Oglądaj F1 online       KONTAKT     Zgarnij 150 zł na OC/AC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie     SKOKI    MUNDIAL

logo-powrot-roberta

Oglądaj F1 w Eleven           KONTAKT    Kup F1 TV PRO       Wsparcie               Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL        Zgarnij 150 zł na OC/AC!      SKOKI    MUNDIAL

MENU:

F1 Grand Prix of Miami

Zmiany techniczne na 2022, 2023 i 2026 zatwierdzone



Światowa Rada Sportów Motorowych zatwierdziła wiele zmian technicznych na najbliższe wyścigi oraz sezon 2023. Najważniejsze informacje dotyczą jednak sezonu 2026 i nowej formuły silnikowej oraz paliwa.

2022

 

Rada potwierdziła, że już od GP Belgii stosowane będą nowe normy dotyczące sztywności środkowej części podłogi. Ekipy wiedziały o nich od dłuższego czasu i miały czas na przygotowanie rozwiązań zgodnych z nowymi wytycznymi.

Główny zarzut dotyczył Ferrari i Red Bulla. Zespoły te miały stosować dwuczęściowe belki dolne w swoich autach, to w jakiś sposób miało sprawiać, że uginały się one bardziej, dając tym ekipom przewagę.



Zmiany dotyczą również wagi bolidów. Auta będą lżejsze niż obecne (po aktualizacji), a zatem 796 kg. To jednak zostanie „zrekompensowane” o 1 kg cięższymi jednostkami napędowymi.

2023

 

Potwierdziły się doniesienia dotyczące znalezienia kompromisu pomiędzy FIA i zespołami F1 w sprawie podniesienia wysokości krawędzi podłogi. Ma ono zapobiegać zjawisku dobijania. Pierwotna propozycja mówiła o podniesieniu ich o 30 milimetrów. Ekipy zwracały uwagę, że jest to całkowita zmiana koncepcji przygotowywania aut na sezon 2023, która daje przewagę Mercedesowi.

Ostatecznie udało się wynegocjować im podniesienie „tylko” o 15 milimetrów. Podniesienie będzie dotyczyło również podstawy dyfuzora.

W sezonie 2023 wprowadzony zostanie również dodatkowy czujnik, mierzący podskakiwanie.

FIA wprowadzi również nowe wytyczne dotyczące sztywności pałąka nad wlotem powietrza, który chroni kierowców w razie dachowania. Jest to oczywiście pokłosie wypadku Guanyu Zhou na Silverstone. Pałąk ma być bardziej zaokrąglony i bardziej wytrzymały.



2026

 

Wreszcie zatwierdzone zostały przepisy dotyczące silników na sezon 2026. Odpowiednia ich konstrukcja była warunkiem wejścia do F1 nowych producentów – Audi i Porsche. Zgodnie z życzeniem koncernu Volkswagena, pozbyto się jednego z najdroższych elementów – MGUH.

Moc MGUK zostanie zwiększona do około 350 kW. Silnik spalinowy pozostanie w V6-tką o pojemności 1.6L, która ma generować około 400 kW.

Bardzo dużą zmianą będzie przejście na pełni syntetyczne paliwa, pozyskiwane z odnawialnych źródeł.



Osiągi jednostek na 2026 rok mają zostać na podobnym poziomie jak obecnych.

Podano również limity elementów jednostki napędowej na 2026 rok i kolejne. W pierwszym roku będą to po 4 silniki spalinowe, turbiny i wydechy. Każdy kierowca będzie miał po 3 baterie i układy MGUK. Od 2027 roku jednak każdego z tych elementów będzie mniej o 1.

FIA wprowadziła także limity wydatków dostawców na przygotowywanie jednostek napędowych. W 2026 roku będzie to $130 mln, ale w latach 2023-2025 tylko $95 mln.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Testy przedsezonowe

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

Czekamy na decyzję!

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 18 listopada
godz. 11:00 – 12:00 – 1. trening
godz. 14:00 – 15:00 – 2. trening

Sobota, 19 listopada
godz. 11:30 – 12:30 – 3. trening
godz. 15:00 – 16:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 20 listopada
godz. 14:00 – 16:00 – Wyścig

Bądź na bieżąco

Popularne tagi