FIA przedstawiła plany zmniejszenia godzin pracy członków zespołów w ciągu najbliższych dwóch sezonów. Wszystko to w trosce o zdrowie fizyczne personelu.
Wcześniejsza godzina policyjna
Kalendarz F1 rozrasta się coraz bardziej, więc zespoły zgodziły się na wcześniejszą godzinę policyjną w trosce o swoich pracowników. Personel operacyjny podlega obecnie trzem godzinom policyjnym w środę, czwartek i piątek wieczorem, podczas których nie mogą pracować przy samochodach i muszą opuścić padok.
Obecnie trzeci zakaz pracy przy samochodzie rozpoczyna się 13 godzin przed trzecim treningiem rozgrywanym w sobotę. Jednak najnowszy regulamin sportowy FIA na rok 2023 potwierdza, że od przyszłego roku członkowie zespołu będą mieli wolne wcześniej, ponieważ zostanie on zmieniony na 14 godzin przed FP3, a od 2024 roku na 15 godzin.
Do tego czasu zespoły staną przed wyzwaniem podjęcia tych samych zadań przygotowawczych w piątek wieczorem, które robią teraz, ale w krótszym o dwie godziny czasie.
Mniej wyjątków
Ponadto, nastąpi zmniejszenie liczby wyjątków od godziny policyjnej – wyjątki były pierwotnie przeznaczone do użytku w nagłych przypadkach. Jednak często są one wykorzystywane, gdy nowe pakiety aktualizacji przybywają z opóźnieniem i są montowane w samochodach w weekendy wyścigowe.
W tej chwili zespoły mogą korzystać z ośmiu wyjątków w środowe wieczory. Zostanie to zmniejszone do czterech w 2023 roku, a następnie do dwóch w 2024 roku.
Liczba wyjątków w czwartkowe wieczory zostanie zmniejszona z obecnych sześciu do trzech w 2023, a następnie do dwóch w 2024 roku.
Nie będzie zmian w obecnej liczbie dwóch piątkowych wyjątków dla trzeciej godziny policyjnej.
Pracownicy mogą pozostać na torze
W zmianie przepisów na 2022 rok, które obowiązują od weekendu GP Francji, członkowie zespołu operacyjnego nie muszą już opuszczać padoku wraz z rozpoczęciem środowej i czwartkowej godziny policyjnej.
Teraz wolno im zostać na dodatkową godzinę, ale „wyłącznie w celu ćwiczeń na torze, posiłków i spotkań towarzyskich”.
Zasady dodają, że „w tych okresach personel ten musi zaprzestać działań operacyjnych”.
„Obejmuje to między innymi prace przy samochodach lub komponentach niezbędnych do obsługi samochodów i inżynierów pracujących na komputerach. Niezastosowanie się do tego będzie traktowane jako naruszenie odpowiedniego okresu ograniczonego”.
Jakub Andrusiewicz
źródło: motorsport.com