Już tylko 4 dni pozostają do wyścigu o Grand Prix Belgii na torze Spa, na którym zaszły spore zmiany w porównaniu z poprzednim rokiem. Jakie dokładnie i jak reagują na nie zawodnicy?
Zmiany na torze
W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy na torze Spa przeprowadzone zostały bardzo intensywne prace, mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa kierowców oraz kibiców oraz komfortu fanów, których będzie mogło wejść na tor więcej.
Co dokładnie zmieniono?
– La Source (zakręt 1): Strefa wyjazdowa została tam powiększona i została tam dodana pułapka żwirowa. Usunięta została trybuna tymczasowa, którą zastąpi nowoczesna trybuna, która będzie lepiej zintegrowana z otoczeniem.
– Eau Rouge, Radillon: Dodano strefę wyjazdową na Radillon i przesunięto tam dalej bariery. Z lewej strony tych zakrętów powstała ogromna trybuna na 4600 miejsc. Zmieniono również nawierzchnię w kompleksie tych zakrętów.
– Bruxelles (zakręt 8): W tym zakręcie część asfaltowej strefy wyjazdowej została zastąpiona pułapką żwirową.
– Blanchimont (zakręty 16 i 17): Powiększona została strefa wyjazdowa w zakręcie 17, w której została stworzona pułapka żwirowa. Strefa wyjazdowa w zakręcie 16 została zmieniona w pułapkę żwirową. Została tam również utworzona droga serwisowa.
Oprócz tego przeprowadzone zostały również zmiany infrastrukturalne, mające na celu unowocześnienie toru. Na sporej części wymieniona została nawierzchnia. Łączny koszt wszystkich prac wyniósł około €80 mln, a dały one dodatkowe 13 tys. miejsc dla kibiców na torze.
Verstappen testował
Kierowcy, którzy mieli już okazję jeździć po torze po przebudowach, chwalili zmiany w nitce toru, mówiąc, że poprawiły bezpieczeństwo.
Kevin Magnussen, który w seriach juniorskich wygrywał na Spa 3 razy, również tak uważa.
„Myślę, że to dobrze iż dali żwir zamiast astalfu w strefach wyjazdowych. To rozwiązanie wygląda na bezpieczne i łatwiejsze w kontekście limitów toru. Będzie łatwiej się ich trzymać, ale jednocześnie tor stał się bardziej wymagający i nie będzie łatwo zbliżać się do limitu bo będzie się to wiązało z dużym ryzykiem. Ale to według mnie dobrze” – mówi Duńczyk.
Jedynym kierowcą F1, który miał już okazję jeździć po tym torze bolidem F1 (z 2019 roku) jest Max Verstappen. Red Bull opublikował wczoraj film pokazujący fragment przejazdu lidera klasyfikacji generalnej F1.
A new look Spa-Francorchamps 🇧🇪 Time for a test drive 🔎 #F1 pic.twitter.com/PioaD2r9Ds
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) August 22, 2022
„To mój ulubiony tor ponieważ jest tu dużo szybkich zakrętów i zmian wysokości, podobnie jak przez cały layout. Jeździ się po nim niesamowicie” – mówi Holender.
Ryzyko deszczu
Im bliżej weekendu tym dokładniejsze prognozy pogody otrzymujemy. Według obecnych piątek i sobota mogą być deszczowe. Podczas treningów ryzyko opadów to 70%, a na kwalifikacje wynosi obecnie aż 80%.
Ryzyko przelotnych opadów w godzinach wyścigu obecnie wynosi od 45% do 70%.