KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, RK 88, Paweł Rosochacki, Esox33, nietuzin, Tomek, Wilkor, swój stary, Assetto corsa, Kryss, TUTUDUDU, Djdario8309, Kamil Tomczyk, Przemek M., Golden, jacek79100, zanet, BaRu, Rafał Przybylski, MarcinBB, Tomek81, Gnusma, MarcinBB, jacek79100, PUMA, haksik, Marcin, Kardynał, wr1004, gotrek, Galloper Tatodor

Harmonogram GP Australii

Program TV

blank

Wyniki GP Australii

Mistrz IndyCar zszokowany możliwościami bolidu F1 nowej generacji



Mistrz amerykańskiej serii IndyCar z 2021 roku Alex Palou poprowadził wczoraj bolid Formuły 1 na pierwszym treningu GP USA – i nie krył zdumieniajego możliwościami.

Hiszpan dostał w swoje ręce maszynę McLarena, zastępując Daniela Ricciardo. Niezupełnie był to jego debiut w F1, wszak już dwukrotnie miał okazję jeździć zeszłorocznym samochodem zespołu z Woking. Ale w piątek pierwszy raz wsiadł do bolidu nowej generacji.

Po godzinie spędzonej za sterami modelu MCL36 na torze Circuit of The Americas, Palou był zszokowany, o ile lepszy jest dzisiejszy bolid F1 w porównaniu do auta IndyCar.

„Są naprawdę, naprawdę inne. To jakby inna liga”. – komentował w rozmowie z dziennikarzami. „(…) Oczywiście samochód jest dużo szybszy, ale kierowca wyścigowy przyzwyczaja się do prędkości. Bardziej chodzi mi o możliwości maszyny, o docisk pozwalający szybko pokonywać zakręty, o możliwość tak późnego hamowania”.

„To po prostu szalone”. – zachwycał się.



„Myślę, że ten tor jest niesamowity dla bolidu F1, zwłaszcza pierwszy sektor jest super szybki. Jechało się pięknie”.

Szybkie okrążenie nie było celem

 

Palou zajął tylko 17. miejsce, uzyskując czas okrążenia gorszy od drugiego kierowcy McLarena – Lando Norrisa (9. pozycja) o ponad 2 sekundy. Ale jak tłumaczył, nie chodziło o błyśnięcie szybkim kółkiem. 25-latek nie dostał miękkich opon. Bał się też, żeby nie doprowadzić do jakiegoś incydentu.

„Oczywiście miałem to szczęście, że wcześniej testowałem bolid z 2021 roku, więc mogłem zapoznać się z maszyną F1. Ale tutaj masz na torze innych kierowców, nie chcesz nikomu przeszkodzić. No i masz nie swoje auto”.  – wskazywał.

„To nie jest symulator. Grając w grę, zawsze możesz zrestartować. Tutaj nie dało się zrestartować z samochodem Daniela”.

Palou zwracał uwagę również na podatność bolidu F1 na podmuchy wiatru.



„Ta konstrukcja jest znacznie bardziej czuła na wiatr niż IndyCar. Prawdopodobnie jest blisko tego, co czujemy na owalach”. – wyjaśniał. „Lekki podmuch bardzo zakłóca balans auta”.

„(…) Ufałem bolidowi w 100 procentach, ale miał większe możliwości niż sądziłem… Więc zacząłem cisnąć bardziej. W wolnych zakrętach byłem dość mocny, ale tam łatwiej zyskać pewność siebie. Na ostatnich dwóch łukach trochę traciłem, szczególnie na przedostatnim. (…) Po prostu nie mogłem uwierzyć, jak szybko mogę jechać”.

Przyznał też, że zdarzało mu się przeszarżować.

„Bolid miał tak wielkie możliwości, że w niektórych miejscach po prostu przesadziłem”. – nie ukrywał. „Myślę, że to dobra strategia. Lepiej przestrzelić zakręt, a potem zwolnić, jeśli masz tylko godzinę jazdy. No i mieliśmy jeden zestaw opon, więc musiałem zrobić wszystko w dwa okrążenia”.

„Co bym poprawił? Myślę, że pomogłaby mi zwyczajnie większa liczba okrążeń oraz dodatkowy komplet ogumienia na koniec. Ale nasz dzisiejszy program nie był skoncentrowany na szybkiej jeździe. Na początku chodziło o zebranie danych dla zespołu, co uczyniliśmy… a potem skupiliśmy się na sobie”.



Palou zapewniał, że nie jest rozczarowany brakiem możliwości wykręcenia lepszego czasu na miękkich oponach.

„W stu procentach byłem zadowolony”. – deklarował. „Taki był plan. W zupełności rozumiem, że celem nie było błyśnięcie, wysłanie sygnału: 'Hej, stać nas na taki rezultat’. Trzeba było oszczędzić ogumienie dla Daniela, ponieważ pomoże to mu. Pomoże też zespołowi”.

„Oczywiście naciskałem inżynierów, żeby dali mi drugie opony. 'I tak za nie nie płacicie, więc dajcie mi!’ Ale oczywiście rozumiem wszystko. Na ich miejscu zachowałbym się tak samo”.

F1 kusi, ale realne możliwości to IndyCar

 

Czy Palou nabrał ochoty na przeprowadzkę do Formuły 1?

„Oczywiście dla kierowcy wyścigowego lubiącego motorsport, F1 jest miejscem, gdzie chcesz się znaleźć. Podczas mojej kariery zrozumiałem, że nie mogę tego osiągnąć tak naprawdę, dlatego spróbowałem dostać się do IndyCar i tam mi się udało”. – tłumaczył.

„Co zabawne, mistrzostwo IndyCar pozwoliło mi znaleźć się dzisiaj tutaj. Biorę to, cieszę się każdą sekundą tej możliwości. Ale nie gonię za F1. Oczywiście, jeśli ktoś da mi pojeździć, wezmę to. F1 jest największym marzeniem”.

„Jednak nie jestem na nim skupiony. Mam karierę w IndyCar, tam chcę odnosić sukcesy i zdobyć tyle tytułów, ile to możliwe. Ale gdyby jest do poprowadzenia bolid F1, to wsiadam”.

Autor: Grzegorz Filiks

Źródła: Racefans.net, Motorsport.com



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Japonii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 5 kwietnia
godz. 04:30 FP1
godz. 08:00 FP2

Sobota, 6 kwietnia
godz. 04:30 FP3
godz. 08:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 7 kwietnia
godz. 07:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Barcelony - ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi