Co to za przerwa wakacyjna bez podsumowań formy poszczególnych zespołów i kierowców. Zapraszam na pierwszy odcinek cyklu, a w nim ostatnia ekipa po 13 wyścigach – Williams.
Zespół
Oczekiwania
Choć w ostatnich latach dziwnie to brzmi, ale oczekiwania wobec ekipy z Grove były dość duże. Nie tylko chodziło o rewolucję techniczną, dającą możliwość startu od zera. Williams poprawiał się w sezonie 2021 i wydawało się, że ekipa wreszcie może będzie mogła nazywać się ekipą F1.
Podium Russella, wizyty w Q3, punkty Latifiego, a przede wszystkim opuszczenie ostatniego miejsca w klasyfikacji generalnej, dawały nadzieję kierowcom tej ekipy.
Celem było regularne wchodzenie do Q2 i walka o punkty.
Jak wyszło?
Przeciętne. Z jednej strony strata do środka stawki nie jest duża, ale z drugiej Williams to absolutnie najsłabsza ekipa w sezonie 2022. Niby są punkty, ale w bardzo mizernej liczbie.
Oczywiście Williams w sezonach 2019 i 2020 dobił do takiego dna, że już te wyniki mogą cieszyć, ale trzeba spojrzeć na szerszy obraz, w którym ekipa spadła na ostatnie miejsce w klasyfikacji generalnej i wygląda na to, że nie ma większej koncepcji czy nadziei na rozwój.
Przyszłość
W Grove z jednej strony ważne są wyniki finansowe, biorąc pod uwagę to, kto jest właścicielem ekipy, ale z pewnością Jost Capito życzyłby sobie lepszych wyników. A tu mogłaby pomóc zmiana składu, która chyba właśnie się szykuje.
Dwóch takich kierowców jak minimum Alex Albon mogłoby zdziałać znacznie więcej i napędzać ekipę.
Trudno całościowo ocenić Williamsa. Z jednej strony nie są tak daleko jak byli jeszcze 2-3 lata temu, ale z drugiej to cały czas ostatnie miejsce. Nie wpadli na nic rewolucyjnego i dlatego:
Moja ocena: 3/10
Kierowcy
Alex Albon
Byłem ciekaw, jak wypadnie jego powrót do Formuły 1. Alex zaliczał rollercoaster w swojej karierze. Od szoku, że w ogóle dostał miejsce, po awans do Red Bulla, potem wypadnięcie z F1. Teraz wrócił do F1 i trudno było o mniej wymagającego rywala w obecnej stawce.
Alex nie leje Latifiego tak jak Russell, ale jest wyraźnie przed nim po roku przerwy. Przebił się dwa razy do punktów dzięki równej i stabilnej jeździe, umie w opony, rozumie po Angielsku – idealny kandydat.
Alex mnie nie zachwycił, ale też trudno się do niego przyczepić. Dlatego…
Moja ocena: 6/10
Nicholas Latifi
Trudno być wyrozumiałym dla Nicholasa i nawet jego awans do Q3 nie zmienia kolejnego słabego sezonu. W 2021 miewał przebłyski, pokonał Russella w kwalifikacjach i wydawało się, że może powoli zaczyna łapać o co chodzi.
W tym sezonie jednak znów jest słabiutki i zwyczajnie zasługuje na odejście z Formuły 1. Dlatego…
Moja ocena: 3/10
Statystyki
Miejsce w generalce: 10.
Punkty: 3
Najwyższa pozycja na starcie: 10
Najwyższa pozycja w wyścigu: 9
Odpadnięcie w Q3: 1
Odpadnięcie w Q2: 4
Yuki Tsunoda | Nyck de Vries | Daniel Ricciardo | |
---|---|---|---|
Pozycja | 17 | 20 | 21 |
Punkty | 3 | 0 | 0 |
Pole position | 0 | 0 | 0 |
Zwycięstwa | 0 | 0 | 0 |
Podia | 0 | 0 | 0 |
Najwyższa pozycja w wyścigu | 10 | 12 | 13 |
Najwyższa pozycja na starcie | 8 | 12 | 13 |
Wyżej w wyścigu | 9 | 2 | 1 |
Wyżej w kwalifikacjach | 10 | 1 | 1 |
Lepszy czas wyścigu | 6 | 5 | 1 |
Wizyty w Q3 | 2 | 0 | 0 |
Odpadnięcie w Q1 | 6 | 6 | 1 |
Średnia pozycja na starcie | 14,17 | 16,6 | 16 |
Średnia pozycja na mecie | 12,83 | 15,44 | 14,5 |
Ukończone wyścigi | 12 | 8 | 2 |
Udane wyprzedzenia | 25 | 13 | 4 |
Przejechane kilometry | 3623 (6.) | 2739 (20.) | 610 (21.) |
Koszty dla zespołu | $0,810 mln | $0,895 mln | $0 |
Zarobki | $1 mln | $2 mln | ? |
Waszym zdaniem
Pora abyście to Wy wyrazili swoje zdanie na temat wyników osiąganych przez Williamsa w tym roku. Wyniki w kolejnym tekście tego cyklu.
Jak oceniasz postawę Williamsa w tym sezonie?
Czy według Ciebie pozycja zespołu w klasyfikacji odzwierciedla potencjał jego bolidu?
Czy uważasz, że Williams może poprawić swoją pozycję w klasyfikacji generalnej w tym sezonie?
Jak ocenisz postawę Alexa Albona w tym sezonie?
Jak ocenisz postawę Nicholasa Latifiego w tym sezonie?
Share your Results: