KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP   Kup Eleven Sports

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Maciej Wiśniak, Piotr Bijakowski, Maciej Dziubiński, Przemyslaw Lowkiewicz, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Stalowy Jaro, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Szczepan Jędrusik, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Izabela Ch, Tomasz Ignaczak, Marcin Parzych, Maks Szmytkowski, Michał Delmanowicz, Kasia Kopiczko, Wojciech Zalewski, Alex Elise, Tomasz Drążek, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Stefan P, Esox33, fajawodna, Manulski, M, Szonapoul, PAT Yellowbear, mbiela, King, tomek90, jacek79100, A, Kuba Wiśniewski
large-2022 Miami Grand Prix - Friday-1

Bolid Alfy będzie szczegółowo zbadany przez FIA – czy jest bezpieczny?



Bolid Alfy Romeo, w którym Guanyu Zhou brał udział w wypadku na starcie podczas GP Wielkiej Brytanii, będzie poddany wnikliwej kontroli przez FIA. Szczególną uwagę zwrócił roll hoop – odpowiedzialny za ochronę kierowcy podczas takich wypadków jak Zhou.

W ramach niekończącego się dążenia do poprawy bezpieczeństwa, organ zarządzający wyścigami samochodowymi analizuje szczegóły każdego poważnego wypadku. Nie inaczej będzie w przypadku rozbitej Alfy Romeo. Jednym z aspektów wypadku Zhou, który szczególnie uważnie zostanie poddany analizie, będzie to, co stało się z obręczą (roll hoop) chroniącą przed „dachowaniem”. Po tym, jak samochód Zhou sunął do góry nogami widać, że górna część nadwozia, tuż nad głową kierowcy, została zniszczona. To oznacza, że to głównie Halo ochroniło głowę zawodnika przed kontaktem z podłożem.

FIA będzie chciała lepiej zrozumieć, jakie siły działały na kierowcę oraz jaka była skala i liczba uderzeń w obręcz podczas sekwencji wypadku. Jednym z wyróżniających się czynników jest to, że Alfa Romeo jest wyjątkowa w stawce F1 w 2022 r. pod względem konstrukcji górnego elementu zderzeniowego.

W przypadku ostatniego incydentu FIA będzie miała dostęp do czujników przeciążeń, danych telemetrycznych i części samochodu, aby w pełni zrozumieć, jakie czynniki wchodziły w grę i czy odmienna konstrukcja zderzeniowa Alfy działała inaczej niż zwykły roll hoop.



Ważne jest, aby wyjaśnić, że konstrukcja zastosowana przez Alfę Romeo przeszła wymagane testy zderzeniowe narzucone przez FIA. Wymagania stawiane przed podstawową górną konstrukcję to wytrzymanie obciążeń bocznych wynoszących 60 kN, wzdłużnych wynoszących 70 kN i pionowych 105 kN.

Jednym z problemów związanych z wypadkiem Zhou jest fakt, że jest to złożony scenariusz wielu różnych uderzeń.

Górna struktura zderzeniowa została poddana znacznemu obciążeniu w kierunku pionowym, ponieważ samochód wylądował do góry nogami. Potem nastąpiło ciągłe obciążenie wzdłużne, gdy samochód sunął po torze.



Można zatem argumentować, że w pierwszej kolejności element wykonał swoją pracę całkowicie, ale później to Halo przejęło inicjatywę.

Jednym z aspektów, który można rozważyć w celu ulepszenia, jest sposób, w jaki cała górna struktura jest połączona z podwoziem, co jest ważnym elementem określającym jego obecność i zastosowanie w przypadku zderzenia wielokrotnego.

Jakub Andrusiewicz

źródło: Autosport.com



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 2 maja:
godz. 18:30 – Trening
godz. 22:30 – Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 3 maja:
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 4 maja:
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Spa

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi