KONTAKT     Zgarnij 150 zł na OC/AC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Promo 20% na Viaplay (12M)

logo-powrot-roberta

MENU:

Testy F1 w Bahrajnie

Harmonogram, transmisje, składy

blank
large-Sauber Motorsport - Simulator

Kubica o „kilku miesiącach” w symulatorze Mercedesa i presji Toto



Rozmowa Roberta Kubicy w Eleven Sports dotyczyła nie tylko jego obowiązków na torze, ale również tego, co robi w symulatorach Formuły 1 – już od 9 lat. Jak wygląda jego praca w Hinwil i jak wyglądała wcześniej?

Wobec praktycznego braku testów w Formule 1, coraz ważniejsza staje się praca w symulatorach i rozwijanie tam bolidów. Alfa Romeo F1 Team Orlen dość późno dorobiła się najnowocześniejszego symulatora.

„Niektóre zespoły zaczęły pracę w symulatorze w latach 2000-nych. My w BMW i Renault nie mieliśmy symulatora, bo wszystko testowało się na torze. Alfa Romeo rozpoczęła późno pracę w symulatorze, większość ekip była znacznie przed nami” – mówi Robert.

W Alfie Romeo jednym z zadań Kubicy jest właśnie rozwijanie symulatora i korelowanie go z tym, co odczuwa podczas jazd na torze.



„Tak naprawdę jest to praca, która może być ekscytująca, ale bywa też nudnawa. Czasami wychodzę z symulatora bardziej zmęczony niż po jeździe na torze. Odczuwanie czegoś jest znacznie bardziej skomplikowane i trzeba się bardziej skupiać. Czasami człowiek czuje się, że czegoś mu brakuje – tych odczuć, które są w bolidzie” – mówi Robert.

„Czasami nawet trzeba obniżyć jakieś parametry by nie chowały one czegoś, co jest najważniejsze. Dlatego nie odwzorowujemy na przykład przeciążeń. Im więcej zaczynasz rozmawiać z inżynierami tym oni się bardziej wkręcają i bywają to długie dni” – dodaje Kubica.

Z symulatorami Robert ma do czynienia od blisko dekady. Jeszcze w maju 2013 roku dowiedzieliśmy się, że Robert pracuje w symulatorze Mercedesa. Ofertę jazd tam otrzymał po udanych testach w DTM w Mercedesie. Po odrzuceniu oferty na starty w niemieckiej serii, rolę kierowcy symulatora zaproponował mu Toto Wolff.

„W 2013 roku siedziałem przez kilka miesięcy w symulatorze Mercedesa i to, co tam przeżyłem było dla mnie szokiem. To ile tam było ludzi, ile pieniędzy i czasu było poświęcane było imponujące. Nie jest tajemnicą, że Lewis nie pracuje w symulatorze, w ciągu roku potrafił przejechać 10 okrążeń. Potrzebowali więc kogoś. Pracowaliśmy tam nad większymi, bardziej ogólnymi sprawami” – mówił Kubica.



Robert przyznał, że ówczesne jazdy w symulatorze traktował jako formę rehabilitacji. W Mercedesie praca Roberta była mocno wykorzystywana i bardzo doceniana.

„Bardzo mnie tam lubili bo używałem pracy w symulatorze jako treningu i sprawdzania siebie. W Kanadzie zaczynałem o 19 wieczorem i kończyłem o 7 rano” – mówi Kubica.

Jak się okazuje, chciano by został tam na dłużej.

„Było mocne napięcie, Toto bardzo chciał żebym robił to co weekend, ale ja poświęciłem się rajdom” – wspomina Robert.

Źródło: Eleven Sports



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 marca
godz. 08:55 – Trening F3
godz. 12:30 – FP1 F1
godz. 14:00 – Kwalifikacje F3
godz. 16:00 FP2 F1

Sobota, 4 marca
godz. 10:15 – 1. wyścig F3
godz. 12:30 – FP3 F1
godz. 16:00 – Kwalifikacje F1

Niedziela, 5 marca
godz. 09:50 – 2. wyścig F3
godz. 16:00 – Wyścig F1

Najbliższy start Kubicy

6h Portimao

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi