Będzie bardzo ważne, by na przerwę wakacyjną udać się w dobrych nastrojach. Zespoły Formuły 1 będą chciały jak najlepiej spisać się w Grand Prix Węgier, a niektóre z nich przygotowały całkiem spore pakiety poprawek na Hungaroring.
Harmonogram
Harmonogram GP Węgier jeżeli chodzi o aktywności kierowców jest dość nietypowy bowiem pierwsze konferencje prasowe odbędą się już w czwartek, ale tylko z połową kierowców.
Na Paul Ricard będą jechały F2 czy Porsche Supercup
Czwartek, 28 lipca
godz. 15:00 – 16:05 – Konferencja prasowa
Piątek, 29 lipca
godz. 09:30 – 10:15 – Trening F3
godz. 10:30 – 12:30 – Konferencja prasowa
godz. 10:40 – 11:25 – Trening F2
godz. 11:50 – 12:20 – Trening W Series
godz. 14:00 – 15:00 – Pierwszy trening F1
godz. 15:30 – 16:00 – Kwalifikacje F3
godz. 17:00 – 18:00 – Drugi trening F1
godz. 18:30 – 19:00 – Kwalifikacje F2
godz. 19:25 – 19:55 – Kwalifikacje W Series
Sobota, 30 lipca
godz. 10:05 – 11:05 – Konferencja prasowa
godz. 11:00 – 11:45 – Pierwszy wyścig F3
godz. 13:00 – 14:00 – Trzeci trening F1
godz. 14:40 – 15:15 – Wyścig W Series
godz. 16:00 – 17:00 – Kwalifikacje F1
godz. 17:00 – 18:00 – Konferencja prasowa
godz. 18:00 – 18:50 – Pierwszy wyścig F2
Niedziela, 31 lipca
godz. 1o:05 – 10:55 – Drugi wyścig F3
godz. 11:35 – 12:40 – Drugi wyścig F2
godz. 13:00 – 13:30 – Parada kierowców
godz. 15:00 – 17:00 – WYŚCIG F1
Program TV
Pełny harmonogram transmisji znajdziecie tutaj.
Formułę 1 możecie oglądać w Eleven Sports. Najtańszą opcją oglądania online wydaje się pakiet programów na WP Pilot – jego koszt to 13,99 zł, a otrzymujemy dostęp do wszystkich 4 kanałów Eleven na wszystkich urządzeniach w tym telewizorze. Pakiet roczny kosztuje 139 zł. Zakupicie je tutaj.
Skorzystać można również z aplikacji Player.pl tutaj – Formuła 1 – Eleven Sports lub w F1 TV Pro z dodatkowymi narzędziami i onboardami, które zakupicie tutaj.
Występy Kubicy
Choć dla Roberta Kubicy Hungaroring to tor wyjątkowy, to nigdy nie był on dla niego zbyt szczęśliwy. Jego starty przypominam tutaj.
O torze
Hungaroring gości zawody F1 nieprzerwanie od 1986 roku. Wszystko zaczęło się od pomysłu Bernie’go Ecclestone’a, który pod koniec lat 70-tych XX wieku zamarzył sobie, żeby zorganizować wyścig za „Żelazną kurtyną”. Początkowo, ówczesny przewodniczący FOCA i promotor F1 myślał o zawodach ulicznych w Moskwie, ale władze Związku Radzieckiego nie podjęły konkretnych kroków i „niepodlewany” działaniami pomysł umarł. Pojawiały się pomysły Chin czy Jugosławii (mocno forsowany przez ówczesną żonę Berniego, pochodzącą z Jugosławii Slavicę). Testowano także m.in. tor w Poznaniu. Ostatecznie jednak, na wybór miejsca wpływ miał węgierski specjalista od reklamy Tamas Rohonyi, który wraz z rodakiem Tamasem Fransem, którzy korzystając ze współpracy z Ecclestone’m zwrócili jego uwagę właśnie na kraj ich pochodzenia.
Na początku Bernie chciał zorganizować wyścig w Związku Radzieckim, ale ten wydał mu się depresyjny i szary. Jego żona, Slavica zaproponowała rodzinną Jugosławię, jednak udało mi się przekonać, że to mój kraj – Węgry – są najlepszym miejscem na Grand Prix – powiedział Rohonyi.
Początkowo narodziły się dwie koncepcje. Zorganizowanie wyścigu ulicznego, lub wybudowanie jakiegoś „stałego” toru pod Budapesztem. Ze względów ekonomicznych zwyciężyła ta druga opcja, a jako lokalizację dla nowej areny wybrano leżącą w niecce pagórkowatego terenu, wioskę Mogyorod. Tereny odkupiono od państwowego kombinatu rolniczego i nakładem ok 18 mln dolarów, na przełomie lat 1985-86 wybudowano tor Hungaroring.
10 sierpnia odbyła się pierwsza, historyczna Grand Prix Węgier. Na wyścigu zjawiło się przeszło 200 000 osób, które mogły podziwiać batalię o zwycięstwo, jaką stoczyli, startujący z pole position Ayrton Senna z Lotusa i kierowca Williamsa Nelson Piquet. Zwyciężył ten drugi. Pecha miał Alain Prost. Francuski kierowca McLarena, który na Węgrzech zaliczał swoją 100 Grand Prix, rozbił swój bolid i nie zjawił się na mecie wyścigu.
Od tego czasu na Hungaroringu odbyło się wiele pamiętnych wyścigów, jak choćby w 1989, gdy Nigel Mansell zwyciężył po starcie z 12 pola. W 1997 roku niespodziewanie prowadził Damon Hill w kiepskim bolidzie Arrows-Yamaha, ale jego pech sprawił, że zwycięstwo przypadło późniejszemu mistrzowi świata, Jacquesowi Villeneuvowi z Willliamsa, którego ekipę… przed sezonem opuścił Hill.
Dwukrotnie dotychczas na Węgrzech kierowcy zapewniali sobie mistrzostwo świata. Miało to miejsce w 1992 roku, gdy jedyny tytuł zdobywał Nigel Mansell oraz w 2001 roku, gdy mistrzostwo fetował tam Michael Schumacher.
Kilku kierowców odniosło tam też swoje debiutanckie zwycięstwa. W 1993 roku zwyciężył Damon Hill, w 2006 Jenson Button, a w 2008 roku swoje jedyne zwycięstwo w F1 wywalczył Heikki Kovalainen. Pamiętnym wydarzeniem było zwycięstwo na Hungaroringu Fernando Alonso z 2003 roku. Hiszpan wygrał tu swój pierwszy wyścig w wieku niespełna 23 lat i aż do czasu Sebastiana Vettela i pamiętnego wyścigu na Monzie w 2008, był najmłodszym zwycięzcą wyścigu w F1.
Szczególnie jeden wyścig na Węgrzech zapadł w pamięć polskich kibiców. W 2006 roku, na torze Hungaroring w F1, w barwach zespołu BMW Sauber, zadebiutował Robert Kubica. Zastąpił wtedy Jacquesa Villeneuve’a, którego zwycięstwo w 1997 roku… obserwował z trybun.
Więcej historii toru znajdziecie tutaj.
Pętla
Hungaroring liczy sobie 4381 metrów i składa się z 14 zakrętów. To jeden z krótszych torów w kalendarzu F1. Kierowcy w wyścigu przejeżdżają 70 okrążeń (306,630 km). Najdłuższa prosta toru to 908 metrów. Kierowcy przez 53% okrążenia jadą z pełnym gazem i dokonują blisko 50 zmian biegów na jednym okrążeniu. Prędkości maksymalne dochodzą do 310 km/h. Startujący z pole position mają około 44% szans na wygranie wyścigu na Hungaroring.
W tym roku ponownie będziemy mieli 2 strefy DRS jedna po drugiej z tylko jednym punktem detekcji.
Tak przedstawia się onboard toru:
Mnóstwo statystyk z GP Węgier znajdziecie tutaj.
Tak przedstawiają się wyniki rywalizacji z 2021. Jej podsumowanie znajdziecie tutaj.
Opony
Pirelli przywiezie na Hungaroring pośredni zestaw swoich mieszanek.
Sędziowie
Dyrektorem wyścigu po raz piąty w tym sezonie będzie Eduardo Freitas.
Pogoda
W pierwszy dzień będzie upalnie, a w sobotę burzowo.
Klasyfikacje
Klasyfikacja kierowców:
Poz | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 454 | |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 308 | |
3 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 305 | |
4 | George Russell | Mercedes | 275 | |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 246 | |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 240 | |
7 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 122 | |
8 | Esteban Ocon | Alpine | 92 | |
9 | Fernando Alonso | Alpine | 81 | |
10 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Orlen Ferrari | 49 | |
11 | Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 37 | |
12 | Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 37 | |
13 | Kevin Magnussen | Haas | 25 | |
14 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri | 23 | |
15 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 18 | |
16 | Mick Schumacher | Haas Ferrari | 12,5 | |
17 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | 12 | |
18 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo F1 Team Orlen Ferrari | 6 | |
19 | Alex Albon | Williams Mercedes | 4 | |
20 | Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 2 | |
21 | Nyck de Vries | Williams Mercedes | 2 | |
22 | Nico Hulkenberg | Aston Martin Mercedes | 0 |
Klasyfikacja konstruktorów:
Poz. | Zespół | Pkt | |
---|---|---|---|
1 | RedBull Racing RBPT | 860 | |
2 | Mercedes | 409 | |
3 | Ferrari | 406 | |
4 | McLaren Mercedes | 302 | |
5 | Aston Martin Aramco Mercedes | 280 | |
6 | Alpine Renault | 120 | |
7 | Williams Mercedes | 28 | |
8 | AlphaTauri RBPT | 25 | |
9 | Alfa Romeo Ferrari | 16 | |
10 | Haas Ferrari | 12 |
Punkty karne:
Kierowca | Punkty | Najbliższe punkty wygasają... | Reprymendy |
---|---|---|---|
Fernando Alonso | 8 | 01/04/25 - 3 pkt | |
Max Verstappen | 8 | 30/06/25 - 2 pkt | |
Logan Sargeant | 7 | ||
Valtteri Bottas | 5 | 08/12/24 - 5 pkt | |
Lance Stroll | 4 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Nico Hulkenberg | 4 | 30.06.25 - 2 pkt | 1 |
Oscar Piastri | 4 | 03/11/25 - 2 pkt | 1 |
Esteban Ocon | 3 | 04/05/25 - 1 pkt | |
Daniel Ricciardo | 3 | 21/04/25 - 2 pkt | |
Lando Norris | 3 | 01/12/25 - 3 pkt | 2 |
Franco Colapinto | 2 | 28/10/25 - 2 pkt | |
Oliver Bearman | 2 | 03/11/25 - 2 pkt | 1 |
Alexander Albon | 2 | 01/12/25 - 2 pkt | |
Liam Lawson | 2 | 01/12/25 - 2 pkt | |
Sergio Perez | 1 | 26/05/25 - 1 pkt | |
Carlos Sainz | 1 | 06/05/25 - 1 pkt | |
Kevin Magnussen | 0 | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika:
Kierowca | Kraj | Zespół | ICE (limit 3) | TC (3) | MGUH (3) | MGUK (3) | ES(2) | CE (2) | Ex (8) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Orlen | 6 | 7 | 7 | 4 | 2 | 3 | 7 | |
Guanyu Zhou | Alfa Romeo F1 Team Orlen | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 7 | |
Esteban Ocon | Alpine | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 6 | |
Fernando Alonso | Alpine | 6 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 6 | |
Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | |
Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 3 | 5 | 5 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 6 | 6 | 5 | 5 | 3 | 4 | 9 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 6 | 5 | 5 | 6 | 3 | 4 | 7 | |
Kevin Magnussen | Haas Ferrari | 6 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 8 | |
Mick Schumacher | Haas Ferrari | 5 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 8 | |
Lando Norris | Mclaren Mercedes | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | |
Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Lewis Hamilton | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 | |
George Russell | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 7 | |
Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 7 | |
Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Red Bull | 6 | 6 | 6 | 6 | 2 | 3 | 7 | |
Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Red Bull | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 7 | |
Alex Albon | Williams Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 | |
Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |