Bolid Alfy Romeo, w którym Guanyu Zhou brał udział w wypadku na starcie podczas GP Wielkiej Brytanii, będzie poddany wnikliwej kontroli przez FIA. Szczególną uwagę zwrócił roll hoop – odpowiedzialny za ochronę kierowcy podczas takich wypadków jak Zhou.
W ramach niekończącego się dążenia do poprawy bezpieczeństwa, organ zarządzający wyścigami samochodowymi analizuje szczegóły każdego poważnego wypadku. Nie inaczej będzie w przypadku rozbitej Alfy Romeo. Jednym z aspektów wypadku Zhou, który szczególnie uważnie zostanie poddany analizie, będzie to, co stało się z obręczą (roll hoop) chroniącą przed „dachowaniem”. Po tym, jak samochód Zhou sunął do góry nogami widać, że górna część nadwozia, tuż nad głową kierowcy, została zniszczona. To oznacza, że to głównie Halo ochroniło głowę zawodnika przed kontaktem z podłożem.
FIA będzie chciała lepiej zrozumieć, jakie siły działały na kierowcę oraz jaka była skala i liczba uderzeń w obręcz podczas sekwencji wypadku. Jednym z wyróżniających się czynników jest to, że Alfa Romeo jest wyjątkowa w stawce F1 w 2022 r. pod względem konstrukcji górnego elementu zderzeniowego.
W przypadku ostatniego incydentu FIA będzie miała dostęp do czujników przeciążeń, danych telemetrycznych i części samochodu, aby w pełni zrozumieć, jakie czynniki wchodziły w grę i czy odmienna konstrukcja zderzeniowa Alfy działała inaczej niż zwykły roll hoop.
Ważne jest, aby wyjaśnić, że konstrukcja zastosowana przez Alfę Romeo przeszła wymagane testy zderzeniowe narzucone przez FIA. Wymagania stawiane przed podstawową górną konstrukcję to wytrzymanie obciążeń bocznych wynoszących 60 kN, wzdłużnych wynoszących 70 kN i pionowych 105 kN.
Jednym z problemów związanych z wypadkiem Zhou jest fakt, że jest to złożony scenariusz wielu różnych uderzeń.
Górna struktura zderzeniowa została poddana znacznemu obciążeniu w kierunku pionowym, ponieważ samochód wylądował do góry nogami. Potem nastąpiło ciągłe obciążenie wzdłużne, gdy samochód sunął po torze.
Można zatem argumentować, że w pierwszej kolejności element wykonał swoją pracę całkowicie, ale później to Halo przejęło inicjatywę.
Jednym z aspektów, który można rozważyć w celu ulepszenia, jest sposób, w jaki cała górna struktura jest połączona z podwoziem, co jest ważnym elementem określającym jego obecność i zastosowanie w przypadku zderzenia wielokrotnego.
Jakub Andrusiewicz
źródło: Autosport.com