KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Maciej Wiśniak, RkamilC, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Grzejnik, Stalowy Jaro, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Ignaczak, Tomasz Jakubiec, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Pawel Licznerski, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Maciek Kowalczyk, Maciej Stankiewicz, Ilona Bykowska, Grzegorz Pliś, Marcin Bogutyn, Szczepan Jędrusik, szymon034, Marcin Rentflejsz, Maks Szmytkowski, Izabela Ch, Marcin Parzych, Mateusz Wanat, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Esox33, Tadek B., Łukasz W, Izabela Ch, Kamil G., Michu, piobob, skorseze, Xandi, PukvPuk, Kryss, Arczi15UK, BaRu, Bartlomiej, _3121_, Wilkor, Artur, Bohun, DrajwerBłyskawica, Igor, JohnyBravo, kejkejovsky, Kusiu, LucasXaAaR, miches93, nesQu1ck, Piotor, Teoria, tomao, ttt, adamski, Kuba, Maciek P, Mateusz, DeaconFrost1984, Mac mac, pawel_k, The_Jester, TomekB, archetype, Ceza D, Janusz, kubicki_KING, magberg, Mizio, Tomek81, Zielony, Andrzej Sosnowski, Kubbzzz, helsing, Alicjush, AG, DeaconFrost, em_en, gravelowebeskidy.pl, Maciek i Nata, Mariogds, miskofon, Pawel B, RafalM, Rafik_lom, szypki jak kubika, TOMASZ WITEK .COM, Tsopni, aroone, Quelxes, ZeniPL, Gnusma, DRW, Bueno, Daro Daro, Fallen, Jacobson4, Jan Kmiecik, Kayio, Krystian, Kurvinox GT, Maciej Borkowski, Maciek, majlet, Marcin, Mateusz111, Miauki, Moderator Szefa, Mr Sheepo, Pioetrek, rado, UniRacers, uv_crocodile, WawaSND, WojtekP, Czarny, DawidT, Dominik T, flyer, Pussykiller69, Ronde_di_Andora_ty_k_o!!!, Gunner_PL, kubikalc, luk bla, Dadacki, ArenaSochi, miras7x

Harmonogram

24h Le Mans – pierwszy raz z dużymi nadziejami – zapowiedź



Dziś na torze Circuit de la Sarthe w Le Mans rozpoczną się jazdy w ramach 90. edycji 24h Le Mans. To jedna z największych imprez motorsportowych na świecie, a o jej wygraniu marzą wszyscy kierowcy na pewnym etapie swej kariery. Ponownie w tym roku będziemy mieli sporo polskich emocji z doma polskimi zespołami i dwoma zawodnikami z Polski na starcie. Zapraszam na zapowiedź tego wyścigu.

Nasi o starcie

 

„Nowy zespół, ale jeden stary kolega z zespołu. Szczerze mówiąc, wiemy że jesteśmy młodym zespołem – Prema Orlen Team jest pierwszy raz na Le Mans. To wspaniały event. W ubiegłym roku przyjechałem tu jako debiutant i odkryłem coś unikatowego. Musimy mieć przed nim respekt. Dla zespołu i kierowców to będzie długi wyścig, wszystko jest tu dość skomplikowane. Zawsze musisz mieć ten sam cel – jechać najszybciej jak to możliwe, ale w strefie komfortu. Ten wyścig jest tak wyjątkowy, bo trwa 24 godziny, a w ubiegłym roku widzieliśmy, że dopóki nie jest on ukończony, dopóty trwa. Trzeba zostać na torze – to pierwszy cel oraz wyegzekwować wszystko najlepiej jak możesz” – mówi Robert Kubica przed startem.

Więcej jego wypowiedzi przeczytacie tutaj.

Przewodnik po tym starcie w wykonaniu Roberta znajdziecie tutaj.



„Ten sezon nie przebiegał do tej pory po naszej myśli. Szczęście nie było po naszej stronie, ale to motywuje nas jeszcze bardziej do walki. Marzymy o miejscu na podium w klasie LMP2, ale konkurencja jest niezwykle mocna, chyba najmocniejsza w najnowszej historii wyścigu Le Mans, jak sięgam pamięcią. W tej sytuacji, realnie patrząc powtórzenie ubiegłorocznego piątego miejsca byłoby sukcesem. Sam fakt, że jesteśmy w takim gronie, że walczymy o czołowe miejsca w Le Mans z najlepszymi na świecie, to coś, o czym nie śniło nam się jeszcze kilka lat temu” – dodał właściciel ekipy” – mówi Wojciech Śmiechowski, właściciel Inter Europol Competition.

Harmonogram

 

Środa, 8 czerwca
godz. 9:00 – 9:45 – 1. trening Ligier European Series
godz. 12:05 – 13:05 – 1. trening Road to Le Mans
godz. 14:00 – 17:00 – 1. trening WEC
godz. 17:30 – 18:15 – 2. trening Ligier European Series
godz. 19:00 – 20:00 – Kwalifikacje WEC
godz. 20:30 – 21:30 – 2. trening Road to Le Mans
godz. 22:00 – 24:00 – 2. trening WEC

Czwartek, 9 czerwca
godz. 10:15 – 11:10 – Kwalifikacje Ligier European Series
godz. 12:10 – 13:45 – Kwalifikacje Road to Le Mans
godz. 15:00 – 18:00 – 3. trening WEC
godz. 18:30 – 19:25 – 1. wyścig Road to Le Mans
godz. 20:00 – 20:30 – Sesja Hyperpole (6 najlepszych ekip każdej kategorii z kwalifikacji)
godz. 22:00 – 24:00 – 4. trening WEC

Piątek, 10 czerwca
godz. 11:10 – 12:00 – 1. wyścig Ligier European Series



Sobota, 11 czerwca
godz. 9:00 – 9:50 – 2. wyścig Ligier European Series
godz. 10:30 – 10:45 – Warm Up WEC
godz. 11:20 – 12:15 – 2. wyścig Road to Le Mans
godz. 16:00 – Start 24h Le Mans WEC

Program TV

Wszystkie sesje oraz wyścig w całości zostaną pokazane na żywo na antenach Eurosportu, którego pakiety online kupicie tutaj.

Środa, 8 czerwca
godz. 13:45 – 17:15 – Pierwszy trening 24h Le Mans – Eurosport 2 (na żywo)
godz. 18:45 – 20:15 – Kwalifikacje 24h Le Mans – Eurosport 1 (na żywo)
godz. 22:00 – 00:15 – Drugi trening 24h Le Mans – Eurosport 1 (na żywo)

Czwartek, 9 czerwca
godz. 19:05 – 19:45 – Trzeci trening 24h Le Mans – Eurosport 1 (powtórka)
godz. 19:45 – 21:40 – Hyperpole 24h Le Mans – Eurosport 1 (na żywo)
godz. 21:45 – 00:15 – Czwarty trening 24h Le Mans – Eurosport 1 (na żywo)

Sobota, 11 czerwca
godz. 10:15 – 11:00 – rozgrzewka 24h Le Mans – Eurosport 1 (na żywo)
godz. 15:00 – 15:45 – wstęp 24h Le Mans – Eurosport 1 (na żywo)
godz. 15:45 – WYŚCIG 24h Le Mans – Eurosport 1 (na żywo)

Polacy w Le Mans

 

Dotychczas w powojennej historii tego wyścigu startowało tylko 3 Polaków. Pierwszym był Kuba Giermaziak (7. miejsce w GTE Am w 2015 roku), drugim Jakub Śmiechowski (2019 – 16. miejsce w LMP2, 2020 – 17. miejsce w LMP2 i 2021 – 4. miejsce w LMP2), a trzecim w ubiegłym roku Robert Kubica – DNF. Drugi raz w historii będziemy mieli aż dwóch polskich zawodników na starcie.

Kto pojedzie?

 

Do tegorocznej edycji przystąpią 62 zespoły. 5 Hypercarów, 27 prototypów LMP2 oraz 30 aut LMGTE – 7 Pro i 22 Am.



Hypercar

Ta kategoria nadal wygląda bardzo skromnie. W tym sezonie na starcie zobaczymy tylko 5 aut – dwie Toyoty, dwa Glickenhausy oraz Alpine. Poprowadzą je tacy kierowcy jak Mike Conway, Kamui Kobayashi, Jose Maria Lopez, Brendon Hartley, Sebastien Buemi czy Olivier Pla.

LMP2

W ubiegłym roku Robertowi Kubicy i WRT z numerem 41 zabrakło 5 kilometrów do wygrania tego wyścigu. W jakichkolwiek warunkach, zawsze walka o zwycięstwo w 24h Le Mans jest bardzo trudna, ale w tym sezonie wygląda na to, że będzie trudniej rywalizować o najwyższe cele. Stawka prototypów LMP2 jest bardzo mocna i liczna.

W rywalizacji zobaczymy 26 aut Oreca 07 oraz jednego Ligiera. Wszystkie auta będą napędzane silnikami Gibsona. Aż 10 z tych załóg to będą ekipy Pro/Am, które raczej nie powinny walczyć o zwycięstwo.

Spośród pozostałych 17 zespołów, de facto każdy będzie miał szanse na podium. Po raz pierwszy w historii będziemy mieli aż dwa polskie zespoły. Wszystko za sprawą Inter Europol Competition, które dostało dwa zaproszenia do wyścigu, co podkreśla pozycję polskiej ekipy w wyścigach endurance. W pierwszej ekipie – z numerem 34 – pojadą Jakub Śmiechowski, Alex Brundle i Esteban Gutierrez. W drugiej zobaczymy ekipę z ELMS czyli Pietro Fittipaldiego, Davida Heinemeiera – Hansona oraz Fabio Scherera.

Bardzo uważnie będziemy przyglądać się poczynaniom zespołu Prema Orlen Team z Robertem Kubicą, Louisem Deletrazem i Lorenzo Colombo w składzie. Oni pojadą z numerem 9.

15 zespołów będzie zdobywało punkty do klasyfikacji WEC. Groźnymi będą z pewnością Vector Sport, United Autosports, JOTA czy WRT.



LMGTE

Do rywalizacji w LMGTE Pro przystąpi 7 załóg, a w LMGTE Am będziemy mieli 23 ekipy. Łącznie zatem mamy 62 zespoły.

Na liście rezerwowej znalazły się m.in. takie ekipy jak High Class Racing z Kevinem Magnussenem czy Racing Team Nederlans z Nickiem de Vriesem czy Giedo van der Garde.

Oto pełna lista:

24h le mans 2022

Podstawowe zasady

 

Bardziej szczegółowy opis zasad obowiązujących w 24h Le Mans znajdziecie tutaj.

Każdy z zespołów musi składać się z 3 kierowców, a jeden z nich musi posiadać kategorię brązową lub srebrną, zgodnie z kategoryzacją FIA.



Kierowca nie może jechać w trakcie 24-godzinnego wyścigu mniej niż 6 godzin, ale nie więcej niż 14 godzin. Dodatkowo, kierowca nie może przejechać więcej niż 4 godzin w trakcie 6-godzinnego okresu mierzonego w dowolnym momencie wyścigu. Do tego czasu nie wlicza się czas spędzony w boksach gdy auto jest zatrzymane. Jest jeszcze kwestia temperatur. Jeżeli w aucie nie ma klimatyzacji, a średnia temperatura w ciągu 80 minut przekracza 32 stopnie, to kierowca nie może jechać dłużej niż te 80 minut.

W środę odbędzie się sesja kwalifikacyjna. 6 najlepszych ekip z każdej z klas (automatycznie wszystkie Hypercary) awansuje do czwartkowej sesji kwalifikacyjnej Hyperpole i dopiero tam rozstrzygną się ich miejsca. Pozostali pojadą według środowej kolejności.

O torze

 

Tor Circuit de la Sarthe w Le Mans używany podczas tego wyścigu liczy sobie 13 629 metrów i składa się z 33 zakrętów – 13 lewych i 20 prawych. Najdłuższa prosta liczy sobie 1609. Aleja serwisowa , która musi pomieścić garaże 62 zespołów liczy 533,5 metra. Tor korzysta w sporej części z dróg lokalnych, wykorzystywanych na co dzień w ruchu publicznym.

tor le mans 24h 2022

Powstał on w 1923 roku i raz gościł Formułę 1 – w 1967 roku wygrał tam Jack Brabham.

A tak wyglądają onboardy z prototypu LMP2 na tym torze. Dzień:



oraz noc:

Ciekawostki/statystyki

 

– W 1950 roku Edward Ramsden Hall spędził w aucie podczas wyścigu całe 24 godziny. Najdłuższy czas spędzony przez zwycięzcę za kółkiem to ponad 23 godziny. Było to oczywiście jeszcze przed przepisami o minimalnym czasie jazdy kierowców.

– W wyścigu – ze względu na długą nitkę toru – używane są aż 3 samochody bezpieczeństwa. Najwięcej wyjazdów samochodu bezpieczeństwa mieliśmy w 2013 roku – aż 12. Zespoły spędziły wówczas za safety carem aż 5 godzin i 27 minut.

– Polewanie szampanem na podium zostało zapoczątkowane właśnie podczas wyścigu 24h Le Mans kiedy to w 1967 roku Dan Gurney potrząsnął butelką i spryskał szampanem publiczność. Odtwarzał on tym samym wydarzenie sprzed roku, kiedy to szampan przypadkowo wystrzelił oblewając publiczność.

– 407 km/h – to rekord prędkości osiągniętej podczas wyścigu. Miało to miejsce w 1988 roku przez WM P88-Peugeota. Jechał nim wtedy Roger Dorchy. Najszybsze okrążenie na obecnej wersji toru zostało przejechane w 2017 roku z czasem 3:14.791.



– Najdłuższy dystans pokonano w trakcie wyścigu w 2010 roku – 5410,713 km czyli 397 okrążeń.

– Największa różnica między zwycięzcami a drugim zespołem to blisko 350 km z 1927 roku. Najmniejsza w 1966 roku, gdy było to 20 metrów – Fordy GT próbowały wspólnie wjechać na metę.

– Największy procent aut (90,9%) dojechał do mety w 1923 roku – 30 z 33 aut. Najmniejszy w 1970 roku (7 z 51 aut czyli 13,7%).

– Nigdy nie zdarzyło się, by więcej niż 1 auto było na zakończenie wyścigu na tym samym okrążeniu co zwycięzca.

– Tylko 25 kierowcom udało się wygrać 24h Le Mans w ich pierwszym starcie w tej imprezie.

– Najniższą pozycją na starcie, która dała zwycięstwo w całym wyścigu była 16. w 1970 roku.

– Najmłodszy kierowca, który wystartował w wyścigu miał 16 lat i 202 dni, a najstarszy 74 lata i 300 dni.

Trochę statystyk:
Najwięcej zwycięstw wśród producentów: Porsche – 19
Najwięcej zwycięstw z rzędu: Porsche – 7
Najwięcej zwycięstw wśród kierowców: Tom Kristensen – 9 (6 z rzędu – też rekord)
Najwięcej startów: Henri Pescarolo: 33

Pogoda

 

Największe szanse na deszcz będą w piątek, kiedy WEC nie jeździ. Niedziela powinna być słoneczna.

pogoda le mans 24h 2022

Klasyfikacja WEC

 

MZespółNrPunkty
1JOTA38137
2WRT31116
3United Autosports23113
4RealTeam by WRT4196
5Prema Orlen Team994
6JOTA2870
7United Autosports2250
8Team Penske542
9Richard Mille Racing Team130
10Vector Sport1021
11Inter Europol Competition3420
12AF Corse8312
13Algarve Pro Racing4510
14Ultimate356
15ARC Bratislava440



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Belgii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 26 lipca
godz. 13:30 – 1. trening
godz. 17:00 – 2. trening

Sobota, 27 lipca
godz. 12:30 – 3. trening
godz. 16:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 28 lipca
godz. 15:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Spa

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi