Światowa Rada Sportów Motorowych zatwierdziła wiele zmian technicznych na najbliższe wyścigi oraz sezon 2023. Najważniejsze informacje dotyczą jednak sezonu 2026 i nowej formuły silnikowej oraz paliwa.
2022
Rada potwierdziła, że już od GP Belgii stosowane będą nowe normy dotyczące sztywności środkowej części podłogi. Ekipy wiedziały o nich od dłuższego czasu i miały czas na przygotowanie rozwiązań zgodnych z nowymi wytycznymi.
Główny zarzut dotyczył Ferrari i Red Bulla. Zespoły te miały stosować dwuczęściowe belki dolne w swoich autach, to w jakiś sposób miało sprawiać, że uginały się one bardziej, dając tym ekipom przewagę.
Zmiany dotyczą również wagi bolidów. Auta będą lżejsze niż obecne (po aktualizacji), a zatem 796 kg. To jednak zostanie „zrekompensowane” o 1 kg cięższymi jednostkami napędowymi.
2023
Potwierdziły się doniesienia dotyczące znalezienia kompromisu pomiędzy FIA i zespołami F1 w sprawie podniesienia wysokości krawędzi podłogi. Ma ono zapobiegać zjawisku dobijania. Pierwotna propozycja mówiła o podniesieniu ich o 30 milimetrów. Ekipy zwracały uwagę, że jest to całkowita zmiana koncepcji przygotowywania aut na sezon 2023, która daje przewagę Mercedesowi.
Ostatecznie udało się wynegocjować im podniesienie „tylko” o 15 milimetrów. Podniesienie będzie dotyczyło również podstawy dyfuzora.
W sezonie 2023 wprowadzony zostanie również dodatkowy czujnik, mierzący podskakiwanie.
FIA wprowadzi również nowe wytyczne dotyczące sztywności pałąka nad wlotem powietrza, który chroni kierowców w razie dachowania. Jest to oczywiście pokłosie wypadku Guanyu Zhou na Silverstone. Pałąk ma być bardziej zaokrąglony i bardziej wytrzymały.
2026
Wreszcie zatwierdzone zostały przepisy dotyczące silników na sezon 2026. Odpowiednia ich konstrukcja była warunkiem wejścia do F1 nowych producentów – Audi i Porsche. Zgodnie z życzeniem koncernu Volkswagena, pozbyto się jednego z najdroższych elementów – MGUH.
Moc MGUK zostanie zwiększona do około 350 kW. Silnik spalinowy pozostanie w V6-tką o pojemności 1.6L, która ma generować około 400 kW.
Bardzo dużą zmianą będzie przejście na pełni syntetyczne paliwa, pozyskiwane z odnawialnych źródeł.
Osiągi jednostek na 2026 rok mają zostać na podobnym poziomie jak obecnych.
Podano również limity elementów jednostki napędowej na 2026 rok i kolejne. W pierwszym roku będą to po 4 silniki spalinowe, turbiny i wydechy. Każdy kierowca będzie miał po 3 baterie i układy MGUK. Od 2027 roku jednak każdego z tych elementów będzie mniej o 1.
FIA wprowadziła także limity wydatków dostawców na przygotowywanie jednostek napędowych. W 2026 roku będzie to $130 mln, ale w latach 2023-2025 tylko $95 mln.
⚡️️Incredible Power
⛽️ Sustainable Fuels
💡 Driving InnovationHere’s what you need to know about the next generation of power units coming to F1 in 2026 👇#F1 pic.twitter.com/8p9APSNAE9
— Formula 1 (@F1) August 16, 2022