Nie jesteśmy przyzwyczajeni do tak niskich pozycji na mecie Maxa Verstappena. Czy frustrował się podczas rywalizacji o GP Singapuru? Z czym miał największe problemy i jak relacjonował warunki na torze?
Verstappen
Po kontakcie z Magnussenem, Max zgłosi, że skrzydło w aucie Duńczyka jest poluzowane i to będzie jego pierwszy komunikat w tym wyścigu.
Inżynier daje mu polecenia zmiany ustawień – przede wszystkim silnika. Jest ich sporo na pierwszych kółkach.
Na 8. okrążeniu Verstappen zostanie poinformowany o żółtych flagach i możliwości dużej ilości kawałków samochodów na torze. Okrążenie później padnie komunikat o wprowadzeniu samochodu bezpieczeństwa. Kierowca jest proszony o trzymanie delty.
„Mam bardzo duże problemy z trakcją w porównaniu z samochodem przede mną” – zgłasza podczas neutralizacji Verstappen. Kierowca jest proszony o schłodzenie hamulców, a potem dostaje informację, że samochód bezpieczeństwa zaraz zjedzie.
Inżynier pyta, czy jest możliwe by Max zmienił balans hamulców bardziej na przód by pomóc na problemy z trakcją. Kierowca odpowiada, że tak, ale pyta, co z hamulcami. Inżynier odpowiada, że nie będą problemem i prosi kierowcę o przesunięcie balansu bardziej na przód.
Po wznowieniu, na 17. okrążeniu, inżynier prosi Verstappena o odpuszczanie w zakrętach 1, 7 i 14 dla obniżenia temperatur.
Red Bull pyta kierowcę na 18. kółku, jakie są warunki, a on odpowiada, że nadal jest zbyt ślisko. Niedługo później skarży się on na opóźnienie przy zmianie biegów w górę.
Na 21. okrążeniu Max znów jest pytany o warunki i ponownie powtarza, że jest zbyt ślisko na opony kwalifikacyjne. „Spójrzcie na mój onboard z 1. sektora, nadal jest za ślisko” – mówi kierowca.
Kiedy pojawia się wirtualna neutralizacja, Verstappen pyta, jak wygląda jego przewaga z tyłu i dostaje informację. Po chwili jest informowany, że Russell zjechał po slicki. „Odważnie jak na ten moment” – mówi kierowca Red Bulla.
Po wznowieniu, na 26. kółku, Max znów jest pytany, jak warunki bo Russell ma duże problemy w 3. sektorze. Kierowca potwierdza, ale sam zgłasza, że jego opony się ogromnie przegrzewają: „Jedno szybkie kółko i nie będę miał przyczepności”.
Inżynier przyjmuje to i prosi kierowcę o większe odpuszczanie by sobie z tym poradzić. Po chwili, w krótkim odstępie, mamy dwie wirtualne neutralizacje. W trakcie drugiej prosi o przekazanie, jak radzi sobie Russell. „Nadal skarży się na ostatni sektor, potwierdzasz to?” – mówi inżynier, a Max odpowiada: „Tak, jest źle”.
Verstappen pyta, jakie czasy robi Russell, a inżynier mówi, że 6 sekund gorsze. Max dostaje też informację, że wyścig prawdopodobnie nie zostanie rozegrany na pełnym dystansie.
Po zakończeniu wirtualnej neutralizacji, Max jest informowany o żółtych flagach po przygodzie Hamiltona. „Tak, jest tuż przede mną” – mówi Max, a po chwili dodaje: „Jego przednie skrzydło jest całkowicie luźne, zaraz odleci”.
„Przednie skrzydło coraz bardziej i bardziej” – mówi Verstappen, a chwilę później: „To zaraz odleci!”.
W tym momencie, na 35. okrążeniu, inżynier mówi: „Russell ma teraz purpurowy czas, ciśnij”.
„Hamilton zmienił nos, wyjeżdża z boksów” – słyszy po chwili Max, a potem inżynier wydaje mu polecenie: „Box opposite Norris”. Zgodnie z komendą, Max zjeżdża do alei serwisowej na zmienę opon na slicki. Jest proszony o spokojne zjechanie.
Tuż po wyjeździe, Max jest informowany, że na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa po przygodzie Tsunody w 10. zakręcie. „Norris dostał darmowy postój, ale myślę, że nie zmienia to nic obecnie”.
Kierowca jest proszony o dogrzanie opon, ale mówi, że obecnie jest to niemożliwe. „Delta jest zdecydowanie zbyt wolna na slicki” – zgłasza Verstappen.
„Spodziewamy się, że te warunki pozwolą na zezwolenie na DRS na pewnym etapie tego wyścigu” – mówi inżynier i zdaje kierowcy sytuację dotyczącą opon wśród jego rywali. „Spodziewamy się 21 okrążeń do końca wyścigu” – mówi inżynier i prosi Maxa o zmianę ustawień.
„Czy możecie sprawdzić temperaturę tylnych hamulców, widzę, że powiewa tam zrywka” – mówi Verstappen, ale inżynier mówi, że póki co wszystko wygląda OK.
„Tylne hamulce są relatywnie ciepłe w porównaniu z przodami więc bądź ostrożny na hamowaniu” – mówi inżynier. Następuje wznowienie, Max atakuje Lando i przestrzeliwuje hamowanie.
„Całkowicie dobiłem podłogą” – mówi kierowca, wracając na 12. miejscu. „Muszę zjechać” – mówi po chwili Max. Zespół potwierdza i Verstappen wraca na 13. miejscu.
Po wyjeździe inżynier mówi, że Russell jedzie wolno przed nim z przebitą oponą.
Verstappen odzyskuje kolejne miejsca, a inżynier mówi mu, kto i ile jest przed nim. Następuje też zmiana ustawień. „Zostało 8 okrążeń, samochód przed tobą to Hamilton, walczy z Astonem Martinem” – mówi inżynier do kierowcy.
Wówczas zaczynają się pojawiać informacje o tempie Pereza, a Verstappen jest informowany, że traci do Checo głównie w zakrętach 7, 8 i 9.
Po minięciu linii mety Max gratuluje Perezowi, jest też chwalony przez Christiana Hornera za dobry powrót.
Inni
Tak brzmiały komunikaty wszystkich kierowców po zakończeniu GP Singapuru:
A to najciekawsze komunikaty kierowców z rywalizacji na Marina Bay:
Oto najciekawsze onboardy z weekendu, wybrane przez F1: