KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, RK 88, Paweł Rosochacki, Esox33, nietuzin, Tomek, Wilkor, swój stary, Assetto corsa, Kryss, TUTUDUDU, Djdario8309, Kamil Tomczyk, Przemek M., Golden, jacek79100, zanet, BaRu, Rafał Przybylski, MarcinBB, Tomek81, Gnusma, MarcinBB, jacek79100, PUMA, haksik, Marcin, Kardynał, wr1004, gotrek, Galloper Tatodor

Harmonogramy

blank

Brundle o tym, czego brakuje IEC, Premie i zabronionym rozwoju LMP2



Przed 24h Le Mans Iwona Hołod porozmawiała z kierowcą Inter Europol Competition, Alexem Brundle o formie polskiej ekipy, oczekiwaniach na wyścig i rywalach, w tym zespole Premy. Zapraszam do przeczytania tej rozmowy.

Iwona Hołod: Jak się czujesz po czwartkowych treningach i kwalifikacjach? Czy to był dobry dzień, czy nie do końca?
Alex Brundle: Po sesji kwalifikacyjnej mam wniosek, że mamy cholernie dużo pracy do wykonania. Podczas testów zaczęliśmy i kontynuowaliśmy w szybkim tempie z wielkim entuzjazmem, byliśmy bardzo szybcy. Natomiast po kwalifikacjach wygląda na to, że żaden samochód nie jest w stanie dostać się do pierwszej dziesiątki, co finalnie jest przykre. W kolejnym treningu udało mi się wyprowadzić samochód na dobre okrążenie, ale po prostu auto nie ma czystej prędkości, co jest problemem w trakcie wyścigu. Dzisiaj mamy ostatni dzień testowania i dzisiaj naprawdę musimy zrobić postęp. Jeśli tego nie zrobimy, będziemy w tarapatach podczas 24h Le Mans…

IH: Podczas naszej ostatniej rozmowy powiedziałeś: „Myślę, że jest całkiem jasne, że naszym celem jest zawsze zdobycie podium. Natomiast, aby dostać się na podium, trzeba walczyć o zwycięstwo. Ten cel ma wiele elementów – być wystarczająco szybkim, mieć dobrą organizację, szybkich kierowców, którzy robią wszystko dobrze, itd”. Czy IEC to ma? Jak widzisz to z perspektywy czasu? To był do tej pory trudny sezon dla Inter Europol.
AB: To interesujące, że zawsze przychodzi taki moment, że musisz się cofnąć, aby zrobić kolejny krok do przodu i moim zdaniem właśnie chyba jesteśmy w tym momencie. Staramy się wprowadzić wiele zmian, wiele poprawek i moim zdaniem wiele z tych rzeczy zrobiliśmy z powodzeniem, ciągle jest potencjał. To jest tak, że możesz mieć swój łatwy, czysty przejazd, dobre okrążenia, który pozwalają Ci dojezdzac w TOP 10, ale jesli chcesz byc jeszcze szybszy, musisz podjąć ryzyko. Czasami ponoszenie ryzyka się opłaca, czasami nie. Dlatego myślę, że przechodzimy teraz ten bolesny proces właśnie, badamy i szukamy co działa, a co nie i przy okazji wychodzimy przy tym z siebie, pracujemy bardzo ciężko. Prawda jest też taka, że w tamtym roku startowaliśmy z gorszej pozycji i skończyliśmy w TOP5. To wszystko zależy też od tego, jak będzie działała niezawodność i myślę, że jest teraz trochę lepsza niż w zeszłym roku. Nie wiem, jak mocni będziemy w wyścigu, nie wiem, jak bardzo będziemy musieli iść na kompromis, więc sam jestem ciekawy, jak to będzie wyglądało. To co wiem na pewno – na tę chwilę nie jesteśmy wystarczająco szybcy i musimy nad tym pracować, musimy wykonać pracę w zakresie inżynierii z autem.



IH: Ale gdzie Twoim zdaniem jest największy problem?
AB: Generalnie straciliśmy czystą wydajność, którą mieliśmy w przeszłości. Natura LMP2 jest teraz taka, że rozwój samochodów, mimo że taki rozwój jest zabroniony, odnośnie tego, jak auta są budowane, jak części aut są składane, może być manipulowany przez zespoły tylko przez ilość godzin, jaką mogą na to przeznaczyć i jaką przeznaczają, poprzez badania jakie prowadzą, czego szukają za pomocną CFD (przyp. red.: obliczeniowa mechanika płynów), tuneli aerodynamicznych, itp. I tu nawet nie chodzi o koszty, a o dostęp do tych wszystkich zasobów. Są ekipy, które mają dostęp do takich narzędzi. Będzie bardzo trudno być takim zespołem. Inter Europol Competition jest genialnym, wielkim zespołem, zespołem z wyższej półki, zespołem światowej klasy, ale to wciąż firma rodzinna… Natomiast tak naprawdę ścigamy się z Audi i należy o tym pamiętać. WRT to zespół kliencki Audi, z dostępem do wszystkiego, do inżynierii, do wszystkich możliwości, które ma Volkswagen Group. To jest właśnie to, z czym się mierzymy i tak realnie wygląda sytuacja. WRT przy dostępie do tego wszystkiego, może zbudować z tych samych komponentów zdecydowanie lepszy samochód. I musimy nad tym pracować. Natomiast to, co musi się zadziać, to nasi kierowcy muszą dostarczać więcej niż trzeba, jechać lepiej niż dobrze, przez całe 24 godziny. Jeśli tak zrobimy, nie popełnimy żadnej pomyłki, cały zespół zrobi nawet więcej niż trzeba – wtedy mamy szansę na rezultat.

IH: Mocne i słabe strony IEC?
AB: Mocna strona to nasza niezawodność, jakość wykonania i oddanie zespołu jest ogromne. Jesteśmy niesamowicie oddaną i zdeterminowaną grupą ludzi. Nieustannie posuwamy się do przodu, aby zwiększyć swoją wydajność. Uważam, ze naszym najsłabszym punktem w tym momencie jest brak doświadczenia z tym autem. Należy pamiętać, ze zespół jeździ tym autem od 2021, a inne zespoły od 2017 rok roku i dostęp do niektórych zasobów inżynierii, do których mają akces inne zespoły – to nas jeszcze opóźnia. Ale najważniejsza słaba strona to czyste doświadczenie, którego jeszcze brakuje.



IH: Patrząc na inne zespoły i ich dotychczasowe rezultaty, kto Twoim zdaniem jest mocny i może wygrać?
AB: Myślę, ze benchmarkiem jest WRT. Sposób, w jaki zarządzają zespołem, rezultaty, jakie osiągają, patrząc na to, jakich kierowców mają. Myślę, że może to zamienić się w mistrzostwo. Pokazują, jak tworzyć zespoły i zarządzać autem LMP2.

IH: A co myślisz o zespole Prema?
AB: Cóż, mogą być silni, ale wciąż mają mentalność single seaterów. Nie wiem, jak to się rozegra na dystansie tak długiego wyścigu. Trzeba pamiętać, że 24h Le Mans jest bardzo ważnym i trudnym wyścigiem. Myślę, ze WRT ma wszystko, aby to wygrać, jest na tym poziomie. WRT nie ma mentalności zespołu single seaterów, mają doświadczenie Spa 24h, Nurburgring 24h, gdzie Prema.. Ok, możesz stworzyć szybkie auto, ale ten wyścig jest trudny i długi i to będzie dla nich wyzwaniem. Pytanie jest, czy Prema w ogóle ukończy Le Mans. Jesli Prema ukończy Le Mans i jeszcze pokona WRT w 24h Le Mans, będę pod wielkim wrażeniem. 24h Le Mans to wielki projekt, tu chodzi o wszystko – o komunikacje w zespole, o organizację, logistykę, kierowców. Tu nie można pojawić się tak po prostu i pojechać, wcześniej trzeba wykonać dużą pracę. Powodem, dla którego WRT „może pojawić się tak po prostu” jest to, ze jeździli wcześniej wyścigi 24h dla Audi przez lata. Nawet jeśli Prema jechała 6h wyścigi, to są one jednak dużo krótsze i to inne wyścigi. Ale poczekajmy, zobaczymy jak potoczy się wyścig. Prema to zespół nowej generacji. Jestem pewny, że wykonują świetną robotę, ale jeśli pobiją taki zespół jak WRT, naprawdę będę pod wielkim wrażeniem.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Chin

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 19 kwietnia
godz. 05:30 FP1
godz. 09:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 20 kwietnia
godz. 05:00 – Sprint
godz. 09:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 kwietnia
godz. 09:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi