To był kolejny wyścig z „grande strategią” dla Charlesa Leclerca. Komunikacja radiowa kierowcy Ferrari pokazuje, że ekipa działała wbrew jego sugestiom, ale kierowca zachował w tym wszystkim spokój.
Zamieszanie związane z ogłoszeniami z początku tygodnia sprawiło, że dopiero teraz mogę przedstawić Wam „stenogram” wybrany przez Was w głosowaniu.
Charles Leclerc
W pierwszych komunikatach Leclerc jest informowany o kawałkach innego auta leżących w zakręcie nr 2. Inżynier kilkukrotnie mu o tym przypomni i poprosi o zmianę balansu hamulców.
Na 3. okrążeniu kierowca dostanie informację, że system DRS jest dostępny, będzie mu również podawane tempo rywali.
„Spokojniej w zakrętach 4. i 11. – poprosi inżynier, sugerując również kolejne zmiany ustawień. Na 7. okrążeniu znów padnie komunikat o spokojniejszym przejeżdżaniu zakrętu 11 i zostanie on powtórzony również na kolejnym kółku. Inżynier powie również wówczas, że „opony są gotowe”.
Leclerc będzie chwalony za swoją jazdę, będzie mu również podawane tempo kierowców, którzy jadą przed nim. Na 11. okrążeniu Charles zostanie zapytany o opony. „Nie umiem zbliżyć się bardziej na tych oponach” – powie.
Na 13. okrążeniu Leclerc zapyta: „Czy Carlos może jechać szybciej?” Inżynier odpowie, że Hiszpan jest o to proszony. Okrążenie później Ferrari zapyta swojego kierowcę, czy podczas pit-stopu będzie chciał zmianę kąta nachylenia przedniego skrzydła, ale Leclerc powie, że jest dobrze.
Na 16. okrążeniu Leclerc zostanie poproszony o zmianę ustawień, a sam powie: „Mogliśmy to wcześniej przewidzieć”. Nie ma jednak pewności, do czego się odnosił.
Leclerc będzie dostawał informacje o zjazdach rywali do boksów, zostanie też zapytany, ile okrążeń będzie jeszcze w stanie przejechać na tych oponach. „To trudne pytanie, może 8” – odpowie kierowca. Mimo to 3 okrążenia później jest ściągany do boksów.
Gdy wyjeżdża, inżynier przypomina mu o wietrze w 1. zakręcie oraz o tym, że te opony potrzebują „powolnego wprowadzenia”. Jest też proszony o spokojniejsze wchodzenie w zakręty 4. i 11.
Na 31. okrążeniu inżynier mówi kierowcy, że „opony są gotowe”. Kółko później Leclerc zgłasza deszcz, ale inżynier mówi, że nie powinien padać mocniej i szybko przestanie.
Na 35. okrążeniu Ferrari informuje swojego kierowcę, że „rozgrzewanie twardych opon jest gorsze niż się spodziewaliśmy”. Kierowcy zostaną podane różnice do rywali oraz zgłoszone, że okno samochodu bezpieczeństwa jest otwarte.
Niedługo potem Leclerc powie „Opony są dobre, zostańmy na nich”. Okrążenie później Ferrari poprosi go o zmianę balansu hamulców, a kółko później… ściągnie do boksów.
Już po 3 okrążeniach Leclerc zgłasza: „Ku*wa, te opony są gó*niane”. Inżynier pociesza go: „Nadal długi wyścig przed nami” i poda informacje na temat tempa Verstappena, jadącego za Charlesem.
Na 45. okrążeniu Leclerc powtórzył: „Te opony to gó*wno”, a inżynier znów powie, że jeszcze dużo czasu bo zostało 25 okrążeń.
Leclerc ma podawane różnice do i nad rywalami. Na 52. okrążeniu powie do zespołu: „Rozważcie plan D, te opony to katastrofa”. Po chwili jest ściągany do boksów po miękkie opony.
Leclerc dostaje polecenie zmiany ustawień oraz informację, że może jeszcze lekko pokropić.
Na 8 okrążeń przed końcem wyścigu Leclerc dostaje informację, że deszcz spodziewany jest na około 2 okrążenia przed końcem wyścigu. Dwa okrążenia później pada informacja, że zacznie padać na 4 okrążenia przed końcem.
Na 2 okrążenia przed końcem, Leclerc dostaje informację, że od teraz ma padać i inżynier wymienia mu zakręty, w których zaczyna być ślisko.
Na ostatnim okrążeniu kierowca dostaje informację, że system DRS nie jest dostępny.
Na 8 przed: Deszcz spodziewany na 2 do końca, na 6 że w ciągu 2 okrążeń zacznie padać.
„O mój Boże. Twarde opony były straszne, dlatego mówiłem żeby zostać na pośrednich” – mówi Leclerc po przekroczeniu linii mety. „Twarde były naprawdę złe” – dodaje kierowca i pyta: „Czy tak mieli wszyscy czy tylko my?”
– „Wszyscy tak mieli” – odpowiada inżynier
– „To czemu ich użyliśmy? Jaki był powód?” – dopytuje kierowca
– „Później” – ucina inżynier.
– „Byliśmy jedynymi z 3 stopami?” – pyta jeszcze Leclerc.
– „Z przodu tak, z tyłu niektórzy robili 3.”
Na tej konwersacji rozmowa Leclerca z inżynierem się kończy.
Inni
Tak brzmiały komunikaty wszystkich kierowców po zakończeniu GP Węgier:
Oto zestawienie najlepszych komunikatów z całego weekendu, wybrane przez F1:
A to najlepsze onboardy z GP Węgier:
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!