KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank

Zmiany techniczne na 2022, 2023 i 2026 zatwierdzone



Światowa Rada Sportów Motorowych zatwierdziła wiele zmian technicznych na najbliższe wyścigi oraz sezon 2023. Najważniejsze informacje dotyczą jednak sezonu 2026 i nowej formuły silnikowej oraz paliwa.

2022

 

Rada potwierdziła, że już od GP Belgii stosowane będą nowe normy dotyczące sztywności środkowej części podłogi. Ekipy wiedziały o nich od dłuższego czasu i miały czas na przygotowanie rozwiązań zgodnych z nowymi wytycznymi.

Główny zarzut dotyczył Ferrari i Red Bulla. Zespoły te miały stosować dwuczęściowe belki dolne w swoich autach, to w jakiś sposób miało sprawiać, że uginały się one bardziej, dając tym ekipom przewagę.



Zmiany dotyczą również wagi bolidów. Auta będą lżejsze niż obecne (po aktualizacji), a zatem 796 kg. To jednak zostanie „zrekompensowane” o 1 kg cięższymi jednostkami napędowymi.

2023

 

Potwierdziły się doniesienia dotyczące znalezienia kompromisu pomiędzy FIA i zespołami F1 w sprawie podniesienia wysokości krawędzi podłogi. Ma ono zapobiegać zjawisku dobijania. Pierwotna propozycja mówiła o podniesieniu ich o 30 milimetrów. Ekipy zwracały uwagę, że jest to całkowita zmiana koncepcji przygotowywania aut na sezon 2023, która daje przewagę Mercedesowi.

Ostatecznie udało się wynegocjować im podniesienie „tylko” o 15 milimetrów. Podniesienie będzie dotyczyło również podstawy dyfuzora.

W sezonie 2023 wprowadzony zostanie również dodatkowy czujnik, mierzący podskakiwanie.

FIA wprowadzi również nowe wytyczne dotyczące sztywności pałąka nad wlotem powietrza, który chroni kierowców w razie dachowania. Jest to oczywiście pokłosie wypadku Guanyu Zhou na Silverstone. Pałąk ma być bardziej zaokrąglony i bardziej wytrzymały.



2026

 

Wreszcie zatwierdzone zostały przepisy dotyczące silników na sezon 2026. Odpowiednia ich konstrukcja była warunkiem wejścia do F1 nowych producentów – Audi i Porsche. Zgodnie z życzeniem koncernu Volkswagena, pozbyto się jednego z najdroższych elementów – MGUH.

Moc MGUK zostanie zwiększona do około 350 kW. Silnik spalinowy pozostanie w V6-tką o pojemności 1.6L, która ma generować około 400 kW.

Bardzo dużą zmianą będzie przejście na pełni syntetyczne paliwa, pozyskiwane z odnawialnych źródeł.



Osiągi jednostek na 2026 rok mają zostać na podobnym poziomie jak obecnych.

Podano również limity elementów jednostki napędowej na 2026 rok i kolejne. W pierwszym roku będą to po 4 silniki spalinowe, turbiny i wydechy. Każdy kierowca będzie miał po 3 baterie i układy MGUK. Od 2027 roku jednak każdego z tych elementów będzie mniej o 1.

FIA wprowadziła także limity wydatków dostawców na przygotowywanie jednostek napędowych. W 2026 roku będzie to $130 mln, ale w latach 2023-2025 tylko $95 mln.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi