Dziś na torze Circuit de la Sarthe w Le Mans rozpoczną się jazdy w ramach 90. edycji 24h Le Mans. To jedna z największych imprez motorsportowych na świecie, a o jej wygraniu marzą wszyscy kierowcy na pewnym etapie swej kariery. Ponownie w tym roku będziemy mieli sporo polskich emocji z doma polskimi zespołami i dwoma zawodnikami z Polski na starcie. Zapraszam na zapowiedź tego wyścigu.
Nasi o starcie
„Nowy zespół, ale jeden stary kolega z zespołu. Szczerze mówiąc, wiemy że jesteśmy młodym zespołem – Prema Orlen Team jest pierwszy raz na Le Mans. To wspaniały event. W ubiegłym roku przyjechałem tu jako debiutant i odkryłem coś unikatowego. Musimy mieć przed nim respekt. Dla zespołu i kierowców to będzie długi wyścig, wszystko jest tu dość skomplikowane. Zawsze musisz mieć ten sam cel – jechać najszybciej jak to możliwe, ale w strefie komfortu. Ten wyścig jest tak wyjątkowy, bo trwa 24 godziny, a w ubiegłym roku widzieliśmy, że dopóki nie jest on ukończony, dopóty trwa. Trzeba zostać na torze – to pierwszy cel oraz wyegzekwować wszystko najlepiej jak możesz” – mówi Robert Kubica przed startem.
Więcej jego wypowiedzi przeczytacie tutaj.
Przewodnik po tym starcie w wykonaniu Roberta znajdziecie tutaj.
„Ten sezon nie przebiegał do tej pory po naszej myśli. Szczęście nie było po naszej stronie, ale to motywuje nas jeszcze bardziej do walki. Marzymy o miejscu na podium w klasie LMP2, ale konkurencja jest niezwykle mocna, chyba najmocniejsza w najnowszej historii wyścigu Le Mans, jak sięgam pamięcią. W tej sytuacji, realnie patrząc powtórzenie ubiegłorocznego piątego miejsca byłoby sukcesem. Sam fakt, że jesteśmy w takim gronie, że walczymy o czołowe miejsca w Le Mans z najlepszymi na świecie, to coś, o czym nie śniło nam się jeszcze kilka lat temu” – dodał właściciel ekipy” – mówi Wojciech Śmiechowski, właściciel Inter Europol Competition.
Harmonogram
Środa, 8 czerwca
godz. 9:00 – 9:45 – 1. trening Ligier European Series
godz. 12:05 – 13:05 – 1. trening Road to Le Mans
godz. 14:00 – 17:00 – 1. trening WEC
godz. 17:30 – 18:15 – 2. trening Ligier European Series
godz. 19:00 – 20:00 – Kwalifikacje WEC
godz. 20:30 – 21:30 – 2. trening Road to Le Mans
godz. 22:00 – 24:00 – 2. trening WEC
Czwartek, 9 czerwca
godz. 10:15 – 11:10 – Kwalifikacje Ligier European Series
godz. 12:10 – 13:45 – Kwalifikacje Road to Le Mans
godz. 15:00 – 18:00 – 3. trening WEC
godz. 18:30 – 19:25 – 1. wyścig Road to Le Mans
godz. 20:00 – 20:30 – Sesja Hyperpole (6 najlepszych ekip każdej kategorii z kwalifikacji)
godz. 22:00 – 24:00 – 4. trening WEC
Piątek, 10 czerwca
godz. 11:10 – 12:00 – 1. wyścig Ligier European Series
Sobota, 11 czerwca
godz. 9:00 – 9:50 – 2. wyścig Ligier European Series
godz. 10:30 – 10:45 – Warm Up WEC
godz. 11:20 – 12:15 – 2. wyścig Road to Le Mans
godz. 16:00 – Start 24h Le Mans WEC
Program TV
Wszystkie sesje oraz wyścig w całości zostaną pokazane na żywo na antenach Eurosportu, którego pakiety online kupicie tutaj.
Środa, 8 czerwca
godz. 13:45 – 17:15 – Pierwszy trening 24h Le Mans – Eurosport 2 (na żywo)
godz. 18:45 – 20:15 – Kwalifikacje 24h Le Mans – Eurosport 1 (na żywo)
godz. 22:00 – 00:15 – Drugi trening 24h Le Mans – Eurosport 1 (na żywo)
Czwartek, 9 czerwca
godz. 19:05 – 19:45 – Trzeci trening 24h Le Mans – Eurosport 1 (powtórka)
godz. 19:45 – 21:40 – Hyperpole 24h Le Mans – Eurosport 1 (na żywo)
godz. 21:45 – 00:15 – Czwarty trening 24h Le Mans – Eurosport 1 (na żywo)
Sobota, 11 czerwca
godz. 10:15 – 11:00 – rozgrzewka 24h Le Mans – Eurosport 1 (na żywo)
godz. 15:00 – 15:45 – wstęp 24h Le Mans – Eurosport 1 (na żywo)
godz. 15:45 – WYŚCIG 24h Le Mans – Eurosport 1 (na żywo)
Polacy w Le Mans
Dotychczas w powojennej historii tego wyścigu startowało tylko 3 Polaków. Pierwszym był Kuba Giermaziak (7. miejsce w GTE Am w 2015 roku), drugim Jakub Śmiechowski (2019 – 16. miejsce w LMP2, 2020 – 17. miejsce w LMP2 i 2021 – 4. miejsce w LMP2), a trzecim w ubiegłym roku Robert Kubica – DNF. Drugi raz w historii będziemy mieli aż dwóch polskich zawodników na starcie.
Kto pojedzie?
Do tegorocznej edycji przystąpią 62 zespoły. 5 Hypercarów, 27 prototypów LMP2 oraz 30 aut LMGTE – 7 Pro i 22 Am.
Hypercar
Ta kategoria nadal wygląda bardzo skromnie. W tym sezonie na starcie zobaczymy tylko 5 aut – dwie Toyoty, dwa Glickenhausy oraz Alpine. Poprowadzą je tacy kierowcy jak Mike Conway, Kamui Kobayashi, Jose Maria Lopez, Brendon Hartley, Sebastien Buemi czy Olivier Pla.
LMP2
W ubiegłym roku Robertowi Kubicy i WRT z numerem 41 zabrakło 5 kilometrów do wygrania tego wyścigu. W jakichkolwiek warunkach, zawsze walka o zwycięstwo w 24h Le Mans jest bardzo trudna, ale w tym sezonie wygląda na to, że będzie trudniej rywalizować o najwyższe cele. Stawka prototypów LMP2 jest bardzo mocna i liczna.
W rywalizacji zobaczymy 26 aut Oreca 07 oraz jednego Ligiera. Wszystkie auta będą napędzane silnikami Gibsona. Aż 10 z tych załóg to będą ekipy Pro/Am, które raczej nie powinny walczyć o zwycięstwo.
Spośród pozostałych 17 zespołów, de facto każdy będzie miał szanse na podium. Po raz pierwszy w historii będziemy mieli aż dwa polskie zespoły. Wszystko za sprawą Inter Europol Competition, które dostało dwa zaproszenia do wyścigu, co podkreśla pozycję polskiej ekipy w wyścigach endurance. W pierwszej ekipie – z numerem 34 – pojadą Jakub Śmiechowski, Alex Brundle i Esteban Gutierrez. W drugiej zobaczymy ekipę z ELMS czyli Pietro Fittipaldiego, Davida Heinemeiera – Hansona oraz Fabio Scherera.
Bardzo uważnie będziemy przyglądać się poczynaniom zespołu Prema Orlen Team z Robertem Kubicą, Louisem Deletrazem i Lorenzo Colombo w składzie. Oni pojadą z numerem 9.
15 zespołów będzie zdobywało punkty do klasyfikacji WEC. Groźnymi będą z pewnością Vector Sport, United Autosports, JOTA czy WRT.
LMGTE
Do rywalizacji w LMGTE Pro przystąpi 7 załóg, a w LMGTE Am będziemy mieli 23 ekipy. Łącznie zatem mamy 62 zespoły.
Na liście rezerwowej znalazły się m.in. takie ekipy jak High Class Racing z Kevinem Magnussenem czy Racing Team Nederlans z Nickiem de Vriesem czy Giedo van der Garde.
Oto pełna lista:
Podstawowe zasady
Bardziej szczegółowy opis zasad obowiązujących w 24h Le Mans znajdziecie tutaj.
Każdy z zespołów musi składać się z 3 kierowców, a jeden z nich musi posiadać kategorię brązową lub srebrną, zgodnie z kategoryzacją FIA.
Kierowca nie może jechać w trakcie 24-godzinnego wyścigu mniej niż 6 godzin, ale nie więcej niż 14 godzin. Dodatkowo, kierowca nie może przejechać więcej niż 4 godzin w trakcie 6-godzinnego okresu mierzonego w dowolnym momencie wyścigu. Do tego czasu nie wlicza się czas spędzony w boksach gdy auto jest zatrzymane. Jest jeszcze kwestia temperatur. Jeżeli w aucie nie ma klimatyzacji, a średnia temperatura w ciągu 80 minut przekracza 32 stopnie, to kierowca nie może jechać dłużej niż te 80 minut.
W środę odbędzie się sesja kwalifikacyjna. 6 najlepszych ekip z każdej z klas (automatycznie wszystkie Hypercary) awansuje do czwartkowej sesji kwalifikacyjnej Hyperpole i dopiero tam rozstrzygną się ich miejsca. Pozostali pojadą według środowej kolejności.
O torze
Tor Circuit de la Sarthe w Le Mans używany podczas tego wyścigu liczy sobie 13 629 metrów i składa się z 33 zakrętów – 13 lewych i 20 prawych. Najdłuższa prosta liczy sobie 1609. Aleja serwisowa , która musi pomieścić garaże 62 zespołów liczy 533,5 metra. Tor korzysta w sporej części z dróg lokalnych, wykorzystywanych na co dzień w ruchu publicznym.
Powstał on w 1923 roku i raz gościł Formułę 1 – w 1967 roku wygrał tam Jack Brabham.
A tak wyglądają onboardy z prototypu LMP2 na tym torze. Dzień:
oraz noc:
Ciekawostki/statystyki
– W 1950 roku Edward Ramsden Hall spędził w aucie podczas wyścigu całe 24 godziny. Najdłuższy czas spędzony przez zwycięzcę za kółkiem to ponad 23 godziny. Było to oczywiście jeszcze przed przepisami o minimalnym czasie jazdy kierowców.
– W wyścigu – ze względu na długą nitkę toru – używane są aż 3 samochody bezpieczeństwa. Najwięcej wyjazdów samochodu bezpieczeństwa mieliśmy w 2013 roku – aż 12. Zespoły spędziły wówczas za safety carem aż 5 godzin i 27 minut.
– Polewanie szampanem na podium zostało zapoczątkowane właśnie podczas wyścigu 24h Le Mans kiedy to w 1967 roku Dan Gurney potrząsnął butelką i spryskał szampanem publiczność. Odtwarzał on tym samym wydarzenie sprzed roku, kiedy to szampan przypadkowo wystrzelił oblewając publiczność.
– 407 km/h – to rekord prędkości osiągniętej podczas wyścigu. Miało to miejsce w 1988 roku przez WM P88-Peugeota. Jechał nim wtedy Roger Dorchy. Najszybsze okrążenie na obecnej wersji toru zostało przejechane w 2017 roku z czasem 3:14.791.
– Najdłuższy dystans pokonano w trakcie wyścigu w 2010 roku – 5410,713 km czyli 397 okrążeń.
– Największa różnica między zwycięzcami a drugim zespołem to blisko 350 km z 1927 roku. Najmniejsza w 1966 roku, gdy było to 20 metrów – Fordy GT próbowały wspólnie wjechać na metę.
– Największy procent aut (90,9%) dojechał do mety w 1923 roku – 30 z 33 aut. Najmniejszy w 1970 roku (7 z 51 aut czyli 13,7%).
– Nigdy nie zdarzyło się, by więcej niż 1 auto było na zakończenie wyścigu na tym samym okrążeniu co zwycięzca.
– Tylko 25 kierowcom udało się wygrać 24h Le Mans w ich pierwszym starcie w tej imprezie.
– Najniższą pozycją na starcie, która dała zwycięstwo w całym wyścigu była 16. w 1970 roku.
– Najmłodszy kierowca, który wystartował w wyścigu miał 16 lat i 202 dni, a najstarszy 74 lata i 300 dni.
Trochę statystyk:
Najwięcej zwycięstw wśród producentów: Porsche – 19
Najwięcej zwycięstw z rzędu: Porsche – 7
Najwięcej zwycięstw wśród kierowców: Tom Kristensen – 9 (6 z rzędu – też rekord)
Najwięcej startów: Henri Pescarolo: 33
Pogoda
Największe szanse na deszcz będą w piątek, kiedy WEC nie jeździ. Niedziela powinna być słoneczna.
Klasyfikacja WEC
M | Zespół | Nr | Punkty |
---|---|---|---|
1 | JOTA | 38 | 137 |
2 | WRT | 31 | 116 |
3 | United Autosports | 23 | 113 |
4 | RealTeam by WRT | 41 | 96 |
5 | Prema Orlen Team | 9 | 94 |
6 | JOTA | 28 | 70 |
7 | United Autosports | 22 | 50 |
8 | Team Penske | 5 | 42 |
9 | Richard Mille Racing Team | 1 | 30 |
10 | Vector Sport | 10 | 21 |
11 | Inter Europol Competition | 34 | 20 |
12 | AF Corse | 83 | 12 |
13 | Algarve Pro Racing | 45 | 10 |
14 | Ultimate | 35 | 6 |
15 | ARC Bratislava | 44 | 0 |