KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Maciej Wiśniak, RkamilC, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Grzejnik, Stalowy Jaro, Mateusz Pabiańczyk, Marcin Starczewski, Pawel Licznerski, Tomasz Jakubiec, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Maciej Stankiewicz, Maciek Kowalczyk, Grzegorz Pliś, Szczepan Jędrusik, szymon034, Marcin Rentflejsz, Kamil G, Izabela Ch, Maks Szmytkowski, Mateusz Wanat, Marcin Parzych, Tomasz Ignaczak, Grzegorz Wojtaszewski, Michał Delmanowicz, Wojciech Zalewski, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Archetype, Esox33, Szymon034, Gnusma, Xandi, Bartek, Dymek, Wojtek, Mateusz G.

Harmonogram

F1 znów narzeka na dyrekcję wyścigu. Szef FIA: „Nie da się ich kupić na Amazonie”



Pochopne czerwone flagi, przełożenie rozpoczęcia GP Monako, brak dochodzenia w sprawie wyjazdu Verstappena z boksów, „wojna kolczykowa” – to wszystko w ostatnich wyścigach F1 sprawiło, że na dyrekcję wyścigu Formuły 1 znów spadła fala krytyki.

„Gorzej niż za Masiego”

 

Są tacy, którzy uważają, że w sezonie 2022 dyrekcja wyścigu jest gorsza niż za czasów Michaela Masiego. Jednym z nich jest dziennikarz Antonio Lobato, który wytyka dyrekcji wyścigi błędy z Monako.

„Było wiele historii w Monako i części z nich nie możemy zweryfikować – jak problemy z prądem przed startem wyścigu. Tu musimy im uwierzyć. Ale były dziwne rzeczy, szczególnie w zamieszaniu przedstartowym i informacjach do kibiców i zespołów. Na stronie 3 przesłanych nam wyjaśnień po tym wyścigu są cytowane wiadomości dyrekcji wyścigu i mam nadzieję, że to samo widziały zespoły. To wszystko zostało nam jednak bardzo skromnie i słabo wyjaśnione. Choćby informacja, że „okrążenie formujące rozpocznie się za samochodem bezpieczeństwa”, a potem mamy jazdę przez 2 okrążenia za safety carem i drugie z nich nie jest już okrążeniem formującym per se. A jednocześnie, wyścig jeszcze nie wystartował. Mieliśmy wtedy wątpliwości, czy wyścig ruszył, czy nie. Z jednej strony mieliśmy okrążenie formujące i pierwsze okrążenie, ale z drugiej zegar nie ruszył, a oni zrobili dwa okrążnia po których wywieszono czerwoną flagę, która nie wiadomo co przerwała bo startu wyścigu nie było” – mówi Lobato w rozmowie z soymotor.com.



Lobato uważa, że najgorsze w sezonie 2022 dopiero przed dyrektorami wyścigowymi, którzy będą musieli radzić sobie z coraz częstszymi „stykowymi” sytuacjami i pretensjami zespołów.

„Mam nadzieję, że obecni dyrektorzy wyścigowi nie będą mieć na sobie dodatkowej presji, tak jak to było w Abu Zabi bo wtedy nie wiem co ci goście zrobią. Osobiście uważam, że będzie gorzej niż było wcześniej.

Na sytuację z brakiem dochodzenia po najechaniu na linię wyjazdową z boksów przez Maxa Verstappena zwraca uwagę Michael Schmidt z Auto Motor und Sport.

„Dyrektor wyścigu Eduardo Freitas powinien wytłumaczyć, dlaczego nie dążył do wyjaśnienia tego wykroczenia, które było oczywiste, gdy patrzy się wyłącznie na przekaz telewizyjny i komunikaty. Doprowadziło to do podobnej sytuacji jak w Abu Zabi 2021. Sędziowie i dyrekcja wyścigu odpowiadali prawnymi kruczkami by zdjąć całą winę z siebie i nie zmieniać rezultatu. Formuła 1 potrzebuje prawników, którzy w takich sytuacjach znajdą przepisy na wylot” – pisze Schmidt.

Szef FIA odpowiada

 

Mohammed Ben Sulayem uważa, że FIA czeka większa reforma i bardziej kompleksowe zabiegi w kontekście dyrekcji wyścigów.



„Tu zaczyna się moja rola. Federacja musi być na tyle szeroka by kontynuować rozwój sportu bez związania z jedną osobą. Kierowcy poprosili mnie o zajęcie się problemami związanymi z kontrolą wyścigów, ale nie da się wyszukać nowych dyrektorów wyścigu w googlach czy kupić ich na Amazonie. Muszą być oni latami uważnie szkoleni” – mówi Ben Sulayem w rozmowie z magazynem speedweek.

Nowy szef FIA wprowadził w tym sezonie dwóch dyrektorów wyścigu by zdjąć z każdego z nich część presji. Kolejnym krokiem jest utworzenie Virtual Race Control z biurem w Genewie, które będzie zajmowało się pomocą zdalną dyrekcji wyścigu.

„W przyszłości dyrektorzy wyścigowi będą tam trenowani dzięki czemu osiągniemy 3 cele w jednym kroku – szkolenie nowych dyrektorów, pomoc obecnym i większą liczbę ekspertów” – dodaje Ben Sulayem.

Ode mnie

 

Przyznam, że kilka decyzji nowych dyrektorów wyścigowych F1, przede wszystkim Eduardo Freitasa, zaimponowało mi na początku sezonu. Trzeba pamiętać, że to właśnie on jednym krótkim zdaniem wyjaśnił ciągnącą się od kilku lat kwestię limitów toru na każdym obiekcie. W poprzednich latach mieliśmy zmiany co wyścig – raz wyznaczała je biała linia, raz krawężnik, a raz jeszcze coś innego. Teraz wszędzie jest biała linia i jedynymi zmianami jest to, gdzie będzie to, w których zakrętach będzie ona bardziej rygorystycznie przestrzegana. To według mnie duży plus.



Kolejna zmiana na plus to pozostawienie do decyzji zespołów kwestii oddania miejsca po ewentualnym wyjeździe poza tor – teraz to ekipy dokonują wyboru i nie ma żadnych targów z dyrekcją wyścigu.

Jestem również w tym gronie, które uważa, że bardzo dobrze, iż kierowcom przypomniano o obowiązujących od kilkunastu lat przepisach dotyczących zakazu noszenia biżuterii oraz obowiązku ognioodpornej bielizny. Źle, że ugięto się i wprowadzono okres przejściowy do końca czerwca, który nie wiadomo czemu służy.

Ale były też błędy – czerwone flagi w sesjach po wypadnięciu Norrisa na Imoli czy – przede wszystkim – Tsunody w Monako (wypaczyła ona mocno wyniki Q1) to przykłady zbyt pochopnego przerywania wyścigów, a za to był ganiony Michael Masi.

W Monako mieliśmy aż 2 błędy dyrekcji wyścigu i realizatorów. Po pierwsze nie odwołano błędnego komunikatu dotyczącego zajmowania się wyjazdem poza linię przez Pereza, a po drugie nie napisano nam, że nie będzie dochodzenia w sprawie wyjazdu przez Maxa. Taki komunikat nie tylko powinien był się pojawić, ale również powinniśmy dostać ujęcia z innych kamer by przekonać się o słuszności decyzji sędziów.

baner formula drive wpis

Nie można zapomnieć też o sytuacji z zamachami w Dżuddzie podczas GP Arabii Saudyjskiej, choć tam dyrekcja wyścigu miała związane ręce, a decyzję podejmowały F1 i FIA.

Dałbym jeszcze czas nowym dyrektorom wyścigowym, ale przede wszystkim zadbał bym o to, by do kibiców docierał jasny sygnał, a przy realizacji w ostatnich kilku rundach, było o to trudno.

Źródło: soymotor.com, Auto Motor und Sport, speedweeek.com



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 6 grudnia
godz. 10:30 – 1. Trening
godz. 14:00 – 2. Trening

Sobota, 7 grudnia
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 8 grudnia
godz. 14:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi