Blisko 90 utalentowanych zawodników, ponad 70 klubów, 10 związków i 2 komitety – to skala zaangażowania PKN ORLEN w sponsoring sportu po połączeniu z Grupą LOTOS. Dzięki fuzji, wsparcie zostało rozszerzone m.in. na kolejnych utytułowanych zawodników oraz następców dzisiejszych mistrzów – utalentowane dzieci i młodzież.
Nowe projekty wspierane przez PKN ORLEN, ich wpływ na budowę globalnej rozpoznawalności marki, prowadzony biznes oraz życie społeczne i gospodarcze zostały zaprezentowane podczas XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu.
PKN ORLEN od lat utrzymuje pozycję krajowego lidera wśród sponsorów sportu, kultury i inicjatyw społecznych. Kluczowym projektem koncernu jest wsparcie Roberta Kubicy oraz sponsoring tytularny zespołu Alfa Romeo F1 Team ORLEN, który w 2021 roku przyniósł marce blisko 650 mln zł ekwiwalentu reklamowego.
Fuzja otwiera drogę do uwolnienia wspólnego potencjału obu firm na polu budowy rozpoznawalności marki w kraju i za granicą. Do partnerów PKN ORLEN dołączyli między innymi Polski Związek Piłki Nożnej, Polski Związek Narciarski oraz sportowcy indywidualni o uznanych i rozpoznawalnych na całym świecie markach – kierowca rajdowy Kajetan Kajetanowicz, tenisista Hubert Hurkacz czy kajakarka Karolina Naja.
Jak wskazuje badanie Sponsoring Monitor pracowni ARC Rynek i Opinia, piłka nożna i skoki narciarskie to dwie najbardziej popularne dyscypliny w Polsce, śledzone kolejno przez 71 i 68 proc. Polaków.
– Konsekwentnie budujemy multienergetyczny koncern z przychodami na poziomie ok. 400 mld zł rocznie, który będzie prowadził działalność biznesową na konkurencyjnym rynku i obsługiwał ok. 100 mln klientów. Sponsoring sportu to element, który wspiera realizację naszej strategii biznesowej. Podchodzimy do niego w sposób długofalowy i przemyślany. Połączenie PKN ORLEN i Grupy LOTOS tworzy nowe możliwości globalnej ekspozycji naszej marki. Ekwiwalent mediowy wynikający z zaangażowania obu firm w sponsoring w 2021 roku w Polsce i za granicą przekroczył 2 miliardy złotych. To potencjał, który aktywnie wykorzystamy. Cieszę się, że do grona naszych partnerów dołączyły związki, kluby oraz zawodnicy, którzy budują polski sport i osiągają międzynarodowe sukcesy – mówi Prezes Zarządu PKN ORLEN Daniel Obajtek.
Zaangażowanie koncernu nie ogranicza się do sportu zawodowego. W 2021 roku PKN ORLEN i Grupa LOTOS swoimi programami objęły ponad 62 tys. dzieci i młodzieży w całej Polsce. Do projektów realizowanych przez największego sponsora w Polsce dołączą teraz rozpoznawalne i uznane marki, takie jak Narodowy Program Upowszechniania Tenisa – Rakiety ORLEN czy Szukamy Następców Mistrza, skierowany do młodych skoczków narciarskich.
Kompleksowe wsparcie sportu, którego liderem w Polsce jest PKN ORLEN, oddziałuje na krajową gospodarkę, życie społeczne i ekonomiczne. Jak wskazuje opublikowany podczas Forum Ekonomicznego raport centrum analiz SpotData „Rola sportu w polskiej gospodarce”, wartość PKB generowana rocznie przez usługi sportowe oraz towary i usługi z nimi związane to aż 47,5 mld zł, a wartość łańcucha dostaw wytworzona dzięki temu PKB to ponad 29 mld zł. Liczba osób zatrudnionych w branżach sportowych to około 370 tys.
Autorzy raportu podkreślają, że w Polsce można zaobserwować rosnące zainteresowanie sportem. Modne stało się nie tylko śledzenie zawodów i poczynań polskich mistrzów, ale też aktywne uprawianie sportu. W ostatniej dekadzie w klubach trenowało 1,2 mln osób (wzrost o 300 tys.), a odsetek Polaków wykonujących ćwiczenia ruchowe w ciągu 5 lat wzrósł z 19 do 22 proc. W tym czasie wydatki na zajęcia i formy rekreacji zwiększyły się o ponad połowę. Wyraźny wzrost osób aktywnych fizycznie jest powiązany z zaangażowaniem PKN ORLEN w sport, które w latach 2017-2021 zwiększyło się o 120 proc.
Źródło: informacja prasowa