KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Maciej Wiśniak, RkamilC, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Grzejnik, Stalowy Jaro, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Ignaczak, Tomasz Jakubiec, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Pawel Licznerski, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Maciek Kowalczyk, Maciej Stankiewicz, Ilona Bykowska, Grzegorz Pliś, Marcin Bogutyn, Szczepan Jędrusik, szymon034, Marcin Rentflejsz, Maks Szmytkowski, Izabela Ch, Marcin Parzych, Mateusz Wanat, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Esox33, Tadek B., Łukasz W, Izabela Ch, Kamil G., Michu, piobob, skorseze, Xandi, PukvPuk, Kryss, Arczi15UK, BaRu, Bartlomiej, _3121_, Wilkor, Artur, Bohun, DrajwerBłyskawica, Igor, JohnyBravo, kejkejovsky, Kusiu, LucasXaAaR, miches93, nesQu1ck, Piotor, Teoria, tomao, ttt, adamski, Kuba, Maciek P, Mateusz, DeaconFrost1984, Mac mac, pawel_k, The_Jester, TomekB, archetype, Ceza D, Janusz, kubicki_KING, magberg, Mizio, Tomek81, Zielony, Andrzej Sosnowski, Kubbzzz, helsing, Alicjush, AG, DeaconFrost, em_en, gravelowebeskidy.pl, Maciek i Nata, Mariogds, miskofon, Pawel B, RafalM, Rafik_lom, szypki jak kubika, TOMASZ WITEK .COM, Tsopni, aroone, Quelxes, ZeniPL, Gnusma, DRW, Bueno, Daro Daro, Fallen, Jacobson4, Jan Kmiecik, Kayio, Krystian, Kurvinox GT, Maciej Borkowski, Maciek, majlet, Marcin, Mateusz111, Miauki, Moderator Szefa, Mr Sheepo, Pioetrek, rado, UniRacers, uv_crocodile, WawaSND, WojtekP, Czarny, DawidT, Dominik T, flyer, Pussykiller69, Ronde_di_Andora_ty_k_o!!!, Gunner_PL, kubikalc, luk bla, Dadacki, ArenaSochi, miras7x

Harmonogram

Inflacja poróżniła F1. Alfa nie uznaje jej za siłę wyższą



W Formule 1 trwa dyskusja, czy powinno się dostosować limit budżetowy w sezonie 2022 do warunków dużej inflacji, panującej na całym świecie. Sześć zespołów domaga się zmian w ustalonych na ten rok zasadach, przeciwko są 3, w tym Alfa Romeo.

Na sezon 2022 ustalony został limit budżetowy w wysokości $140 mln. Jako że przepisy klarowały się w 2020 roku, dziś te kwoty – biorąc pod uwagę dużą inflację w związku z pandemią i wojną na Ukrainie – mogą nie być wystarczające, na co zwracają uwagę szefowie większych zespołów.

Domagają się oni od Formuły 1 i FIA podniesienia limitu budżetowego o $8-$10 milionów. Christian Horner mówił niedawno, że aż 7 zespołów może być zmuszonych do opuszczenia ostatniej części sezonu ze względu na brak budżetu. https://powrotroberta.pl/2022/05/horner-straszy-opuszczaniem-wyscigow-rywale-mu-nie-wierza.html

Ferrari, Mercedes i Red Bull wysuwają argument „siły wyższej”, który daje FIA podstawy do takiego podniesienia limitu wydaktów. Według nich, nie można było przewidzieć aż takiej inflacji. Na zmiany nie zgadzają się jednak Alpine, Alfa Romeo i Williams.



„Pandemia to siła wyższa. Inflacja natomiast jest naturalnym procesem, który występuje co jakiś czas. Trzeba ją uwzględniać w swoich planach. Loty, elektryczność czy materiały stały się droższe, ale dajemy sobie z tym radę” – mówi Frederic Vasseur, szef Alfa Romeo F1 Team Orlen, cytowany przez Auto Motor und Sport.

„Plany budżetowe na kolejny sezon są zawsze robione w listopadzie i grudniu. Można było zauważyć już wtedy rosnącą inflację” – dodaje Otmar Szafnauer, szef Alpine.

Nieoficjalne doniesienia mówią, że budżety na rozwój niektórych ekip w tym sezonie są na wykończeniu, jednym z przykładów ma być Red Bull.

„Po prostu trzeba wyłączyć tunel. Nie jest już możliwe przywożenie poprawek na każdy wyścig. Trzeba sobie radzić jakoś tak jak każdy, komu wzrosły koszty życia” – mówi Vasseur.

Podobne podejście ma szef Astona Martina, Mike Krack.



„Jeżeli komuś zabraknie środków, będzie więcej punktów dla innych ekip, które trzymają się zasad. Teraz trzeba myśleć o tym, jak wydajesz swoje pieniądze. Nasz zespół jest przyzwyczajony do wyjdajnej pracy. Nie jesteśmy w tym punkcie, w którym nasz udział w wyścigach jest zagrożony, jednak zastanawiamy się już, czy przygotowywać np. pakiety na Monzę” – mówi Krack.

Dyrektor techniczny Formuły 1, Pat Symonds stoi raczej po stronie tych, którzy starają się trzymać limitu wydatków, jednak przyznaje, że skala obecnej inflacji wyczerpuje termin siły wyższej.

„Nikt nie mógł przewidzieć aż takiego wzrostu. Moglibyśmy zrobić ten wyjątek, a na sezon 2023 trzymać się wcześniej ustalonych zasad” – mówi Symonds.

Według Vasseura, obecna dyskusja jest pierwszym poważnym testem limitu wydatków.

„Są zespoły, które krzyczą po więcej pieniędzy przy każdej okazji – kiedy słońce mocniej świeci czy wiatr mocniej zawieje” – mówi Francuz.

Jeżeli zespoły przekroczą budżet o mniej niż 5%, czeka je kara, choć jest ona zdecydowanie mniejsza niż przekroczenie ponad 5%. W tym drugim przypadku ekipie może grozić nawet wykluczenie z mistrzostw. Decyzja o nałożeniu kary będzie należała do FIA.

Źródło: Auto Motor und Sport



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Belgii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 26 lipca
godz. 13:30 – 1. trening
godz. 17:00 – 2. trening

Sobota, 27 lipca
godz. 12:30 – 3. trening
godz. 16:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 28 lipca
godz. 15:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Spa

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi