Mamy kolejną zmianę wyników GP USA. Kara 30 sekund dla Fernando Alonso została anulowana, ale okoliczności jej przyznania są szokujące, podobnie jak to, że sędziowie najważniejszej serii motorsportowej mogą popełniać tak ogromne błędy.
Po wypadku z Lance Strollem na 22. okrążeniu GP USA, w aucie Fernando Alonso poluzowało się mocowanie lusterka. Element ten był niestabilny przez ponad 20 okrążeń jazdy aż w końcu odpadł. Mimo to sędziowie nie pokazali kierowcy czarnej flagi z pomarańczowym kółkiem, nakazującej zjazd do boksów.
Niezadowolony z tego faktu był Haas, którego kierowca – Kevin Magnussen – już 3 razy w tym sezonie był ściągany na naprawy z powodu małych uszkodzeń przedniego skrzydła. By zasygnalizować problem niekonsekwencji decyzji, Haas złożył protest na wyniki GP USA i brak czarno – pomarańczowej flagi dla Alonso oraz Sergio Pereza.
Protest ten w przypadku Hiszpana został uznany i otrzymał on karę 30 sekund doliczoną do czasu wyścigu. Alpine od razu złożyło protest na tę karę, mówiąc, że protest Haasa został złożony po czasie, a delegat techniczny uznał auto za spełniające przepisy.
Dziś nad ranem odbyła się wideokonferencja FIA z przedstawicielami Haasa i Alpine, na której badano najpierw zasadność protestu Alpine. Uznano, że… został złożony po czasie – dokładnie godzinę i 8 minut, dlatego zostaje odrzucony. Alpine natychmiast poprosiło jednak o rewizję wyników, składając nowy wniosek, tzw. right to review. Francuski zespół uznał, że pojawiły się nowe dowody w sprawie, których kilkanaście minut wcześniej dostarczył sam Haas. Sędziowie uznali, że pojawiły się nowe fakty w sprawie i zajęli się sprawą.
Następnie przystąpiono do rewizji całej sprawy. Jak się okazuje, Haas został błędnie poinformowany przez dyrekcję wyścigu, że czas na złożenie protestu to 60 minut, co jest sprzeczne z regulaminem sportowym, mówiącym o 30 minutach. Haas przyznał jednak, że mogliby złożyć protest wcześniej gdyby nie błędna informacja od dyrekcji wyścigu. To właśnie były nowe, nieznane wcześniej okoliczności, na podstawie których uznano drugi protest Alpine.
Sędziowie uznali, że protest Haasa po wyścigu o GP USA wpłynął 24 minuty za późno, co sprawia, że nie powinien w ogóle być rozpatrywany.
La penalización a Alonso queda anulada. La clasificación se rectificará.
Alonso's penalty has been rendered null and void. The clasification will be amended pic.twitter.com/PB8ezWgnXD
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) October 28, 2022
W związku z tym trzeba było go odrzucić i przywrócić pierwotne wyniki GP USA, które wyglądają tak:
Zmieniają się również klasyfikacje generalne. Oto klasyfikacja kierowców:
Poz | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 454 | |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 308 | |
3 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 305 | |
4 | George Russell | Mercedes | 275 | |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 246 | |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 240 | |
7 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 122 | |
8 | Esteban Ocon | Alpine | 92 | |
9 | Fernando Alonso | Alpine | 81 | |
10 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Orlen Ferrari | 49 | |
11 | Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 37 | |
12 | Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 37 | |
13 | Kevin Magnussen | Haas | 25 | |
14 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri | 23 | |
15 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 18 | |
16 | Mick Schumacher | Haas Ferrari | 12,5 | |
17 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | 12 | |
18 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo F1 Team Orlen Ferrari | 6 | |
19 | Alex Albon | Williams Mercedes | 4 | |
20 | Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 2 | |
21 | Nyck de Vries | Williams Mercedes | 2 | |
22 | Nico Hulkenberg | Aston Martin Mercedes | 0 |
Oraz konstruktorów:
Poz. | Zespół | Pkt | |
---|---|---|---|
1 | RedBull Racing RBPT | 860 | |
2 | Mercedes | 409 | |
3 | Ferrari | 406 | |
4 | McLaren Mercedes | 302 | |
5 | Aston Martin Aramco Mercedes | 280 | |
6 | Alpine Renault | 120 | |
7 | Williams Mercedes | 28 | |
8 | AlphaTauri RBPT | 25 | |
9 | Alfa Romeo Ferrari | 16 | |
10 | Haas Ferrari | 12 |
Podsumowując sprawę, uznać należy, że jeżeli dyrekcja wyścigu nie potrafi sprawdzić tak podstawowej rzeczy jak terminowość wpłynięcia wniosku, to strach myśleć o egzekwowaniu innych przepisów.
Aktualizacja
Zapraszam do obejrzenia komentarza po dzisiejszych ogłoszeniach.