KONTAKT     Zgarnij 150 zł na OC/AC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie     SKOKI   KUP VIAPLAY

logo-powrot-roberta

KONTAKT    Kup F1 TV PRO       Wsparcie               Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL        Zgarnij 150 zł na OC/AC!      SKOKI    KUP VIAPLAY

MENU:

Szykują się potężne kary? AMUS: 2 ekipy przekroczyły limit budżetowy w 2021, w tym wicemistrzowie świata



Ostatnie wyścigi sezonu 2022 może nam przyćmić spora afera w Formule 1 związana z przekroczeniem przez dwie ekipy limitu budżetowego w sezonie 2021. W przypadku jednej z nich przekroczenie miało być znaczne.

Od ubiegłego sezonu obowiązuje limit budżetowy w Formule 1 wynoszący $147,7 mln i zmniejszający się o około $5 mln każdego roku do stałego poziomu $135 mln. Ma on wyrównać szanse drużyn, a wyłączone z niego są niektóre wydatki – np. na marketing, gaże kierowców i 3 najważniejszych osób w ekipie.

Za złamanie limitów budżetowych grożą bardzo surowe kary, łącznie z wykluczeniem z mistrzostw, o czym mowa poniżej.

Auto Motor und Sport pisze dziś, że naruszenia limitu wydatków w sezonie 2021 miały dopuścić się Red Bull i Aston Martin. W przypadku Astona Martina jest to jednak nieznaczne przekroczenie, łączące się z budową nowej fabryki, a zatem nie związane bezpośrednio z wynikami w sezonie 2021. Za nie może grozić niższa kara.



Gorzej jest w przypadku Red Bulla. Tu przekroczenie limitu miało być poważne i może rodzić znaczące konsekwencje. Ferrari i Mercedesa mają podnosić, że dodatkowe $5 mln wydane przez zespół może oznaczać nawet pół sekundy przewagi na torze.

Nieoficjalnie mówi się, że kwoty, o które ekipy przekroczyły ubiegłoroczny budżet mogą zostać odjęte od ich budżetów na kolejne lata. Ferrari i Mercedes mają być przeciwne takiej karze bo jest ona niewystarczająca. Ferrari uważa, że Red Bull nie tylko zyskał przewagę w 2021 roku dzięki przekroczeniom budżetowym, ale również ma dzięki temu lepsze auto w sezonie 2022.

Co więcej, kalkulacje mają pokazywać, że Red Bull przekroczył limit budżetowy również w sezonie 2022, przygotowując nowe, bardzo lekkie nadwozie. Z tego powodu ekipa jeszcze go nie użyła bowiem do limitu liczą się tylko takie elementy, które zostały wykorzystane w jakiejś sesji.

Kary

 

Jeżeli chodzi o limity budżetowe, mamy do czynienia z trzema rodzajami przewinień i od tego zależą kary.



Pierwsza to naruszenie proceduralne, a zatem dotyczące samych dokumentów związanych z wydatkami. Za nie grożą przede wszystkim grzywny i co ciekawe, jedna z ekip taką już otrzymała. Jak informuje La Gazzetta dello Sport, Williams złożył swoje dokumenty księgowe za 2021 rok 2 miesiące za późno za co został ukarany $25 tys. grzywny.

Druga kategoria wykroczeń to drobne naruszenia, nie przekraczające 5% limitu. Właśnie na takie wykroczenie ma według AMUS „łapać się” Aston Martin. Grozi mu za to reprymenda, odjęcie punktów z klasyfikacji konstruktorów i/albo kierowców, wykluczenie na określoną liczbę wyścigów, ograniczenie liczby testów na torze lub w tunelu aerodynamicznym lub pomniejszenie budżetu na kolejne lata.

Trzeci typ wykroczenia to duże przekroczenie limitu budżetowego – ponad 5%, które skutkowało zyskaniem przewagi sportowej. Wówczas do wyżej wymienionych kar dochodzi nawet wykluczenie z klasyfikacji generalnych.

W skrócie zatem, gdyby chcieć pokusić się o krzykliwe hasło, Maxowi Verstappenowi grozi odebranie tytułu mistrzowskiego z ubiegłego sezonu, ale jest to skrajna opcja i nie sądzę by doszło do tak drastycznych rozwiązań.

Źródło: Auto Motor und Sport



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Testy przedsezonowe

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

Czekamy na decyzję!

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 18 listopada
godz. 11:00 – 12:00 – 1. trening
godz. 14:00 – 15:00 – 2. trening

Sobota, 19 listopada
godz. 11:30 – 12:30 – 3. trening
godz. 15:00 – 16:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 20 listopada
godz. 14:00 – 16:00 – Wyścig

Bądź na bieżąco

Popularne tagi