Od mistrzów świata zawsze wymaga się dużo. Dlatego oceny Mercedesa po pierwszych 13 wyścigach sezonu nie mogą być przesadnie wysokie. Ekipa miała duże problemy z dobijaniem, a ich koncepcja aerodynamiczna nie działa tak, jak trzeba. A jak wyglądają statystyki kierowców i co powiedzieć o ich formie? Zapraszam na podsumowanie!
Zespół
Oczekiwania
Po wielu latach ogromnych sukcesów w erze hybrydowej ekipa mistrzów świata musiała zmierzyć się z nowym wyzwaniem jakim było przygotowanie samochodu pod nowe regulacje techniczne. Zespół z takim dorobkiem, doświadczeniem i bardzo mocnym składem kierowców musiał być jednym z faworytów do nowego „otwarcia”, ale pojawiła się również szansa dla rywali że coś pójdzie mistrzom nie tak. No i już podczas zimowych testów okazało się, że Mercedes ma spore problemy.
Nie „wstrzelili” się zbyt dobrze z nową konstrukcją, która po wprowadzonych zmianach miała jednak pozwolić na walkę o najwyższe cele. Trzeba dodać, że zastosowane przez niemiecką ekipę rozwiązania były dość rewolucyjne względem innych zespołów (np. sekcje boczne czy podłoga). Kluczowe było więc pytanie czy mistrzowie rzeczywiście tym razem nie trafili?
Jak wyszło?
Niestety, rewolucyjne koncepcje i nagłe zmiany w samochodzie nie pozwoliły Mercedesowi walczyć w tym sezonie o zwycięstwa i tytuły. Po latach hegemonii muszą mierzyć się w tym roku ze sporymi problemami z samochodem, który zwłaszcza na początku sezonu bardzo mocno „dobijał” (słynny już „porpoising”) i był po prostu wolniejszy od największych rywali. Ponadto silnik Mercedesa, który zawsze słynął ze sporej mocy również okazał się w tym roku słabszy.
Dużym plusem w całej sytuacji jest jednak to, że cały pakiet jest praktycznie niezawodny i poza jednym DNF-em Russella (kolizja) obaj kierowcy ukończyli wszystkie wyścigi. Do tego z biegiem sezonu widać, jak zespół się poprawia i bardzo mocno pracuje nad trudnym samochodem. Dodając do tego dwóch równych, świetnych kierowców oraz zazwyczaj dobrą strategię podczas wyścigów ostatecznie ekipa z Brackley po „pierwszej połowie” jest na pewnym 3 miejscu a nawet ma spore szanse na 2 pozycję w mistrzostwach biorąc pod uwagę problemy i wpadki Ferrari.
Przyszłość
Wydaje się, że Mercedes mimo początkowych dużych problemów idzie w dobrym kierunku i zmiany, które wprowadzają zaczynają działać. Regularne podia kierowców pod koniec pierwszej połowy sezonu tylko to potwierdzają. Celem „na teraz” jak zapowiadają w zespole jest wygranie w tym sezonie wyścigu i oczywiście praca nad bolidem pod kątem przyszłego roku.
Jedną i ważną batalię poza torem już wygrali, czyli zmianę niekorzystnych dla nich regulacji technicznych na sezon 2023 co oczywiście powinno bardzo im pomóc… Pytanie jak będą współpracować obaj kierowcy, jeśli otrzymają auto, którym będą mogli wygrywać wyścigi…
Ocena zespołu Rafał: 6,5/10
Ocena zespołu Mateusz: 6/10
Kierowcy
George Russell
Po wymarzonym transferze do Mercedesa czekało na młodego Anglika spore wyzwanie. Musiał stawić czoła 7-krotnemu mistrzowi świata i legendzie sportu, czyli samemu Lewisowi Hamiltonowi i trzeba przyznać, że wyszło mu to znakomicie. Mimo niełatwego samochodu zwłaszcza na początku sezonu George radził sobie lepiej od Lewisa i dotychczas nie był niżej w wyścigu niż na 5 miejscu. Do tego 5 razy był na podium oraz udało mu się wyrwać nawet pole position na Węgrzech.
Ostatecznie pierwszą połowę sezonu kończy wyżej od utytułowanego kolegi z zespołu mimo, że to Lewis był w kilku wyścigach na lepszej strategii. Przyznam szczerze, że miałem obawy zwłaszcza co do formy wyścigowej George`a względem Lewisa ale on naprawdę daję radę i zasługuje na wysoką ocenę.
Ocena Rafał: 8/10
Ocena Mateusz: 8/10
Lewis Hamilton
Po wielu latach „spokoju” dla Lewisa obok Valtteriego Bottasa nastał dla niego nowy, niepewny czas. Do zespołu dołączył młody, ambitny i szybki George Russell i miał zgodnie z oczekiwaniami wielu kibiców czy ekspertów „podgryzać” mistrza. No i tak też się stało. Zwłaszcza na początku sezonu Lewis miał problemy ze zrozumieniem samochodu i wypadał gorzej od młodszego kolegi.
Wraz z biegiem sezonu tak jak poprawiał się bolid tak i Lewis zyskiwał tempo i 5 ostatnich wyścigów przed letnią przerwą kończył na podium. Póki co, jest za młodszym partnerem z zespołu w klasyfikacji generalnej choć ma o jedno podium więcej. Cóż, na pewno dla Lewisa jest to sygnał, że z Georgem nie będzie łatwo i musi zawsze dawać z siebie maksimum, choć póki co zespół stawia i raczej będzie stawiał na swoją gwiazdę.
Ocena Rafał: 7,5/10
Ocena Mateusz: 7,5/10
Statystyki
Miejsce w generalce: 3
Punkty: 304
Najwyższa pozycja na starcie: 1
Najwyższa pozycja w wyścigu: 2
Obecność w Q3: 22
Odpadnięcie w Q2: 4
George Russell | Lewis Hamilton | |
---|---|---|
Pozycja | 4 | 6 |
Punkty | 158 | 146 |
Pole position | 1 | 0 |
Zwycięstwa | 0 | 0 |
Podia | 5 | 6 |
Najwyższa pozycja w wyścigu | 3 | 2 |
Najwyższa pozycja na starcie | 1 | 4 |
Wyżej w wyścigu | 7 | 6 |
Wyżej w kwalifikacjach | 7 | 6 |
Lepszy czas wyścigu | 6 | 6 |
Wizyty w Q3 | 11 | 11 |
Odpadnięcie w Q2 | 2 | 2 |
Średnia pozycja w kwalifikacjach | 6,62 | 7,23 |
Średnia pozycja na mecie | 3,83 | 5,08 |
Ukończone wyścigi | 12 na 13 | 13 na 13 |
Wyprzedzenia | 45 | 60 |
Przejechane kilometry | 3597 | 3899 |
Koszty dla zespołu | $1,212 mln | $2,082 mln |
Zarobki | $5 mln | $40 mln |
Waszym zdaniem
Zapraszam Was do zostawienia swojej oceny zespołu Mercedesa i jego kierowców!
Jak oceniasz postawę Mercedesa w pierwszych 13 wyścigach sezonu 2022?
Czy według Ciebie miejsce Mercedesa w klasyfikacji generalnej odzwierciedla potencjał ich bolidu?
Czy według Ciebie Mercedes może jeszcze poprawić swoją pozycję w klasyfikacji generalnej?
Jak oceniasz postawę George Russella w pierwszych 13 wyścigach sezonu 2022?
Jak oceniasz postawę Lewisa Hamiltona w pierwszych 13 wyścigach sezonu 2022?
Share your Results:
Oceniliście Alpine
Ekipa z Enstone otrzymała średnią 5,43 w Waszym głosowaniu. Według 53% z Was pozycja bolidu Alpine odzwierciedla ich pozycję w klasyfikacji generalnej. Opcję „mniej więcej” zaznaczyło 40% osób.
Według aż 68% osób Alpine nie ma już szans na poprawę swojej pozycji w generalce. Po 16% osób zaznaczyło odpowiedzi „Tak” i „Trudno powiedzieć”.
Postawę Estebana Ocona oceniliście na 5.12, a Fernando Alonso na 7,4.
Rafał Motyl