Oglądaj F1 online       KONTAKT     Zgarnij 150 zł na OC/AC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie

logo-powrot-roberta

Oglądaj F1 w Eleven           KONTAKT    Kup F1 TV PRO       Wsparcie               Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL        Zgarnij 150 zł na OC/AC!      

MENU:

Robert Kubica Spa 2010

6 serii na Spa – zwycięstwa, podia i dobre występy Kubicy



Formula Renault, Formuła 1, Renault Sport Trophy, DTM, ELMS, a teraz WEC. Robert Kubica ma bardzo bogatą historię startów na torze Spa i zazwyczaj były to występy bardzo udane. Przed 2. rundą Długodystansowych Mistrzostw Świata przypomnijmy je sobie!

Tradycyjnie zaczynamy od okrążenia toru z Robertem Kubicą.

 

Przed F1

 

Przed Formułą 1 Robert tylko raz startował na Spa i było to w Europejskim Pucharze Formuły Renault 2000 w sezonie 2002. Startu nie będzie jednak wspominał zbyt dobrze. W kwalifikacjach zajął 14. miejsce, a wyścigu nie ukończył.

W 2006 roku Grand Prix Belgii nie odbywało się, dlatego Kubica okazję do jazdy po Spa miał dopiero rok później.

2007

Pierwszy raz Robert pojechał na Spa w 2007 roku i od razu zaprezentował się rewelacyjnie. W piątkowych treningach zajmował 6. i 9. miejsca. W sobotę niestety awarii w jego bolidzie uległ silnik – Kubica nie przejechał żadnego okrążenia i wiedział już, że dostanie karę 10 miejsc w dół na stracie wyścigu. Musiał zatem jak najlepiej poradzić sobie w kwalifikacjach i udało mu się to. Słynne jest jego ultra szybkie zbijanie biegów w ostatniej sekcji toru:

Robert zajął w nich 5. miejsce, a ostatecznie startował z 14. pozycji, którą na finiszu zdołał poprawić do 9. W końcówce stoczył bardzo ciekawą walkę z Heikki Kovalainenem.



2008

W 2008 roku Robert Kubica walczył o podium mistrzostw świata. Bardzo chciał osiągnąć dobry wynik na Spa. W treningach było przeciętnie – 11., 11. i 13. miejsce.

Kwalifikacje poszły już jednak Polakowi lepiej – zajął w nich 8. lokatę.

W wyścigu Kubica szybko przesunął się na 6. miejsce. Jechał na nim aż do ostatniego pit-stopu. Postój przedłużył się niestety kilkanaście sekund przez problemy z dyszą tankującą paliwo.

Niestety, to zaprzepaściło szanse Kubicy na jeszcze lepszy wynik. W loteryjnej końcówce zdołał dojechać na 6. miejscu. Po wyścigu Robert był bardzo niezadowolony z postawy zespołu – nie tylko w tym wyścigu:

 

2009

 

W 2009 roku Robert zaliczał mało udany sezon. Grand Prix Belgii stało się jednak jego drugim najlepszym wynikiem w sezonie. Z sesji na sesję Kubica jechał coraz lepiej, zajmując 9, 8 i 6. miejsca w treningach. Kwalifikacje poszły jeszcze lepiej – Robert ukończył je na 5. miejscu. W wyścigu ponownie popisał się genialnym startem i awansował na 2. miejsce. Szybko został wyprzedzony przez Raikkonena, a potem doszło do wypadku z udziałem 4 kierowców i doszło do neutralizacji. Po wizytach w boksach Robert spadł na 4. miejsce i na nim finiszował.



 

 

 

2010

 

W 2010 roku Kubica zaliczył swój najlepszy występ w Belgii. W treningach zajmował odpowiednio 3., 4. i 5. miejsca. W kwalifikacjach Robert zajął 3. miejsce.

Ponownie bardzo udany był dla niego start wyścigu, po którym awansował na 2. miejsce. Niestety, po neutralizacji był 4. Kubicy udało się awansować ponownie na 2. miejsce, niestety tej pozycji pozbawił go incydent w boksie. Ostatecznie Kubica był 3. To było ostatnie podium w (dotychczasowej) karierze Roberta Kubicy w F1.



2016

 

Warto zwrócić uwagę, że Spa jest jednym z kilku torów, po których Robert Kubica jeździł po swoim wypadku, a przed powrotem do Formuły 1. Chodzi o Renault Sport Trophy w 2016 roku. Kubica po testach w symulatorze Renault F1 Team (dowodzonego wówczas przed Freda Vasseura), wystartował w Renault Sport Trophy, jadąc R.S 01 Duqueine Engineering wraz z Christophem Hamonem.

Załoga startowała z 7. miejsca, a po 1. okrążeniu zajmowali już 4. miejsce w wyniku kolizji w czołówce. Kubica wyjechał na tor na swoją zmianę na 6. miejscu. Na 5. awansował po ładnym wyprzedzeniu Tanarta Sathienthirakula w ostatnim zakręcie przedostatniego okrążenia.

Kubica dojechał na 4. miejscu, ale po karze dla załogi z 3. miejsca, zdobył pierwsze wyścigowe podium po 6 latach przerwy – również na torze Spa.

2019

 

Grand Prix Belgii sprzed 2 lat Kubica zaczął od dwóch ostatnich miejsc w treningach. W trzeciej sesji był 19, przed Alexem Albonem. W kwalifikacjach jego silnik w nowszej specyfikacji od Mercedesa zawiódł, co zakończyło się efektowną awarią.

Powstał po niej jeden z najlepszych memów sezonu 2019.



Kubica musiał wystartować z alei serwisowej przez co nie miał szans na walkę z nikim na starcie. Tym razem Williams nie wypuścił go 10 minut za wcześnie, tak jak miało to miejsce w Baku.

Pomimo problemów, do których doszedł jeszcze problem w alei serwisowej, Kubica miał dobre tempo, niwelując systematycznie stratę do Russella – z 9 sekund do 1,5. Polak zaliczył niezły wyścig i był w stanie wykorzystać problemy Giovinazziego, meldując się na mecie przed nim. Russella i Kubicę rozdzielił Raikkonen na 16. miejscu.

2020

 

Na Spa Kubica przyjechał już jako kierowca serii DTM i był to jego debiut w tej serii. Skrócony weekend wyścigowy nie poszedł po myśli Polaka. Tempo było słabe we wszystkich sesjach, ale w żadnej z sesji Kubica nie był ostatni. W kwalifikacjach był 15. oraz 12. a w wyścigach dwukrotnie 14.

2021

 

Kubica miał okazję testować na torze Spa przed 24h Le Mans w sierpniu ubiegłego roku.

We wrześniu Kubica wraz z ekipą WRT przyjechał na Spa w roli lidera ELMS. W kwalifikacjach Deletraz wykręcił 3. miejsce.

Do wyścigu startował Kubica, który szybko awansował na 2. miejsce. Następnie dzięki świetnej strategii i bardzo szybkiemu tempu udało się sięgnąć po zwycięstwo.



„Pierwszy zakręt na Spa zawsze jest zdradliwy. Mieliśmy jasny plan – żadnego ryzyka i wykonałem go dobrze. Przez pierwsze okrążenia nasz wyścig przebiegał lepiej niż planowaliśmy bo nasi rywale byli w boksach. To mocno wpłynęło na moją jazdę – bez żadnego ryzyka. Nasz wyścig nie wyglądał tak gładko jak mogło się wydawać. Mieliśmy jednak sporo szczęścia i możemy być zadowoleni z tego, jak ten wyścig się potoczył” – mówił Robert Kubica na mecie.

Tym zwycięstwem WRT z Deletrazem, Kubicą i Ye w składzie zapewniło sobie mistrzostwo serii ELMS.

„Nie jest to łatwa seria i powinniśmy być z siebie dumni. Było trudniej niż wyglądało. Nie popełnialiśmy dużych błędów, a jeżeli je robiliśmy to byliśmy w stanie je nadrobić. Regularność dała nam zwycięstwo bo zawsze byliśmy w stanie zdobyć wysokie punkty. Być może biorąc pod uwagę tempo nie byliśmy zawsze najszybsi. Gratulacje dla zespołu i moich kolegów. Dziękuję bardzo za doping. Mimo covidu nie mogliśmy gościć wcześniej kibiców. Tu widziałem mnóstwo polskich flag, wiem, że mnóstwo osób kibicowało mi z domu i dziękuję wszystkim za to” – dodał Polak.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Grand Prix Belgii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

6h Fuji WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 29 lipca
godz. 14:00 – 15:00 – 1. trening
godz. 17:00 – 18:00 – 2. trening

Sobota, 30 lipca
godz. 13:00 – 14:00 – 3. trening
godz. 16:00 – 17:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 31 lipca
godz. 15:00 – 17:00 – Wyścig

Bądź na bieżąco

Popularne tagi