Władze Formuły 1 i FIA spotkały się dziś z zespołami Formuły 1, dyskutując o zmianach, jakie mają zostać wprowadzone w serii w przyszłości. Co ustalono?
Sprinty
Zadebiutowały one w Formule 1 w ubiegłym roku i mają swoich zwolenników i przeciwników, ale przynoszą większe zyski wszystkim obradującym dziś stronom oraz organizatorom. W związku z tym pierwotnie planowano rozegranie 6 sprintów w 2022 roku. Ostatecznie za sprawą sprzeciwu niektórych ekip nie doszło do tego.
Podczas dzisiejszego spotkania zespoły wyraziły poparcie dla pomysłu rozegrania 6 sprintów kwalifikacyjnych w przyszłym roku. Można się zatem spodziewać zwiększenia liczby rund ze sprintami jednak FIA zaznacza, że najpierw zbada wpływ tego rozwiązania na operacje i personel.
Co ciekawe, zwolennikiem 6 sprintów nie jest FIA.
Kamery w kasku
Po bardzo pozytywnych testach i entuzjastycznych reakcjach fanów, Formuła 1 postanowiła tak zmodyfikować przepisy techniczne by wprowadzić obowiązkowe kamery w kaskach dla wszystkich kierowców w sezonie 2023.
Mniej opon
W sezonie 2023 mają odbyć się dwa wyścigi, podczas których każdy z kierowców będzie miał do dyspozycji nie 13 a 11 kompletów opon. W ten sposób seria chce zbadać wpływ mniejszej liczby kompletów opon na przebieg zawodów.
Silniki
Dziś omawiano również kwestie nowej ery silnikowej, która ma zacząć się w Formule 1 w 2026 roku. Absolutnej rewolucji nie będzie, choć z przecieków medialnych wiemy, że ma zniknąć MGU-H, co było warunkiem wejścia do F1 nowych producentów z grupy Volkswagena.
Jak pisze FIA będzie skupiała się na 4 głównych założeniach:
– Utrzymaniu atrakcyjności widowiska dzięki podobnej mocy silników do obecnej. Nadal będziemy mieli silniki V6
– Przyjazności dla środowiska dzięki silnikom elektrycznym oraz ekologicznym paliwom
– Wydajności ekonomicznej, dotyczącej silników i ogólnych kosztów
– Atrakcyjności dla producentów
W związku z tym wprowadzone zostaną również zmiany, które mają „odciążyć” silniki. Będą to:
– Zmniejszenie oporu aerodynamicznego
– Utrzymanie lub poprawienie obecnych możliwości podążania za innymi autami i wyprzedzania
– Zmniejszenie szerokości i długości auta
– Utrzymanie lub redukcja wagi samochodów
– Upraszczanie i standaryzowanie elementów w celu ograniczenia kosztów, używanie odnawialnych źródeł
– Kontynuowanie innowacji w zakresie bezpieczeństwa
Aktualizacja
Zapraszam na vloga o tych zmianach: