KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP 

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Maciej Wiśniak, Piotr Bijakowski, Maciej Dziubiński, Przemyslaw Lowkiewicz, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Stalowy Jaro, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Szczepan Jędrusik, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Izabela Ch, Tomasz Ignaczak, Marcin Parzych, Maks Szmytkowski, Michał Delmanowicz, Kasia Kopiczko, Wojciech Zalewski, Alex Elise, Tomasz Drążek, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Stefan P, Esox33, fajawodna, Manulski, M, Szonapoul, PAT Yellowbear, mbiela, King, tomek90, jacek79100, A, Kuba Wiśniewski

GP Monako

spotkanie fia F1

Większe budżety, opóźnienie dyrektywy i testy przed 2023



Podczas dzisiejszego spotkania Komisji Formuły 1 ustalone zostały bardzo istotne zmiany nie tylko na sezon 2022, ale również 2023. Rozwiązana została m.in. kwestia limitów budżetowych.

Spotkanie zespołów F1, szefa F1 Stefano Domenicaliego oraz prezydenta FIA Mohammeda Ben Sulayema rozpoczęło się dziś rano, a dyskusja była bardzo zacięta i przedłużyła się tak bardzo, że szefowie ekip dotarli na tor dopiero w połowie 1. treningu.

Co zatem ustalono podczas obrad?

1. Limity budżetowe

 

Niektóre – przede wszystkim większe – ekipy od dawna domagały się zwiększenia tegorocznego limitu budżetowego, wynoszącego $140 mln. Tłumaczyły to oczywiście szalejącą inflacją – wzrostem cen paliw, transportu i energii.



Mniejsze ekipy ekipy, m.in. Alfa Romeo, mówiły, że skoro limit został ustalony, to powinniśmy się go trzymać. Ostatecznie jednak zdanie większości – a dokładnie 9 z 10 ekip – przeważyło i zdecydowano się na podniesienie tegorocznego limitu o 3,1%, biorąc pod uwagę ponad 3% inflację, która była zapisana w regulaminie jako granica, po której można dyskutować o podniesieniu kosztów.

Ostatecznie zatem limit na sezon 2022 będzie wynosił o $4,3 mln więcej niż pierwotnie zakładano.

2. Testy przed sezonem 2023

 

Podczas dzisiejszego spotkania ustalono również, że przed sezonem 2023 odbędzie się 4-dniowa sesja testowa na torze zlokalizowanym poza Europą.

Nie trudno domyślić się, że wzorem lat poprzednich będą one odbywały się w Bahrajnie.

3. Dyrektywa później

 

Ustalone zostało dziś również jeszcze późniejsze obowiązywanie dyrektywy technicznej, mającej zapobiegać tzw. porpoisingowi. Początkowo przepisy, określające maksymalne oscylacje pionowe miały wejść podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii. Potem termin przesunięto o kolejne dwie rundy – na GP Francji.



Dziś zmieniono ten termin na Grand Prix Belgii, a zatem już po przerwie letniej. Dopiero od rywalizacji na Spa będzie można zostać zdyskwalifikowanym za zbyt duże podskakiwanie bolidu po wcześniejszym jego obowiązkowym podniesieniu.

Jak napisała FIA w swoim oświadczeniu, zdecydowano się na ten krok w związku z “feedbackiem i konsultacjami z zespołami by pozwolić im na dokonanie niezbędnych aktualizacji deski i mocowań podłogi, co zapewni sprawiedliwe zaaplikowanie wytycznych”.

Zajmowano się również regulaminem technicznym na przyszły sezon, które mają lepiej i skuteczniej rozwiązać problem porpoisingu.

4. Zmiany w formacie

 

Przed obecnym sezonem podjęte zostały działania mające na celu skrócenie weekendu wyścigowego. Jak napisała dziś FIA, w pierwszej połowie sezonu dostrzeżono możliwości wielu ulepszeń nowego formatu, głównie w zakresie czasu parku zamkniętego po kwalifikacjach.



Zmiany w tej i innej kwestii będą wprowadzane w drugiej połowie sezonu.

5. Silniki na 2026

 

Ten punkt komunikatu jest najkrótszy i przekazuje nam jedynie tyle, że przepisy silnikowe na sezon 2026 i kolejne są “bliskie finalizacji”.

Chodzi prawdopodobnie o szczegóły dotyczące ekologicznego paliwa oraz rezygnację z MGUH, co było warunkiem wejścia do F1 Volkswagena.

fot. FIA



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Monako

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 23 maja:
godz. 13:30 – 1. trening
godz. 17:00 – 2. trening

Sobota, 24 maja:
godz. 12:30 – 3. trening
godz. 16:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 25 maja:
godz. 15:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

24h Le Mans

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi