Zamieszanie, błędne informacje i fatalna strategia. Dla Charlesa Leclerca Grand Prix Wielkiej Brytanii było pełne frustracji. Przeczytajcie zapis jego komunikacji radiowej z inżynierem.
Po komunikacie o czerwonej fladze, Leclerc zgłasza, że „na wyjściu z zakrętu 7 są jacyś ludzie”, odnosząc się oczywiście do protestujących ekologów, którzy wtargnęli na tor.
Leclerc jest proszony o zmianę ustawień i utrzymywanie regulaminowego odstępu pomiędzy samochodami. „Myślicie, że to potrwa długo?” – pyta Leclerc, a inżynier odpowiada, że zespół wróci do niego z tą informacją.
„Będzie długo” – odpowiada inżynier, a Leclerc skarży się na zachowanie Hamiltona: „W zakręcie 3 byliśmy bok w bok, a on zachował się jakby mnie tam nie było. Mam nadzieję, że się temu przyglądają”.
Leclerc wysiadł z samochodu, a w jego radiu można było usłyszeć pytanie jednego z inżynierów: „Czy to jest transmitowane czy to prywatny kanał?” Padła odpowiedź: „It`s on air”.
Gdy Charles wraca do auta, dostaje informację na temat procedury wznowienia oraz ustawień.
„To będzie wyjazd i prosto na grid, czy pojedziemy jeszcze jedno okrążenie?” – pyta Charles, a inżynier odpowiada, że prosto na grid. Kierowca zwraca uwagę, że opony będą chłodniejsze niż po normalnym okrążeniu formującym, gdyż okrążenie na grid będzie jechane za samochodem bezpieczeństwa.
Leclerc pyta o deszcz i wiatr na torze i otrzymuje informację, że nie są przewidywane opady, a wiatr jest średni wraz z wyliczeniem siły w poszczególnych zakrętach.
Po restarcie Leclerc mówi, że „samochód jest OK”. Kierowca otrzymuje informacje o przewadze i stracie do kierowców, a sam pyta, czy na pewno z autem wszystko w porządku. Inżynier wówczas mówi mu o uszkodzeniach przedniego skrzydła i tym, że brakuje 5 punktów docisku. „OK, prowadzi się dobrze” – odpowiada kierowca, a inżynier dodaje, że kierowca może bez problemu jechać dalej.
Leclerc jest proszony o zmianę ustawień, dodaje też informacje o tempie rywali. Charles jest proszony o wchodzenie w poszczególne zakręty nieco inaczej.
Zapytany na 10. okrążeniu o „status ciśnięcia”, zawodnik mówi: 3.
„Wykonujesz dobrą robotę w zakręcie 11, Verstappen bardziej oszczędza opony w zakrętach 1. i 9. w porównaniu z nami” – mówi inżynier kierowcy.
„Jeżeli Carlos ma problemy, to nie traćmy czasu” – mówi na 12. okrążeniu Leclerc, a inżynier potwierdza przyjęcie informacji. Kółko później dodaje, że Verstappen ma przebitą oponę i będzie zjeżdżał do boksów. Gdy Holender wyjedzie z boksów, inżynier powie Leclercowi, że kierowca Red Bulla ma nowe pośrednie opony.
Na 14. okrążeniu Leclerc ponownie zasugeruje: „Nie traćmy czasu”, ale inżynier poprosi go o oszczędzanie opon przy wysokich prędkościach. „Gdy jest tak blisko, trudno jest zarządzać” – odpowie kierowca.
Okrążenie później znów zostanie poproszony o oszczędzanie opon na dużych prędkościach. Inżynier mówi, że zagraża im Hamilton. „Tak, ale… powiedzcie mi co mam robić. „Pie*dolę przez to mój wyścig.” „Wrócę do ciebie” – odpowiada inżynier.
„Sainzowi powiedziano, że ma robić 1:32.9” – mówi po chwili inżynier. „Tak, ale zróbcie coś, proszę. Nie chcę poprawiać swojej pozycji, ale mogę jechać szybciej” – irytuje się Leclerc.
„Sainzowi powiedziano by cisnął” – mówi inżynier. „Tak, ale ja tracę czas” – dodaje kierowca. Okrążenie później inżynier mówi mu, że Sainz zjedzie na tym okrążeniu. „Przyjąłem” – odpowiada Leclerc.
2,2 sekundy za nim jest Hamilton i Charles otrzymuje informacje dotyczące jego tempa i przewagi nad nim.
„Potrzebujemy full push” – mówi inżynier na 24. okrążeniu. Charles zjeżdża na 25. kółku, nie chcąc zmiany ustawień przedniego skrzydła.
Na 27. okrążeniu Leclerc pyta, czy Verstappen jest z przodu. Inżynier wyjaśnia mu, że „Verstappen nie stanowi zagrożenia, miał problemy z autem wcześniej i jest na 8. miejscu. Jedynym zagrożeniem dla nas Hamilton. Opony wytrzymają do końca wyścigu tylko dbaj o nie”.
Na 28. okrążeniu Leclerc jest 1,1 sekundy za Sainzem. „Walczymy czy nie? Bo nie chcę tracić czasu. Gdyby Carlos cisnął mocniej, mielibyśmy większy zapas” – mówi Charles. Inżynier odpowiada: „Jesteśmy tuż nad oknem samochodu bezpieczeństwa Hamiltona. Możecie walczyć”.
„Zbliżam się coraz bardziej” – mówi Leclerc, a inżynier odpowiada, że Sainzowi polecono robienie 1:32.2, w przeciwnym wypadku dojdzie do zamiany. „Tak, ale 1:32.2 to niewystarczająco! Tracimy czas do Hamiltona” – mówi kierowca.
„Zamienimy samochody w zakręcie 6.” – słyszy Leclerc na 31. okrążeniu. Na kolejnych okrążeniach inżynier będzie informował Leclerca, że Sainz ma dostępny DRS.
Hamilton zjeżdża do boksów i wyjeżdża 2 sekundy za Leclerciem. Kierowca jest proszony o zmianę ustawień oraz oszczędzanie opon. Przez następne okrążenia Leclercowi Leclerc będzie otrzymywał podobne informacje.
Na 39. okrążeniu inżynier powie: „Ocon jedzie powoli przed tobą. Okno samochodu bezpieczeństwa zamknięte”. „VSC też” – pyta Leclerc. „Tak, tak, zostań, zostań” – słyszy Charles. Zostanie on na torze i będzie proszony o oszczędzanie opon.
„Wydaje mi się, że byłem przed samochodem bezpieczeństwa na wyjeździe, powinien mnie puścić” – mówi Leclerc, a inżynier prosi o cierpliwość.
Charles pyta, czy mogą jeszcze zjechać, ale dostaje informację, że już nie. Po chwili inżynier informuje go, że za nim są Sainz i Hamilton na nowych miękkich oponach. „Będzie ciężko” – odpowiada kierowca.
„Uważamy, że miękkie opony będą szybsze o 0,5 sekundy na pierwszym okrążeniu, a potem będą się szybko degradowały” – mówi inżynier tuż przed wznowieniem.
Charles pyta co to za dym z lewej strony auta, ale dostaje informację, że to tylko rozgrzane hamulce.
„Wznowienie będzie na tym okrążeniu” – słyszy Leclerc.
„Sainzowi powiedziano, że ma się bronić przed Hamiltonem” – mówi inżynier. Charles zapyta, przez ile okrążeń miękkie opony będą szybsze od jego twardych. „Uważamy, że przez dwa okrążenia, dwa” – odpowiada inżynier.
„Zdublowane samochody mogą się teraz oddublować” – mówi inżynier. „No proszę was! Czyli nie będzie teraz wznowienia tylko na następnym okrążeniu. „Tak, uważamy, że tak” – odpowiada inżynier.
Przez następne okrążenia Charles będzie otrzymywał tylko informacje dotyczące rywali – jakie robią czasy, ile są za nim lub przed nim i czy mają DRS.
Po minięciu linii mety kierowca powie: „Ilość czasu, jaką straciliśmy w tym wyścigu jest… O mój Boże. Jedyną dobrą rzeczą z dziś jest wygrana Carlosa, ale do diabła, chłopaki!”
„Zrozumiałem, wykonałeś świetną robotę” – odpowiada inżynier.
Inni
Tak brzmiały komunikaty wszystkich kierowców na mecie GP Wielkiej Brytanii:
Oto najlepsze onboardy zawodników z całego weekendu, wybrane przez F1.
Takie komunikaty radiowe wybrała F1: