KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Maciej Wiśniak, RkamilC, Piotr Bijakowski, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Marcin Starczewski, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Maciek Kowalczyk, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, Szczepan Jędrusik, Marcin Bogutyn, Marcin Rentflejsz, szymon034, Maks Szmytkowski, Izabela Ch, Marcin Parzych, Mateusz Wanat, Tomasz Ignaczak, Michał Delmanowicz, Wojciech Zalewski, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
UniRacers, Łukasz w., Tancesz, Marcin, Szalony Burżuj, Paweł Koziarski
FIA-logo.svg

Ogłoszenie certyfikatów budżetowych przełożone, FIA zaprzecza przeciekom



Nie w lipcu, nie w sierpniu i nie dziś. FIA poinformowała, że dopiero w poniedziałek po GP Japonii poznamy rozstrzygnięcia dotyczące certyfikatów budżetowych za sezon 2021. Oświadczenie FIA w tej sprawie jest stanowcze.

Od ubiegłego sezonu obowiązuje limit budżetowy w Formule 1 wynoszący $147,7 mln i zmniejszający się o około $5 mln każdego roku do stałego poziomu $135 mln. Ma on wyrównać szanse drużyn, a wyłączone z niego są niektóre wydatki – np. na marketing, gaże kierowców i 3 najważniejszych osób w ekipie.

Przed weekendem wyścigowym w Singapurze pojawiły się doniesienia, że dwa zespoły F1 miały przekroczyć limity budżetowe – Red Bull i Aston Martin. W przypadku Astona Martina miało być to jednak nieznaczne przekroczenie, łączące się z budową nowej fabryki, a zatem nie związane bezpośrednio z wynikami w sezonie 2021. Gorzej było w przypadku Red Bulla, który miał przekroczyć limit wydatków nawet o $10 mln za co mogła grozić surowa kara.

Red Bull twierdzi, że nie przekroczył limitów, a Christian Horner zapowiadał nawet kroki prawne przeciwko tym, którzy twierdzą, że jego ekipa złamała przepisy. Helmut Marko zwraca uwagę, że wiele kwestii dotyczących wydatków może być kwestią interpretacji przepisów.



Dziś FIA miała poinformować o przyznaniu certyfikatów zespołom za sezon 2021 w kwestii zmieszczenia w limicie wydatków. O godzinie 10 dziennikarze zostali poinformowani, że w ciągu kilku godzin nastąpi komunikat w tej sprawie.

Przed godziną 17 jednak FIA dała kolejną informacje mediom, że informacja pojawi się dopiero w poniedziałek, 10 października.

„Analiza raportów finansowych jest długim i skomplikowanym procesem, który trwa i zostanie podsumowany opublikowaniem komunikatu w poniedziałek, 10 października” – czytamy w oświadczeniu FIA.

Ma ono również drugą część, w której FIA stanowczo sprzeciwia się pojawiającym się w padoku sugestiom.

„Regulacje Finansowe zostały zatwierdzone jednogłośnie przez wszystkie zespoły, które zgodnie pracowały i pomagały administracji FIA w trakcie pierwszego roku obowiązzywania reguł. Pojawiły się znaczące i nieuzasadnione spekulacje dotyczące tej kwestii, a FIA podkreśla, że do zakończenia całego procesu, nie pojawią się żadne nowe informacje. FIA podkreśla, że jakiekolwiek sugestie, że personel FIA upublicznił jakiekolwiek informacje są bezpodstawne” – czytamy dalej.



Zespoły miały czas na składanie dokumentów do końca marca, a pierwotnym terminem ogłoszenia certyfikatów był lipiec. Potem ten termin został przedłużony na sierpień, a następnie wrzesień.

Jakie kary?

 

Jeżeli chodzi o limity budżetowe, mamy do czynienia z trzema rodzajami przewinień i od tego zależą kary. Pierwsza to naruszenie proceduralne, a zatem dotyczące samych dokumentów związanych z wydatkami. Za nie grożą przede wszystkim grzywny i co ciekawe, jedna z ekip taką już otrzymała. Jak informuje La Gazzetta dello Sport, Williams złożył swoje dokumenty księgowe za 2021 rok 2 miesiące za późno za co został ukarany $25 tys. grzywny.

Druga kategoria wykroczeń to drobne naruszenia, nie przekraczające 5% limitu. Właśnie na takie wykroczenie ma według AMUS „łapać się” Aston Martin. Grozi mu za to reprymenda, odjęcie punktów z klasyfikacji konstruktorów i/albo kierowców, wykluczenie na określoną liczbę wyścigów, ograniczenie liczby testów na torze lub w tunelu aerodynamicznym lub pomniejszenie budżetu na kolejne lata.

Trzeci typ wykroczenia to duże przekroczenie limitu budżetowego – ponad 5%, które skutkowało zyskaniem przewagi sportowej. Wówczas do wyżej wymienionych kar dochodzi nawet wykluczenie z klasyfikacji generalnych.



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Singapuru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 20 września
godz. 11:30 – 1. trening
godz. 15:00 – 2. trening

Sobota, 21 września
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 22 września
godz. 14:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Mugello ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi