To może być bardzo ważne dla losów walki o mistrzostwo świata F1 grand prix. W Austrii Ferrari zyskało potężny zastrzyk pewności siebie, choć nadal są rzeczy do poprawy. Jak można podsumować ten wyścig i jakie są ciekawe dane po nim?
Wyniki
Skrót
Najlepsze okrążenia
3 najlepsze czasy okrążeń zostały uzyskane na 62. okrążeniu. Dodatkowy punkt zgarnął Max Verstappen, który był bardzo szybki na oponach pośrednich. W tej fazie wyścigu zaczynały się już problemy Charlesa Leclerca z gazem.
Trzeci wynik dla Fernando Alonso to bardzo dobra informacja dla Alpine. Na pojedynczym kółku nie są jeszcze bardzo szybkie Mercedesy, a czasy Alf pokazują, że GP Austrii w ich wykonaniu można zaliczyć do wyścigów z nieco zmarnowanym potencjałem. Fatalnie wyglądało tempo Astonów.
Czasy sektorów
Ponownie bardzo szybki w pierwszym był Guanyu Zhou, ale lepszy czas od niego miał Fernando Alonso. Dopiero na piątym miejscu w tej części toru znajdujemy kierowcę z podium. Fatalna była ta część toru dla Deniela Ricciardo.
W pozostałych mamy już nieco bardziej standardowe wyniki.
Prędkości
Najwyższą osiągnął wczoraj Valtteri Bottas, a jedną z najniższych miał zwycięzca, Charles Leclerc. Warto spojrzeć na wyniki Williamsa – 3. i 9. najwyższa prędkość.
Pit-stopy
Autorami najszybszej zmiany kół byli podczas Grand Prix Austrii mechanicy McLarena. Dobrze spisywali się również ci z Red Bulla, Williamsa i Ferrari.
Najlepszy wynik Mercedesa to dopiero 15. miejsce, ale cały czas bardzo dużo do zrobienia w tej kwestii ma Haas – 3.14 to ich najlepszy pit-stop.
Wizyty w boksach
21.206 sekundy – to najkrótszy czas spędzony w alei serwisowej w tym wyścigu, a jego autorem jest Nicholas Latifi.
Strategie
Nie dało się tego wyścigu przejechać na jeden pit-stop. Optymalną strategią dla ekip ze środka stawki było rozpoczęcie tego wyścigu na mieszance pośredniej, a następnie przejście na opony twarde. Czołówka mogła sobie pozwolić na pit-stop podczas wirtualnej neutralizacji.
Opony
Tym razem w użyciu były jedynie dwie mieszanki.
Limity toru
W GP Austrii kierowcy przekraczali limity toru 43 razy:
Gasly – 4 (5 sekund + 1 punkt karny)
Norris – 4 (5sek + 1pkt)
Zhou – 4 (5sek + 1pkt)
Vettel – 4 (5sek + 1pkt)
Hamilton – 3
Sainz -3
Schumacher -3
Stroll -3
Leclerc -2
Latifi -2
Verstappen -2
Tsunoda -2
Ricciardo -2
Albon -2
Magnussen -2
Perez -1
Bez naruszeń: Bottas, Ocon, Alonso, Russell
Ode mnie
Grand Prix Austrii nie zawiodło, a chyba najważniejszą informacją z niego płynącą jest powrót do formy wyścigowej Ferrari. Wygrali drugi wyścig z rzędu, pokazali, że mogą nie zepsuć strategii czy pit-stopu i mają niską degradację opon. Oczywiście martwi kolejna awaria, bo tych było sporo w ostatnim czasie. Leclerc też miał swoje problemy i gdyby zaczęły się kilka okrążeń wcześniej, mógłby mieć problemy z dowiezieniem zwycięstwa.
Charles zrobił swoje, wygrał po raz pierwszy od 3 miesięcy i na przestrzeni całego weekendu odrobił 5 punktów do Maxa Verstappena. Jasne, to nadal mało, ale Ferrari i Monakijczyk dostali zastrzyk pozytywnej energii i iskierka nadziej na mistrzostwa świata nadal się tli. Muszą tylko postawić wszystko na jedną kartę – spod znaku czerwono – białej flagi.
Red Bull tym razem miał niespodziewane problemy z degradacją opon i to na własnym torze. Z domowego święta nic nie wyszło, ale i tak straty są mniejsze niż powinny być. Perez miał usterkę i trudności z przebijaniem się, a wcześniej chyba niepotrzebnie śpieszył się z wyprzedzeniem Russella. Zabrakło cierpliwości w znacznie szybszym aucie.
Trzecie podium z rzędu zalicza Lewis Hamilton, który wreszcie ma więcej szczęścia w wyścigach i unika problemów, choć oczywiście nie można zapomnieć o jego piątkowym błędzie. Znów miał trochę szczęścia, że był sprint, dzięki któremu mógł łatwiej nadrobić kwalifikacyjne straty. Lewis pojechał bardzo dobre zawody, takie, do jakich nas przyzwyczaił. George Russell, choć wrócił do pierwszej 5-tki, to jednak zarobił karę i nie miał takiego tempa jak Lewis. Było to zapewne wynikiem kontaktu z Perezem. George mówił, że tracił po nim sekundę na okrążeniu.
Jak dla mnie jednym z cichych bohaterów wyścigu został Esteban Ocon. Niewidoczny, na ziemi niczyjej, a dowiózł solidne punkty w sprincie i wyścigu. Trzeba też przyznać, że miał znacznie więcej szczęścia niż Fernando Alonso, który mimo ogromnych problemów, startu z ostatniego miejsca i dodatkowego pit-stopu, zdobył punkty. To tylko pokazuje, że obecnie Alpine jest czwartą siłą w stawce i nie ma raczej do nich podejścia.
Kierowcą dnia został wczoraj wybrany Mick Schumacher i nie będę z tym dyskutował. Mick pojechał świetne zawody, uniknął problemów, walczył, wyprzedzał, bronił się i miał dobre tempo. Czyli wszystko to, czego od niego oczekiwaliśmy od 1,5 roku. Kolejny raz od połowy sezonu ten kierowca „zaczyna jechać”. Być może potrzebuje długiego „rozbiegu”? Tak czy inaczej dobrze widzieć go w takiej formie, świetnie oglądać kolejne punkty Haasa, bo przecież Magnussen dowiózł 8. miejsce. Są na kursie do 7. miejsca w generalce, a w wyścigach walczą z Mercedesami – bajka!
Dobrze było też widzieć powrót McLarena we wczorajszym wyścigu. Podwójne punkty to przede wszystkim dobra wiadomość dla Daniela Ricciardo. Wyścig nie ułożył się idealnie po ich myśli, Norris powinien być wyżej, ale limity toru złamane 4 razy poskutkowały karą.
Tym razem w walce z wyżej wymienionymi ekipami nie była Alfa, która opuszcza Austrię bez punktów. Co dziwne byli najsłabszą ekipą z silnikami Ferrari. Nie mieli tak dobrego tempa, strategia leżała, a i kierowcy popełniali błędy. Zhou po kilku dobrych występach teraz się zupełnie pogubił, a Bottas nie pokazał pełni swoich umiejętności.
Trochę wstyd dla AlphaTauri i Astona Martina, że lepszą ekipą w Austrii był Williams. Te dwie ekipy zaliczyły fatalne rundy i przykro się na to patrzy bo w obu ekipach są dobrzy kierowcy. Gasly się jednak pogubił, a Vettelowi chyba już bardziej pszczoły w głowach. A to fatalne dla zespołu i całej F1, gdy kierowca wydaje się mieć już gdzieś jazdę…
Vlog
O tym wyścigu oraz o 6h Monzy w wykonaniu Roberta Kubicy porozmawiamy sobie dziś o 21:30, zapraszam!
Klasyfikacje
Klasyfikacja kierowców:
Poz | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 454 | |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 308 | |
3 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 305 | |
4 | George Russell | Mercedes | 275 | |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 246 | |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 240 | |
7 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 122 | |
8 | Esteban Ocon | Alpine | 92 | |
9 | Fernando Alonso | Alpine | 81 | |
10 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Orlen Ferrari | 49 | |
11 | Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 37 | |
12 | Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 37 | |
13 | Kevin Magnussen | Haas | 25 | |
14 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri | 23 | |
15 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 18 | |
16 | Mick Schumacher | Haas Ferrari | 12,5 | |
17 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | 12 | |
18 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo F1 Team Orlen Ferrari | 6 | |
19 | Alex Albon | Williams Mercedes | 4 | |
20 | Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 2 | |
21 | Nyck de Vries | Williams Mercedes | 2 | |
22 | Nico Hulkenberg | Aston Martin Mercedes | 0 |
Klasyfikacja konstruktorów:
Poz. | Zespół | Pkt | |
---|---|---|---|
1 | RedBull Racing RBPT | 860 | |
2 | Mercedes | 409 | |
3 | Ferrari | 406 | |
4 | McLaren Mercedes | 302 | |
5 | Aston Martin Aramco Mercedes | 280 | |
6 | Alpine Renault | 120 | |
7 | Williams Mercedes | 28 | |
8 | AlphaTauri RBPT | 25 | |
9 | Alfa Romeo Ferrari | 16 | |
10 | Haas Ferrari | 12 |
Punkty karne:
Kierowca | Punkty | Najbliższe punkty wygasają... | Reprymendy |
---|---|---|---|
Kevin Magnussen | 12 | 09/03/25 - 1 pkt | 1 |
Sergio Perez | 8 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Logan Sargeant | 8 | 03/09/24 - 1 pkt | |
Fernando Alonso | 8 | 01/04/25 - 3 pkt | |
Lance Stroll | 5 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Max Verstappen | 4 | 19/11/24 - 2 pkt | |
Esteban Ocon | 3 | 04/05/25 - 1 pkt | |
Daniel Ricciardo | 3 | 21/04/25 - 2 pkt | |
Lewis Hamilton | 2 | 03/09/24 - 2 pkt | |
Nico Hulkenberg | 2 | 01/09/25 - 2 pkt | 1 |
George Russell | 2 | 19/11/24 - 2 pkt | |
Valtteri Bottas | 2 | 29/10/24 - 2 pkt | 1 |
Carlos Sainz | 1 | 06/05/25 - 1 pkt | |
Oscar Piastri | 0 | 1 | |
Lando Norris | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika:
Kierowca | Kraj | Zespół | ICE (limit 3) | TC (3) | MGUH (3) | MGUK (3) | ES(2) | CE (2) | Ex (8) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Orlen | 6 | 7 | 7 | 4 | 2 | 3 | 7 | |
Guanyu Zhou | Alfa Romeo F1 Team Orlen | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 7 | |
Esteban Ocon | Alpine | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 6 | |
Fernando Alonso | Alpine | 6 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 6 | |
Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | |
Sebastian Vettel | Aston Martin Mercedes | 3 | 5 | 5 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 6 | 6 | 5 | 5 | 3 | 4 | 9 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 6 | 5 | 5 | 6 | 3 | 4 | 7 | |
Kevin Magnussen | Haas Ferrari | 6 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 8 | |
Mick Schumacher | Haas Ferrari | 5 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 8 | |
Lando Norris | Mclaren Mercedes | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | |
Daniel Ricciardo | McLaren Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Lewis Hamilton | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 | |
George Russell | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 7 | |
Max Verstappen | Red Bull Racing Honda | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 7 | |
Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri Red Bull | 6 | 6 | 6 | 6 | 2 | 3 | 7 | |
Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Red Bull | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 7 | |
Alex Albon | Williams Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 | |
Nicholas Latifi | Williams Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |