Bardzo szybko FIA przeanalizowała niebezpieczną sytuację z GP Japonii i wyjazd dźwigu na tor podczas obecności samochodu bezpieczeństwa. Dziś opublikowano raport i zapowiedziano zmiany, w tym kontrowersyjnego przepisu dotyczącego punktów.
Wnioski po Suzuce
Wydarzenia z GP Japonii dobrze pamiętamy. Po wprowadzeniu samochodu bezpieczeństwa, na tor od razu wyjechał dźwig. Kierowcy przejeżdżali obok niego i pracowników obsługi w trudnych warunkach, a Pierre Gasly wracał na koniec stawki.
Szczegółowy raport FIA, pokazujący położenie aut na torze oraz zdjęcia z monitoringu pokazuje dokładnie, z jakimi prędkościami jechali poszczególni zawodnicy. Pierre Gasly w momencie mijania rozbitego auta Carlosa Sainza jechał aż 163 km/h. Trzeba przyznać, że FIA bardzo mocno przyłożyła się do tego raportu, którego obejrzenie polecam tutaj.
Najważniejsze są jednak wnioski, jakie zostały wyciągnięte. Od teraz zespoły będą informowane o wyjeździe pojazdów i służb na tor by móc ostrzec kierowców. Oznacza to, że nie będzie automatycznych czerwonych flag w momencie konieczności wyjazdu aut porządkowych na tor.
Federacja zapowiada również monitorowanie zachowania kierowców w trakcie neutralizacji i apeluje do nich o bardziej zachowawczą jazdę podczas obecności samochodu bezpieczeństwa lub okresu wirtualnej neutralizacji. By to skutecznie egzekwować, zostanie wprowadzona specjalna delta dla takich okresów – tzw. dynamiczny wirtualny samochód bezpieczeństwa. W miejscach incydentów, będzie ona zmniejszana.
W raporcie zapowiedziano również poprawienie komunikacji i podziału obowiązków pomiędzy dyrekcją wyścigu a utworzonym niedawno zdalnym centrum dowodzenia w Genewie.
Ciekawą decyzją FIA jest pozostawienie jednego dyrektora wyścigu – Nielsa Witticha, który będzie pełnił tę funkcję do końca sezonu. Koniec zatem rotacji z Eduardo Freitasem. Taką zmianę postulowali sami kierowcy.
Zmiany punktów
FIA zapowiedziała również, że zmieniony zostanie przepis dotyczący punktacji skróconych wyścigów. Wymazany zostanie zapis, że mniejsza pula punktów będzie przyznawana wyłącznie w niedokończonych wyścigach.
Liczba przyznawanych punktów będzie uzależniona od przejechanego dystansu, niezależnie od tego, w jaki sposób został zakończony wyścig. Więcej o tym systemie przeczytacie tutaj.