Wygląda na to, że o zmianie kierowcy w AlphaTauri zdecyduje… FIA. Helmut Marko potwierdził, że zawodnik IndyCar, Colton Herta zostanie kierowcą AlphaTauri w sezonie 2023, jeżeli dostanie superlicencję.
W ekipie AlphaTauri mamy bardzo dziwną sytuację, w której kierowca, który jest potwierdzony na sezon 2023 prawdopodobnie nie będzie jeździł w tej ekipie. Zawodnik niepotwierdzony jest prawie pewny, a o drugi fotel toczy się ciekawa rywalizacja z… przepisami.
Jak wiemy Pierre Gasly, potwierdzony 24 czerwca przez zespół, jest bliski przejścia do Alpine. Spełnione muszą zostać tu jednak określone warunki. Niektóre z nich stoją po stronie Alpine i chodzi o kwotę odstępnego za Francuza.
Kim jest Herta?
Drugim jest znalezienie zastępstwa za Gaslyiego i w tej roli AlphaTauri chce obsadzić kierowcę IndyCar, Coltona Hertę. 22-letni Amerykanin jeździł głównie w Stanach Zjednoczonych, choć zaliczył udany epizod w Europie. W 2016 roku był 3. w Euroformule Open oraz zdobył wicemistrzostwo Hiszpańskiej F3.
Od 2017 roku startuje regularnie w USA – najpierw w IndyLights (wicemistrz w 2018), a potem w IndyCar, gdzie w 2020 roku zajął 3. miejsce. W ubiegłym roku był 5, a teraz zajmuje 10. miejsce w generalce.
Jeżeli chodzi o związki z F1, to Herta miał być kierowcą Saubera, jeżeli ekipę przejąłby Mario Andretti. Amerykanin jeździł w symulatorze Saubera, gdzie uzyskiwał lepsze czasy od Kimiego Raikkonena i Antonio Giovinazziego, ale ostatecznie do przejęcia ekipy z Hinwil nie doszło.
W 2022 roku Herta podpisał umowę z McLarenem w F1, gdzie jest kierowcą testowym. Jeździł on w lipcu na torze Portimao, a wyniki były „imponujące”. McLaren już zapowiedział, że jeżeli Herta dostanie szansę na jazdę w F1 w innej ekipie, nie będzie stawał mu na drodze.
Marko go chce
Helmut Marko powiedział dziś w rozmowie z Chrisem Medlandem, że zostało już osiągnięte porozumienie Herty z AlphaTauri na jazdę w sezonie 2023, jednak w całej sprawie jest jedno wielkie „ale”.
Helmut Marko just told me an agreement has already been reached with all parties for Colton Herta to join IF he is granted a Super Licence by the FIA, and he expects a decision by Monza #F1
— Chris Medland (@ChrisMedlandF1) September 4, 2022
Dotychczasowymi wynikami, Herta nie zdobył wystarczającej liczby punktów do Superlicencji. Ma ich obecnie 32, zajmując 10. miejsce w IndyCar, za które przyznawany jest 1 punkt. Herta realnie może awansować jeszcze o 2 miejsca, ale 8. pozycja i tak nie da mu brakujących do superlicencji 8 punktów.
FIA w czasach koronawirusa, dawała furtkę kierowcom i przyznawała superlicencję w przypadku posiadania 30 punktów, jeżeli kierowca nie mógł zdobyć wymagającej liczby przez pandemię. W przypadku Herty trudno jednak doszukać się takich przyczyn.
Kierowca może jeszcze zdobyć dodatkowe punkty za jazdę w treningach F1, ale i tak nie będzie to wystarczająca liczba. AlphaTauri musi zatem liczyć na uczynienie wyjątku przez FIA.
Wyjątek taki jest jednak zgodny z regulaminem, bo jeżeli FIA uzna, że dany kierowca prezentuje odpowiedni poziom, może mu przyznać superlicencję bez wymaganych punktów. Takie przypadki zdarzały się już w przeszłości.
Helmut Marko mówi, że w najbliższych dniach spodziewa się decyzji o tym, czy taka procedura będzie mogła być rozpoczęta w przypadku Herty.
Wygląda zatem na to, że od decyzji FIA zależy nie tylko przejście Herty do AlphaTauri, ale również Gaslyiego do Alpine.