Mamy oficjalne potwierdzenie – Audi swoje wejście do Formuły 1 od sezonu 2026 będzie realizowała wspólnie z Sauberem, a ekipa z Hinwil będzie fabrycznym zespołem niemieckiej marki.
Padło na Saubera
Audi początkowo rozmawiało z McLarenem, a w negocjacjach pomagał Gerhard Berger, szef DTM. Okazało się jednak, że obie strony nie doszły do porozumienia. Audi zastanawiało się również nad przejęciem Astona Martina czy Williamsa, ale tam do porozumienia było znacznie dalej.
Ostatecznie wybór padł na Saubera. Przypomnijmy, że wcześniej właściciel Saubera, Finn Rausing odrzucił ofertę Michaela Andretti na sprzedaż zespołu za 350 milionów euro. Audi ma zapłacić więcej za mniejszą część udziałów niż Andretti. Mówi się o 75% udziałów, ale dziś Audi potwierdziło jedynie chęć zakupu części udziałów. Co więcej, Audi ma zrobić z Saubera ekipę fabrycznej, tak jak miało to miejsce z ekipą z Hinwil w latach 2006 – 2009 za czasów BMW.
Warto dodać, że obecny szef Audi, Markus Duesmann, był dyrektorem do spraw rozwoju w BMW Sauber pomiędzy 2007 a 2009 rokiem i dobrze zna Hinwil.
„Jesteśmy zachwyceni, że zyskaliśmy tak doświadczonego i kompetentnego partnera do naszego ambitnego projektu w Formule 1. Znamy już Sauber Group z poprzednich współprac i jesteśmy przekonani, że wspólnie stworzymy mocny zespół” – mówi Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI do spraw rozwoju technicznego.
„Audi jest najlepszym partnerem dla Sauber Group. To jasne, że obie firmy dzielą te same wartości i wizje. Nie możemy doczekać się osiągania naszych wspólnych celów i silnego partnerstwa” – dodał właściciel Saubera, Finn Rausing.
Szczegóły
Plan zakłada budowę nadwozia samochodu w Hinwil, gdzie znajduje się jeden z najnowocześniejszych tuneli aerodynamicznych w Formule 1. Silnik będzie tworzony przez Audi w Nueburg. Operacjami na torze oraz planowaniem i logistyką będzie zajmował się Sauber.
Pojawiają się już nawet nazwiska potencjalnych szefów Audi w F1 i w tym kontekście wymienia się Adama Bakera, który wcześniej pracował w BMW oraz w FIA. Innym kandydatem może być dyrektor sportowy Audi, Julius Seebach.
Audi potwierdziło dziś, że nad projektem już teraz pracuje 120 osób z Audi. Rozpoczęły się już prace nad silnikiem, jego pierwsze testy planowane są na rok 2025.
Sezony 2024 i 2025 mają być przejściowymi dla Saubera i Audi. Sezon 2023 będzie ostatnim, gdy sponsorem tytularnym ekipy będzie Alfa Romeo. Ekipa aż do 2025 roku włącznie będzie korzystała z silnika Ferrari.