KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, RK 88, Paweł Rosochacki, Esox33, nietuzin, Tomek, Wilkor, swój stary, Assetto corsa, Kryss, TUTUDUDU, Djdario8309, Kamil Tomczyk, Przemek M., Golden, jacek79100, zanet, BaRu, Rafał Przybylski, MarcinBB, Tomek81, Gnusma, MarcinBB, jacek79100, PUMA, haksik, Marcin, Kardynał, wr1004, gotrek, Galloper Tatodor

Harmonogramy

blank

Wyniki GP Australii

Spory, których nie rozumiem – o gacie i kolczyki



Jeden ma 7 mistrzostw świata, drugi ma 4. W obu przypadkach lwi udział w nich miał bolid. Obaj chcą zmieniać świat na lepsze i obaj na złość mamie chcą odmrozić sobie uszy – z kolczykami. Albo poparzyć pupę.

Tło

 

Zaczęło się przed GP Australii kiedy to w wytycznych dyrektora wyścigu znalazło się przypomnienie o przepisie zakazującym używania przez kierowców w trakcie sesji kolczyków i biżuterii. Przepis ten jest obecny w F1 od 2005 roku. Jest podyktowany kwestiami bezpieczeństwa. Metalowe elementy mogą powodować większe obrażenia podczas wypadków, sprzyjać oparzeniom i utrudniać ewakuację kierowcy z kokpitu. Dodatkowo metalowy element może opóźnić lub uniemożliwić niektóre badania kierowcy po wypadku, na przykład rezonans magnetyczny.

Od razu pojawiły się głosy, że jest to skierowane w jednego kierowcę, jednak dyrekcja wyścigu zaznaczyła, że przepis nie jest wymierzony w żadnego kierowcę.

De facto problem dotyczył dwóch kierowców – jeżdżącego w obrączce Sebastiana Vettela oraz jeżdżącego w kolczyku Lewisa Hamiltona. Ten drugi mówił, że nie ma możliwości wyjęcia kolczyka z prawego ucha bo jest on „wspawany” i nigdy go nie zdejmuje.



Przed kolejnym wyścigiem dyrekcja wyścigu przypomniała o kolejnym przepisie związanym bezpieczeństwem – konieczności używania homologowanych strojów, które wytrzymują określony czas narażone na ogień. Konkretnie chodziło o bieliznę. To natomiast nie spodobało się Sebastianowi Vettelowi.

Do sprawy odniósł się Toto Wolff, pytając retorycznie: “Czy to jest bitwa, którą musi stoczyć na tym etapie nowy dyrektor wyścigowy?. Nie sądzę. Jeżeli jednak ma się okazać, że będzie jego największy błąd, to może popełniać go nawet 1000 razy”.

Już w Miami Lewis Hamilton pytany o ten zakaz mówił, że biżuteria to wyrażenie siebie i nie powinno się odbierać takiej możliwości. Anglik stwierdził, że może nawet podpisać specjalne oświadczenie, że bierze na siebie odpowiedzialność za jazdę z kolczykiem.

Sebastian Vettel natomiast stwierdził, że kierowcy „są na tyle dorośli, że mogą sami podejmować decyzje”.

Dyrekcja wyścigu jednak nie ustępowała i zażądała od zespołów specjalnego formularza, w którym kierowcy będą deklarowali zgodność swojego stroju z przepisami. Mercedes początkowo takiego formularza nie przesłał, ale po kilku godzinach go dostarczono.

Nie-protest

 

Kierowcy postanowili dać wyraz swojemu niezadowoleniu w związku z zapowiedziami respektowania przepisów. Na wczorajszą konferencję prasową Lewis Hamilton przyszedł w 3 zegarkach, kilku pierścieniach i łańcuszkach.



Sebastian Vettel natomiast w trakcie treningów paradował po alei serwisowej w bieliźnie nałożonej na kombinezon wyścigowy.

Dziś Vettel mówił, że jego ubiór wcale nie był protestem, a jedynie „zabawą”, jednak trudno nie szukać w tym pewnego nawiązania do wytycznych dyrektora wyścigu.

Ode mnie

 

Przede wszystkim, trzeba zwrócić uwagę, że dziś rozmowy nie byłoby, gdyby nie zaniedbania pzeszłości – poprzednich dyrektorów wyścigowych. Sprawiły one, że omawiany przepis stał się w pewnym sensie martwy, a kierowcy zaczęli czuć się coraz swobodniej.



Absolutnie nie winię (ja!) dyrektora wyścigu, że przypomina o tym zakazie kierowcom. Dla mnie to element porządkowania wielu kwestii po Michaelu Masim. Porządkował najważniejsze – jak limity toru, z którymi wreszcie nie ma problemu, porządkuje też mniejsze, ale czasem bardzo ważne.

Na poprawę bezpieczeństwa kierowców o ułamek procenta (upraszczając) wydawane są miliony dolarów przez FIA, F1 i zespoły. Przez te zabiegi psute i wypaczane jest widowisko – bolidy są cięższe również ze względu na systemy bezpieczeństwa, co chwilę w treningach mamy czerwone flagi, a w wyścigach samochody bezpieczeństwa. Poświęcamy ściganie i równość rywalizacji dla wyższego celu – bezpieczeństwa.

I wtedy znajdą się tacy, co w imię „wyrażania siebie” nie mogą zdjąć obrączki, założyć ognioodpornych majtek czy zdjąć kolczyka? Wyrażać siebie można na kasku, koszulce, ubiorem, tatuażami, a przede wszystkim wypowiedziami. Wydaje mi się, ze może się ono odbyć bez kolczyka czy majtek z poliestru. I to tylko na czas pobytu w kokpicie. Piłkarze czy przedstawiciele innych dyscyplin nie mają z tym problemu. Wy uważacie to za atak na wolność.



Argumentacja, że są dorośli i mogą sami podejmować decyzje jest tak dziecinna, że gdyby mnie zapytano, kto mógł tak powiedzieć, to na jednym z ostatnich miejsc umieściłbym Vettela – a to właśnie on to powiedział. W takim razie jak kiedyś któremuś umyśli się, że będzie jeździł bez kasku i też może podpisać dokument, że bierze za to odpowiedzialność. A jak zginie, to kibice i tak powiedzą, że go FIA zabiła. W tej kwestii nie może być pobłażania i ustępstw.

Hamilton jest kontrowersyjny, polaryzuje i o tym wiedzieliśmy. Ale Vettel zawiódł mnie wczoraj na całej linii. Tak dziwnego pajacowania przy absolutnym braku racji nigdy bym się nie spodziewał.

Panowie, w świetle tego, co teraz dzieje się na świecie dziwi mnie, że martwi was brak możliwości wyrażenia siebie poprzez inne gacie czy błyskotkę w uchu. Wasze słuszne przekazy, które wyrażacie w social mediach czy na koszulkach są zacierane przez spór o takie pierdoły. Są zasady, stosujcie się do nich.

I żeby nie było – doceniam osiągnięcia obu kierowców. Hamilton jest genialnym zawodnikiem, Vettel jest świetnym zawodnikiem. W tym tekście odnoszę się jedynie do ich zachowania w tej sprawie i popieram wiele ruchów i wypowiedzi, które prezentują na temat ratowania klimatu i równości na świecie.

fot. Motorsport Photos, motorsport.com



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Chin

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 19 kwietnia
godz. 05:30 FP1
godz. 09:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 20 kwietnia
godz. 05:00 – Sprint
godz. 09:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 kwietnia
godz. 09:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Barcelony - ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi