowiskowe ściganie w środku stawki

 

Isolę zachwyciły najbardziej pojedynki w środku stawki, między zawodnikami takich zespołów, jak Alpine, McLaren, Alfa Romeo, czy Aston Martin.

„Walczyli ze sobą dwóch, trzech naraz, wyprzedzali się, próbowali wykorzystać każdą okazję albo błąd konkurenta. Cisnęli nie na jednym zakręcie, lecz przez trzy, cztery, pięć okrążeń”. – wspomina.

„To największa różnica, jaką widziałem, w porównaniu do tego, co było kiedyś. Nie było łatwo do tego doprowadzić. Umożliwiły to nowe bolidy, nie chodzi tylko o opony. Ale ogumienie też pomogło, więc jestem zadowolony”. – podsumowuje.

Autor: Grzegorz Filiks

Źródło: Motorsport.com



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Testy przedsezonowe

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

Czekamy na decyzję!

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 18 listopada
godz. 11:00 – 12:00 – 1. trening
godz. 14:00 – 15:00 – 2. trening

Sobota, 19 listopada
godz. 11:30 – 12:30 – 3. trening
godz. 15:00 – 16:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 20 listopada
godz. 14:00 – 16:00 – Wyścig

Bądź na bieżąco

Popularne tagi