Obaj przegrali ze swoimi partnerami z zespołu, ale obaj mogą być zadowoleni ze swojego rezultatu. Ich wyścigi były dość spokojne, choć nie brakowało ciekawych momentów. Zapraszam do „przejechania” GP Azerbejdżanu z Lewisem Hamiltonem i Sergio Perezem – to wykonanie ich „stenogramów” „zamówiliście” w głosowaniu.
Sergio Perez
W pierwszych komunikatach Perez dostaje polecenia zmiany ustawień, informacje o różnicach do rywali i tym, że system DRS jest dostępny.
Na 4. okrążeniu Sergio jest pytany, jak balans i potwierdza, że jest zadowolony z prowadzenia się samochodu. Dostaje polecenia zmiany ustawień, propozycje dotyczące poszczególnych zmian w danych zakrętach.
Okrążenie później Sergio zgłosi, że zaczyna tracić trakcję, a zespół poleci mu zarządzanie oponami. Na 7. okrążęniu Perez zostanie poinformowany, że temperatury się stabilizują, dostanie też kolejne polecenia zmiany ustawień.
Na 8. kółku kierowca Red Bulla zostanie zapytany o ustawienia przedniego skrzydła przy zmianie na opony twarde, ale nie będzie chciał zmian.
Co ciekawe, gdy tylko pojawi się wirtualna neutralizacja, Perez będzie wzywany do boksów. „Yeah, I missed it” – odpowie kierowca i będzie musiał zostać na torze.
Podczas neutralizacji zespół przypomina Perezowi o trzymaniu delty i prosi o zmianę ustawień. Kierowca zgłasza, że tor jest bardzo brudny w zakręcie 15.
Po wznowieniu inżynier prosi kierowcę o „używanie narzędzi” i podaje mu różnice do innych kierowców oraz ich tempo.
„Tracisz w 11. i 12. zakręcie” – mówi inżynier. Kierowca skarży się, że traci tylne opony i dostaje polecenie zmiany ustawień. Chwilę później Perez powie, że ma kłopoty z trakcją i od razu dostanie polecenie zmiany ustawień.
Na 14. okrążeniu Verstappen jest już bardzo blisko Pereza i Meksykanin dostanie polecenie „No fight”, gdy będzie wyprzedzał go Verstappen. Nie było to klasyczne team order gdyż Verstappen miał w tym momencie zdecydowanie lepsze tempo.
Na 16. okrążeniu Sergio zostaje ściągnięty do boksów, a wyjeżdżając dostanie informację, że będzie blisko z Russellem na wyjeździe. Udaje mu się utrzymać przed kierowcą Mercedesa. Dostaje potem polecenie zmiany ustawień.
Na początku 20 okrążenia Perez otrzyma informację o czasach, m.in. Charlesa Leclerca i zapyta, jak daleko od nich jest Leclerc. Dostanie informację, że 20 sekund.
„Leclerc ma problem przed tobą, może być olej na torze, olej na torze” – powie inżynier kierowcy.
Perez dostanie informację, że pozostało 31 okrążeń oraz jakie czasy wspólnie z Verstappenem robią.
„Celujemy w czas 1:48 w przypadku obu bolidów. 1:48. Max robi to samo” – mówi inżynier w momencie, gdy obaj kierowcy Red Bulla uzyskali swoje najlepsze czasy – Verstappen 1:46.898 oraz Perez 1:47.471.
Inżynier jeszcze raz przypomni kierowcy, że na torze jest olej w zakrętach 19, 20 i 21.
Na 22. kółku Perez zacznie dublowania – najpierw na Latifim. Będzie on chwalony za równe czasy oraz będzie dostawał informację o pozostających okrążeniach. Na 27. kółku usłyszy, że okna samochodu bezpieczeństwa i wirtualnego samochodu bezpieczeństwa są otwarte.
„Perez pytany o zmiany w ustawieniach przedniego skrzydła, nie będzie ich chciał. Na 32. kółku pyta, czy może podnieść tempo i dostanie informację, że celują obecnie w 1:47.5.
Perez i Verstappen wykorzystają wirtualną neutralizację po awarii Magnussena i zjadą do boksów. Checo będzie proszony o klikanie przycisku overtake, gdyż bateria jest pełna.
Sergio chce na kolejnym kółku zrobić najszybsze okrążenie wyścigu, ale inżynier mówi mu, że już je ma i teraz do końca wyścigu oba auta mają target okrążenia 1:47.5, który potem zostanie jeszcze obniżony. Perez upewni się u inżyniera kilka okrążeń później, czy mają tak dojechać do mety, a inżynier potwierdzi, zapewniając Meksykanina, że ma najlepszy czas wyścigu. Na dwa okrążenia przed końcem Verstappen pojedzie bardzo szybkie kółko, ale przegra o 0,004 z czasem Pereza.
„P2, solidna jazda, dobry rezultat” – powie inżynier na mecie. „Dobra robota chłopaki. Dobry wynik zespołu. Dzięki za wszystko Adam, powodzenia w twoich następnych krokach” – odpowie Sergio Perez, odnosząc się do jednego ze swoich inżynierów. Perezowi pogratuluje też Christian Horner.
Lewis Hamilton
W pierwszych komunikatach Lewis otrzymuje informacje, gdzie są rywale. Na trzecim okrążeniu kierowca Mercedesa otrzymuje złe wieści: „Straciliśmy dane tylnej temperatury więc będziesz musiał sobie już radzić sam na wyczucie” – mówi inżynier. „Zrozumiałem” – odpowiada Hamilton.
Następnie dostanie informację, że system DRS jest już dostępny. Na okrążeniu 4. Lewis zostanie poproszony o zarządzanie oponami w kilku zakrętach.
Po 2 okrążeniach Lewis jest proszony o unikanie uślizgów tylnej osi oraz dostaje polecenia zmiany ustawień. Kierowca co jakiś czas zgłasza problemy z oponami – najpierw z przegrzewaniem, a potem grainingiem.
„Jestem jeżdżącą szykaną chłopie” – mówi Lewis w jednym z kolejnych komunikatów. Po chwili pojawia się wirtualna neutralizacja po awarii Sainza. Hamilton zgłasza, że lewego przodu już nie ma. Jest wzywany do boksów. Poprosił o zmianę ustawień przedniego skrzydła.
Po wyjeździe z boksów Lewis pyta zespół: „Jak możemy tak tracić miejsca”, odnosząc się do straty miejsc podczas wirtualnej neutralizacji.
„W pewnym momencie się rozbijemy przez to podskakiwanie” – mówi kierowca. Hamiltonowi jest radzone wjeżdżanie z innymi ustawieniami dyferencjału w zakręty. Zawodnik dostaje raport na temat swojej sytuacji, tempie i odległościach rywali.
Radio Hamiltona bardzo przerywało, dlatego inżynier poprosił go o używanie go poza prostą startową i pierwszymi trzema zakrętami.
„Mamy awarię silnika Ferrari na prostej startowej, trzymaj się prawej strony. Może być olej” – mówi Peter Bonington Hamiltonowi.
Lewis na 21. okrążeniu nadal skarży się na zachowanie opon. Inżynier mówi mu, że Russell odpuszcza w zakrętach 3. i 1.
Hamilton na 29. kółku zgłasza, że tylne opony są na limicie. Podawane jest mu tempo Pierra Gasly, którego dogania.
Gdy na 33. okrążeniu Lewis zostanie ściągnięty do boksów, poprosi o zmianę ustawień przedniego skrzydła. Jest informowany, że będzie blisko Tsunody na wyjeździe z boksu, ale Japończyk musi jeszcze zjechać. Po wznowieniu Lewis jest proszony o zmianę ustawień.
Na 41. okrążeniu Lewis pyta, na której jest pozycji i dostaje odpowiedź. Po wyprzedzeniu Gaslyiego Hamilton chce wiedzieć, jakie czasy robi Russell i czy może przycisnąć. Dostaje zgodę, ale jest proszony o uważanie na opony. Kierowca dopytuje, ile ma straty do Russella, ale jest to 25 sekund.
Gdy minie linię mety, zespół mu gratuluje: „Świetna jazda Lewis, zasłużony rezultat, P4” – mówi „Bono”, a po chwili włącza się Toto Wolff: „Lewis, wszyscy wiemy, że na ten moment to shitbox do jazdy, przepraszamy również za twoje plecy”. „Dobra robota chłopaki, brawa za strategię, ciśnijmy dalej” – odparł kierowca.
Inni
Tak przedstawiały się komunikaty wszystkich kierowców po zakończeniu Grand Prix Azerbejdżanu.
Takie zestawienie najciekawszych komunikatów radiowych wybrała Formuła 1: