Jak wyglądał debiut Nycka de Vriesa w Formule 1 z perspektywy kierowcy? Zapis komunikacji z inżynierem właśnie tego kierowcy chcieliście przeczytać po rywalizacji na Monzy – oto on!
Nyck de Vries
Po starcie Nyck otrzymuje potwierdzenie od inżyniera, że wszystkie przełączniki w jego aucie są w prawidłowych pozycjach. W kolejnych komunikatach Holender jest informowany, że ma dostępny system DRS oraz podawane są mu odstępy do kolejnych kierowców. De Vries jest też chwalony te tempo.
Już na 4. okrążeniu pojawia się prośba o lift and coast na 50 metrów przed hamowaniem do zakrętu 4. Nyck pyta o przewagę nad Guanyu Zhou, a na końcu dodaje słowo „question” by podkreślić, że jest to pytanie.
Po kolejnych 2 okrążeniach inżynier ponownie prosi kierowcę o lift and coast, a okrążenie później de Vries jest proszony o zminimalizowanie uślizgów na wyjściu z zakrętu 6.
Gdy tuż za de Vriesem pojawi się Carlos Sainz, inżynier poinformuje o tym kierowcę, dodając: „Nie traćmy za nim czasu”.
Williams jest zadowolony z tempa Nycka, ale ten skarży się na podsterowność w zakrętach Lesmo. Przy okazji wirtualnej neutralizacji, Nyck dowie się, że jego okno samochodu bezpieczeństwa jest otwarte, zostanie też poproszony o dogrzewanie opon.
Inżynier zapyta kierowcę o balans, a ten odpowie, że jest OK poza Lesmo 1 i Lesmo 2, gdzie występuje podsterowność. Nyckowi przypominane są też procedury za wirtualnym samochodem bezpieczeństwa.
„Jeżeli VSC się utrzyma, zjedziemy do boksów” – mówi inżynier. „Na pewno chcecie przejść na twarde? Dla mnie tempo wygląda dobrze na pośrednich” – mówi de Vries. Inżynier odpowiada wówczas by został na torze.
Na 14. okrążeniu de Vries powie: „Zostawiam wybór następnych opon wam”. Potem jest chwalony przez zespół i podawane są mu różnice do kolejnych zawodników.
Nyck zostanie poinformowany o dwóch ostrzeżeniach za przekraczanie limity toru na 18. kółku. Gdy do boksów zjedzie Guanyu Zhou, de Vries zostanie poproszony o ciśnięcie oraz przełączenie na Mode 4. Chwilę później zostanie ściągnięty do alei serwisowej. Kierowca poprosi o „więcej przedniego skrzydła”, a na wyjeździe inżynier powie mu, żeby użył przycisku overtake.
Po wyjeździe de Vries prosi o podanie trybów, na których ma jechać. Po ich podaniu, inżynier później potwierdzi, że „pokrętła są w dobrej pozycji” i poda kierowcy różnice do innych.
Na 24. okrążeniu Nyck zostanie pochwalony za zarządzanie i podane zostaną mu kolejne ustawienia.
„Pomożecie mi z diff high speed? Potrzebuję trochę więcej” – pyta Nyck na 26. okrążeniu. Inżynier zasugeruje mu: „diff high speed 7”. „A jak mam to zrobić?” – zapyta zawodnik. Inżynier podpowie, że chodzi o zielony przełącznik, który musi ustawić „na godzinę 12”.
De Vries usłyszy, jaka jest jego aktualna sytuacja, będzie też proszony, by uważał na limity toru. Na 31. okrążeniu znów zostanie poproszony o zwiększenie lift and coast w zakręcie 6. Zapytany, w jakim stanie są jego opony, odpowie, że w dobrym.
Inżynier będzie informował kierowcę o zjazdach do boksów innych zawodników oraz o dostępności przycisku overtake. Nyck dostanie również sugestie, jak ustawieniami bronić się przed atakami Zhou.
Na 44. okrążeniu pojawią się pierwsze niebieskie flagi dla kierowcy, zostanie też poproszony o schłodzenie prawych hamulców. Gdy dostanie polecenie zmiany ustawień, zapyta, gdzie ma to zrobić.
Po wyjeździe samochodu bezpieczeństwa, de Vries zostanie poproszony o pozostanie na torze, dbanie o temperaturę opon oraz uważanie na hamulce. Dostanie też raport o swojej sytuacji, a sam będzie się upewniał, czy ma dobre ustawienia.
„Jest problem z samochodem bezpieczeństwa, niektóre samochody musiały zostać” – słyszy Nyck w słuchawce. Prawdopodobnie chodzi o kwestę wyjazdu samochodu bezpieczeństwa w złym miejscu. Nyck upewnia się co do ustawień, pyta o temperatury
„Pracuj nad chłodzeniem hamulców” – powtarza inżynier, ale kierowca mówi, że nie może zostawić większego odstępu niż 10 bolidów.
Później Nyck dostaje bardzo pozytywną dla siebie informację – że wyścig zostanie zakończony za samochodem bezpieczeństwa. Jest jeszcze tylko proszony by dbał o prawą stronę.
„Brawo, P9” – powie inżynier po minięciu linii mety. „Wow, wow, bardzo wam dziękuję, punkty w debiucie, to było niesamowite!” – odpowie kierowca.
Po chwili włączy się Jost Capito: „Świetna praca Nyck, fantastyczne, zasłużyłeś na to” – powie szef Williamsa.
„Dzięki Jost, doceniam to. Fuck, moje ramiona są martwe, martwe” – odpowie de Vries, który zapyta po chwili, kto wygrał i dostanie kolejność na mecie.
„Czy ktoś może mi pomóc? Nie mogę nawet podnieść ramion” – powie de Vriesm, a inżynier zgłosi, że zostanie to potwierdzone. „Zaparkowałem, jest ok, spróbuję wysiąść, dziękuję” – odpowie Nyck.
Inni
Tak przedstawiały się komunikaty wszystkich kierowców po rywalizacji na Monzy:
Oto zestawienie najlepszych onboardów z GP Włoch, wybrane przez F1.
A to według F1 najlepsze komunikaty radiowe z tego weekendu: