Fernando Alonso z pewnością był jednym z bohaterów GP USA, ale czy jego komunikacja z inżynierem była tak intensywna jak wydarzenia na torze? Zapraszam do zapoznania się z nią!
Po starcie Fernando dostaje informację, że Sainz odpadł już z wyścigu. Na 3. okrążeniu Alonso dostaje informację, kto jest za nim i że system DRS jest już dostępny.
„Teraz za tobą Albon” – mówi inżynier i podaje regularnie czasy i stratę.
„Jesteś dziś bardzo cicho” – zgłosi Fernando na 7. okrążeniu. Inżynier potwierdzi tę informację i od tego momentu będzie mówił głośniej. Kolejne komunikaty o Albonie.
Na 8. okrążeniu Fernando jest proszony o informację o oponach i mówi, że tylne minimalnie zaczęły się ślizgać.
W odpowiedzi inżynier mówi, że inni kierowcy nieco bardziej oszczędzają opony w zakręcie 17. Alonso dostaje sugestię zmiany ustawień oraz jest proszony o nieco większe oszczędzenie.
Na 9. kółku inżynier zgłasza, że temperatury się stabilizują. „To będzie trudny wyścig, lepiej zachować spokój” – mówi Alonso.
Kierowca dostaje informacje o zjazdach innych kierowców, a na 11. okrążeniu inżynier mówi mu, że okno samochodu bezpieczeństwa jest otwarte. Inżynier przypomina też kierowcy o limitach toru. „Ile już mamy?” – pyta Alonso i dostanie informację, że 2.
„Twarde opony nie są tymi, które chcemy” – mówi Fernando na 14. okrążeniu. Cały czas dostaje on informacje o tempie i położeniu rywali, inżynier mówi też, że są w celu jeżeli chodzi o przewidywany termin pit-stopu.
Na 17. kółku Fernando mówi, że opony zaczynają sprawować się nieco lepiej. Dostaje też polecenie zmiany ustawień.
Po chwili Alonso dostaje informację o wypadnięciu Bottasa oraz wyjeździe samochodu bezpieczeństwa. Zaczyna się dyskusja o oponach i ustalają oni zmianę na pośrednie.
Gdy Alonso jedzie za Gaslym, zauważa on jego przewinienie za samochodem bezpieczeństwa: „Jechał bardzo powoli, a potem znacznie przyspieszył więc myślę, że jest negatywny jeżeli chodzi o dystans za samochodem bezpieczeństwa”. „Przyjrzymy się temu” – mówi inżynier. „Tak zróbcie, bo wyglądało to dziwnie”.
Alonso dostaje informację na temat samochodów obsługi na torze i jest proszony o uważanie na Norrisa i trzymanie delty blisko zera. Jest też proszony o trzymanie temperatury hamulców.
Fernando dostaje informację na temat swojego położenia i opon rywali. „Przed Gaslym jest Stroll na oponie pośredniej”. Fernando mówi, że po starcie muszą zyskać pozycję.
Gdy samochód bezpieczeństwa zjedzie, Alonso otrzyma informację, że wielu kierowców miało problem z przednimi oponami pośrednimi.
Po incydencie ze Strollem, inżynier zapyta, czy z Alonso wszystko w porządku, a ten drżącym głosem, głęboko oddychając, powie: „Tak, bardzo późny ruch”. Alonso dostaje informację o wyjeździe samochodu bezpieczeństwa i jest pytany o prowadzenie auta i układ kierowniczy.
„Chyba jest OK, straciliśmy trochę tylnego skrzydła. Prawdopodobnie przednie zawieszenie jest uszkodzone” – mówi kierowca, który jest ściągany do boksów. Po zmianie opon i wyjeździe, inżynier ponownie zapyta, jak sprawuje się samochód. „Nie wiem. Skręca bardziej w lewo bardziej niż w prawo” – mówi Alonso.
Podczas jazdy za samochodem bezpieczeństwa Fernando zapyta, czy ze wszystkimi wszystko w porządku i dostanie potwierdzenie. Inżynier informuje go o sytuacji na torze, liczbie pozostałych okrążeń i pozycji. „Postarajmy się dojechać do końca” – dodaje inżynier.
Alonso skutecznie wyprzedza kolejnych kierowców i awansuje na 10. miejsce. „Niektóre samochody jadą teraz na swój drugi pit-stop” – słyszy Alonso.
Inżynier odlicza okrążenia do końca oraz podaje różnice do kolejnych kierowców. Mówi również kierowcy o pokonywaniu poszczególnych zakrętów.
„Czy Magnussen musi się jeszcze zatrzymywać?” – pyta Alonso na 10 okrążeń przed końcem i dostaje informację, że nie. Podawane mu są również różnice do rywali.
„Nie mogę nic obiecać, ale dam z siebie wszystko” – mówi kierowca, gdy tuż za nim jedzie Norris i inżynier cały czas podaje mu czasy Anglika.
Norris ostatecznie wyprzedza Alonso: „Arghhh, miałem zbyt mocne hamowanie, straciłem to w zakręcie 11, przepraszam chłopaki” – powie kierowcy.
Po minięciu linii mety Alonso krzyknie: Woah! Inżynier będzie chwalił jego jazdę i powrót z odległego miejsca. „Tak bardzo chciałem być przed nim. Ale będziemy w Abu Dhabi, zostawcie to mi. Świetna robota chłopaki, znakomity powrót” – powie Alonso.
Inżynier przedstawi mu kolejność na mecie oraz poprosi o zmianę ustawień i zjechanie do boksów. Fernando jeszcze raz zapyta, czy wszyscy z wyścigu są OK i dostanie potwierdzenie.
„Wszystko OK jeżeli chodzi o samochód i inne wydarzenia?” – zapyta Alonso. „Tak, na to wygląda, przyjrzą się incydentowi ze Strollem po wyścigu więc zobaczymy, ale masz ponad 10-sekundową przewagę nad Vettelem więc…” – mówi inżynier. „Z naszego punktu widzenia jesteś bezpieczny, ale będą to rozważać po wyścigu” – dodaje.
Inni
Tak brzmiały komunikaty wszystkich kierowców po zakończeniu wyścigu:
Oto zestawienie najciekawszych onboardów, wybrane przez Formułę 1:
A to najciekawsze komunikaty kierowców z weekendu: