KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, RK 88, Paweł Rosochacki, Esox33, nietuzin, Tomek, Wilkor, swój stary, Assetto corsa, Kryss, TUTUDUDU, Djdario8309, Kamil Tomczyk, Przemek M., Golden, jacek79100, zanet, BaRu, Rafał Przybylski, MarcinBB, Tomek81, Gnusma, MarcinBB, jacek79100, PUMA, haksik, Marcin, Kardynał, wr1004, gotrek, Galloper Tatodor

Harmonogramy

blank
hamilton ksiazka

Recenzja biografii Lewisa Hamiltona autorstwa Franka Worralla



Książek o Formule 1 mamy jak na lekarstwo. W roku ukazują się maksymalnie 2-3 pozycje, dlatego każda z nich powinna być przez fanów F1 traktowana jak pozycja obowiązkowa. Czy tak jest z biografią Lewisa Hamiltona?

Została ona wydana nakładem Wydawnictwa Znak, liczy ponad 460 stron. Jej autorem jest brytyjski dziennikarz Frank Worrall, który nie raz pisał już o Lewisie i dobrze zna jego historię.

Od razu trzeba zaznaczyć, że nie jest to autobiografia czy biografia autoryzowana, dlatego nie została wygładzona okiem kierowcy lub jego managementu. A dla mnie to zawsze plus książki.

Tego, czego zawsze szukam w książkach dotyczących kierowców, to to, czego nie jest łatwo znaleźć śledząc „standardowo” karierę danego kierowcy. Chodzi o ciekawostki z dzieciństwa, początki kariery, pierwsze starty juniorskie. Szukanie budżetu, sponsorów, podpisanie umowy z akademią – to coś, o czym czytaliśmy również w książkach dotyczących Roberta Kubicy.



W dziele Worralla znajdziemy nie tylko to, ale również historię rodziny Hamiltonów – dziadka Lewisa, a potem trudne początki w Londynie Anthonego Hamiltona. To zawsze dodatkowy background dla tego, co widzimy w telewizji podczas wyścigów czy wywiadów. Widać też, dlaczego Lewis tak często odnosi się do historii Ayrtona Senny, czemu jak tak wielkim fanem Brazylijczyka.

Poznajemy również skomplikowaną historię małżeńską rodziców Lewisa, jego rozdarcie i poświęcenie rodziny dla kariery syna. Sporo jest wątków nie tylko o ojcu Lewisa, ale również o matce.

Podobało mi się, że mocno autor skupił się na początku kariery Hamiltona w Formule 1 – a zatem sezonie 2007 w McLarenie u boku Fernando Alonso. Wiemy dziś, jak iskrzyło wówczas w Woking, jak napięte z każdym wyścigiem stawały się relacje Anglika i Hiszpana. Ten sezon miał ogromny wpływ nie tylko na kariery Hamiltona i Alonso, ale również losy wielu ekip w kolejnych latach, gdy po raz kolejny przypomniano im, że dwóch tak genialnych, a zarazem bezkompromisowych kierowców w ekipie nie jest dobrym rozwiązaniem.

Nie brakuje oczywiście drugiego epickiego pojedynku Hamiltona – z Nico Rosbergiem w 2016 roku.

W tym wszystkim mamy nie tylko opis, ale również sporo wypowiedzi – samego kierowcy, szefów zespołów, ludzi z padoku oraz dziennikarzy, co jest zawsze wartością dodaną.

Trzeba mieć oczywiście świadomość, że jest to książka pisana przez Brytyjczyka o Brytyjczyku, znajdziemy zatem tam lokalne podejście do tematu swojego bohatera. Ogromny szacunek i sympatia do Lewisa są tu mocno widoczne, jednak biorąc to w nawias, można wycisnąć z tej lektury nowe spojrzenie na karierę Lewisa Hamiltona. A to zawsze pozwala nabrać innej perspektywy i lepiej oceniać rzeczy.



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Chin

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 19 kwietnia
godz. 05:30 FP1
godz. 09:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 20 kwietnia
godz. 05:00 – Sprint
godz. 09:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 kwietnia
godz. 09:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi