Oglądaj F1 online       KONTAKT     Zgarnij 150 zł na OC/AC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie

logo-powrot-roberta

Oglądaj F1 w Eleven           KONTAKT    Kup F1 TV PRO       Wsparcie               Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL        Zgarnij 150 zł na OC/AC!      

MENU:

2022 Spanish Grand Prix, Sunday - Wolfgang Wilhelm

Dyrektywa techniczna przeciw porpoisingowi znów przełożona, impas w sprawie sprintów na 2023



Podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii nikt nie będzie mógł zostać zdyskwalifikowany za zbyt duży porpoising. Jak nieoficjalnie wiadomo, zespoły nie dogadały się w tej kwestii z Formułą 1. Problemem nadal jest również liczba wyścigów sprinterskich w sezonie 2023. Podjęte zostały jednak inne decyzje w tym o ciekawym eksperymencie.

Bez dyrektywy

 

DT39/22 miała obowiązywać od zaczynającego się jutro weekendu wyścigowego o Grand Prix Wielkiej Brytanii i miała ograniczyć dobijanie aut na prostych czyli tzw. porpoising. Jak jednak informuje portal formu1a.uno, nie osiągnięto porozumienia w tej kwestii i podczas rywalizacji na Silverstone nadal będą zbierane jedynie dane na przyszłość.

Kością niezgody ma być nadal kwestia Mercedesa i tego, że jeszcze przed ogłoszeniem dyrektywy Mercedes miał już gotowe rozwiązanie, które dopiero ona wprowadzała. To nie spodobało się wielu ekipom, które dodatkowo mają coraz więcej wątpliwości technicznych na temat możliwości mierzenia i egzekwowania nowych przepisów.



Przypomnę, że na mocy tej dyrektywy bolidy będą przechodzić nowe badania, w których mierzony będzie m.in. poziom zużycia podłóg i belek pod podłogami. FIA będzie zbierało dane, mające ustalić akceptowalny poziom dobijania. Dane będą zbierane podczas 3 kolejnych okrążeń bez DRS-u w trakcie badania tempa wyścigowego przez zespoły. Jeżeli kierowcy będą jechać zbyt wolno, pomiar może zostać uznany za nieważny.

Po piątkowych treningach FIA będzie dokonywała ustaleń i może nakazać zespołom zmianę ustawień, mających na celu ograniczenie porpoisingu. Ekipy nie będą mogły dokonywać niektórych zmian przed trzecim treningiem w swoich autach. Chodzi o:
– zmianę wielkości prześwitu
– zmianę ustawień zawieszenia
– zmianę konfiguracji aerodynamicznej

Wyjątkami będą zwiększenie prześwitu, zmiana chłodzenia, zmiana ustawień przedniego skrzydła i ciśnień w oponach. Jeżeli pomimo nakazane przez FIA zmiany ustawień porpoising nadal będzie zbyt duży, ekipa może dostać polecenie podniesienia prześwitu auta o 10mm. Jeżeli mimo to nie będzie on spełniał wymogów, zespół może nawet zostać zdyskwalifikowany.

3 Sprinty

 

Podczas wczorajszego posiedzenia Światowej Rady Sportów Motorowych omawiano również kwestię liczby wyścigów sprinterskich w sezonie 2023.



Formuła 1 chciała zwiększenia jej liczby do minimum 6, jednak przepisów ograniczających liczbę rund z tą nowością nadal nie zmieniono. Oznacza to, że zgodnie z obowiązującymi zasadami, rozegrane zostać mogą maksymalnie 3 weekendy ze sprintami w sezonie 2023.

Spór w tej kwestii dotyczy pieniędzy. W przyszłym roku ma obowiązywać jeszcze niższy limit wydatków – $135 mln, co sprawia, że ekipy drżą o swoje finanse i nie chcą ponosić dodatkowych kosztów związanych z rozgrywaniem dodatkowych wyścigów.

Przypomnę, że już w tym sezonie miało być 6 wyścigów sprinterskich, ale nie udało się dojść w tej kwestii do porozumienia.

Będzie eksperyment

 

Potwierdzone zostało natomiast przeprowadzenie ciekawego eksperymentu dotyczącego opon w sezonie 2023.



W dwóch wyścigach sezonu 2023 zostanie przeprowadzony eksperyment kwalifikacyjny. Kierowcy w Q1 będą musieli używać opon twardych, w Q2 opon pośrednich, a w Q3 opon miękkich.

Ta modyfikacja ma uatrakcyjnić weekend i zwiększyć zaangażowanie zespołów w treningach, podczas których będą musiały sprawdzić tempo kwalifikacyjne na różnych mieszankach opon.

Prawdopodobnie podczas właśnie tych wyścigów zespoły otrzymają 11 zamiast 13 kompletów opon.

Obie te próby mają być przygotowaniem i oceną przed ewentualnymi zmianami na 2024 rok.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Grand Prix Belgii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

6h Fuji WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 29 lipca
godz. 14:00 – 15:00 – 1. trening
godz. 17:00 – 18:00 – 2. trening

Sobota, 30 lipca
godz. 13:00 – 14:00 – 3. trening
godz. 16:00 – 17:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 31 lipca
godz. 15:00 – 17:00 – Wyścig

Bądź na bieżąco

Popularne tagi