KONTAKT     Zgarnij 150 zł na OC/AC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie     SKOKI   KUP VIAPLAY

logo-powrot-roberta

KONTAKT    Kup F1 TV PRO       Wsparcie               Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL        Zgarnij 150 zł na OC/AC!      SKOKI    KUP VIAPLAY

MENU:

Jak to z tymi zjazdami było – jedziemy GP Belgii z Charlesem Leclerciem



Po raz kolejny wybraliście w głosowaniu, bym przygotował stenogram Charlesa Leclerca. Jak przebiegał wyścig na Spa w wykonaniu kierowcy Ferrari? Wątków było wiele.

Charles Leclerc

 

W pierwszych komunikatach, Leclerc dostaje informacje o rywalach będących obok niego, a następnie, że Hamilton się zatrzymuje na przeciwległej prostej.

Gdy wyjedzie samochód bezpieczeństwa, Charles jest proszony o pozostanie na torze i dostaje informację, że Hamilton zatrzymał się w zakręcie 16, a Bottas w 7.



Leclerc pyta inżyniera o swoją pozycję. „W tym momencie jesteś na 10. miejscu, Verstappen jest na 8. Przed nami jest Stroll na pośred…” – zaczyna inżynier, ale kierowca poprawia go, że Verstappen jest tuż przed nim. „Tak, jesteś na 9. miejscu, Verstappen przed tobą na twardych oponach, a przed nim Albon. Więc jesteś na 9. miejscu, a przed tobą Verstappen, Albon i Ricciardo” – poprawia się inżynier.

„Za nami jest Stroll na pośrednich oponach. W zakręcie 7. jest dźwig więc uważaj na niego” – dodaje Xavier Marcos Padros.

„Czy wszystko jest w porządku z samochodem?” – pyta Leclerc, a inżynier odpowiada, że sprawdzają prawy przód. „To jak przebita… ale sprawdzacie temperaturę opon czy hamulców?” – mówi kierowca i słyszy w odpowiedzi, że hamulców i że prawy przedni jest za gorący.

„Chyba jest jakiś dym z przedniego przodu, ku*wa” – mówi Leclerc. Inżynier potwierdza i wzywa kierowcę do boksów na sprawdzenie prawego przodu.

„Aaarrrhhh! To musi być zrywka” – mówi Charles. Inżynier dodaje, że zmienione zostaną opony. Leclerc pyta, na jakie, a inżynier po chwili wraca do niego z informacją, że na opony pośrednie. Leclerc nie chciał zmiany ustawień przedniego skrzydła.



Podczas pit-stopu Charles dostał informację, że będzie przytrzymany dopóki wszystko nie zostanie sprawdzone. Po ruszeniu z miejsca inżynier potwierdził, że chodziło o zrywkę z kasku, która utknęła we wlocie powietrza. „Usunęliśmy ją, wszystko powinno być OK teraz”.

Leclerc dostaje raport, kto jest przed nim i na jakich oponach. Kierowca prosi o informację, czy z temperaturą hamulców na prawym przodzie wszystko jest OK, ale dostaje inżynier informuje go, że sensor nie działa.

Samochód bezpieczeństwa zjeżdża, kierowca dostaje o tym informację i jest proszony o zmianę ustawień.

Leclerc upewnia się: „Zgadzamy się, że od teraz już tylko 1 pit-stop?” Po chwili inżynier wraca do niego z informacją, że tak, tylko jeden pit-stop.

Leclerc jest chwalony za kolejne wyprzedzania i dostaje informację o rywalach. Na 9. okrążeniu padają kolejne komendy zmiany ustawień oraz polecenie lift and coast by obniżyć temperatury silnika.

Inżynier informuje Leclerca, że zużycie opon jest wyższe niż zakładano, ale tak mają wszyscy.

baner-mubi-blog-do-wpisu (1)

Leclerc jest informowany o stracie do Norrisa, a sam prosi o „laptime”. Gdy inżynier podaje mu czas okrążenia Norrisa, Leclerc mówi, że to nie to go interesowało.

Kierowca będzie dostawał sugestie zmiany ustawień, informacje o zjazdach kierowców oraz czasie Verstappena.

„Widzimy dużą degradację opon na wszystkich mieszankach” – mówi inżynier.

Na 13. okrążeniu Leclerc, jadący na 5. miejscu, dostaje informację, że Verstappen jest obecnie 1, ale za to że Charles jest najszybszym z kierowców na oponie pośredniej.

Kółko później kierowca znów jest proszony o lift and coast dla temperatury silnika. „Degradacja opon jest głównie związana z temperaturami więc lift and coast też powinno tu pomóc” – mówi inżynier.

Leclerc jest ostrzegany, że wyjedzie blisko Pereza, a po agresywnej obronie Meksykanina kierowca Ferrari skarży się, że Perez nie zostawił mu miejsca. „Zrozumiałem” – mówi inżynier.



Po wyjeździe z boksów Russella, Leclerc jest informowany o tym, że za nim jest Russell na nowych pośrednich oponach. Charles słyszy, że ekipa myśli o przejściu na plan D boopony twarde są 0,2 sekundy szybsze niż zakładano, a degradacja nadal jest wysoka.

„Spokojnie na trakcji by zadbać o te opony” – mówi inżynier na 18. okrążeniu. Inżynier po chwili rozpoczyna długą strategiczną dywagację:

„- Jeżeli musielibyśmy się teraz zatrzymać po nowe opony, bylibyśmy tuż przed Gaslym co jest 12. miejscem. Robisz dobrą robotę z oponami.
– Dlaczego mielibyśmy się teraz zatrzymywać?
– Celujemy w 5. miejsce na koniec wyścigu. Pytanie czy chciałbyś mieć nowe pośrednie by przebijać się przez ruch czy preferujesz nowe twarde. Pytanie.
– Póki co opony są dobre”

Leclerc na 19. kółku jest pytany, czy wytrzyma jeszcze 5 okrążeń na tych oponach, co potwierdza. Pytany o ustawienia przedniego skrzydła, Leclerc mówi, że są dobre.

Charles jest chwalony za zarządzanie oponami i dopytuje się, jakie jest jego tempo. „Jest dobre w porównaniu z Red Bullem i mamy nieco niższe zużycie niż oni, ale nie ma idealnego porównania” – mówi inżynier.



Leclerc skarży się, że tył zaczyna mu nieco odjeżdżać. W odpowiedzi dostaje polecenie zmiany ustawień.

„Jak wiele okrążeń dasz radę jeszcze zrobić?” – pyta inżynier. Kierowca mówi, że opony nadal są OK. Inżynier mówi, że jeżeli teraz zjadą, wyjadą przed Albonem na 9. miejscu.

Gdy zostanie wezwany do boksów po nowe miękkie opony, pyta zespół czy jest pewien, że wystarczą one do końca wyścigu. Inżynier odpowiada, że tak.

Podczas wjazdu do boksów, Leclerc pyta, czy będzie z kimś walczył na wyjeździe, ale inżynier mówi, że wyjedzie przed Albonem.

Po wyjeździe z boksów, Leclercowi jest przedstawiana obecna sytuacja na torze i jego położenie. Dostaje też polecenie zmiany ustawień. Kierowca dostaje informacje o tempie kierowców przed sobą.

„Opony są gotowe” – słyszy Leclerc. Potem dostaje kolejne komunikaty dotyczące rywali oraz tego, ile okrążeń zostało do końca.

patronite

Na 35. okrążeniu Leclerc mówi, że opony zaczynają się nieco ślizgać. Prosi też o różnice do poszczególnych kierowców.

4 kółka później inżynier mówi Leclercowi: „Jeżeli zwiększymy tempo o 0,3 – 0,4 sekundy na okrążeniu, będziemy mogli podjąć próbę zaatakowania najlepszego czasu wyścigu – będziemy mieli na to wystarczającą przewagę nad Alonso”.

„Przyjąłem” – mówi Leclerc. Gdy inżynier poda mu najlepszy obecnie czas, kierowca skomentuje, że tylko zjeżdżając do boksów po nowe opony będą w stanie go pobić.

– „Jeżeli się teraz zatrzymamy, będziemy sekundę przed Alonso. To będzie próba zdobycia najszybszego okrążenia” – mówi inżynier.
– „Według mnie to zbyt ryzykowne teraz. Jak chcecie to ok, ale ja bym nie zjeżdżał, to ryzykowne” – odpowiada Leclerc.

Potem zapyta on jedynie, czy jest to ostatnie okrążenie i dostanie potwierdzenie.



Inni

 

Tak przedstawiały się komunikaty wszystkich kierowców na mecie GP Belgii.

Takie zestawienie komunikatów z całego weekendu wybrała Formuła 1 do swojego podsumowania.

A to zestawienie najlepszych onboardów:



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Testy przedsezonowe

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

Czekamy na decyzję!

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 18 listopada
godz. 11:00 – 12:00 – 1. trening
godz. 14:00 – 15:00 – 2. trening

Sobota, 19 listopada
godz. 11:30 – 12:30 – 3. trening
godz. 15:00 – 16:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 20 listopada
godz. 14:00 – 16:00 – Wyścig

Bądź na bieżąco

Popularne tagi