Oglądaj F1 online       KONTAKT     Zgarnij 150 zł na OC/AC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie     SKOKI    MUNDIAL

logo-powrot-roberta

Oglądaj F1 w Eleven           KONTAKT    Kup F1 TV PRO       Wsparcie               Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL        Zgarnij 150 zł na OC/AC!      SKOKI    MUNDIAL

MENU:

2022 Australian Grand Prix, Friday - Jiri Krenek

Problemy z zarządzaniem, szczęście i rywal z innej ligi – GP Australii z Russellem i Hamiltonem



Choć sięgnęli po maksimum, biorąc pod uwagę możliwości swojego auta, to nie mieli spokojnego wyścigu. Zapraszam do przeczytania „stenogramów” z komunikacji radiowej Lewisa Hamiltona i George Russella z GP Australii.

Russell

 

George dostaje na początku wyścigu dużo informacji o tym gdzie są rywale i jakich ustawień ma używać. Gdy w pułapce żwirowej utknie Sainz, George dostaje o tym informacje oraz przypominane są mu procedury wirtualnej neutralizacji. Russell pyta o temperatury na 3. okrążeniu i dostaje informacje, że już są na limicie.

Russell zgłasza, że czuje, jakby miał awarię hamulców na przedniej osi. Zespół sprawdza i mówi, że wszystko wygląda już dobrze, ale na było na limicie gdy pojawiła się wirtualna neutralizacja i temperatury hamulców były bardzo wysokie.

George dyskutuje ze swoim inżynierem o temperaturach opon i ustawieniach na restart. George dostaje bardzo dokładne informacje o położeniu samochodu bezpieczeństwa.

Po wznowieniu kierowca dostaje dużo informacji o różnicach z przodu i z tyłu i są mu sugerowane zmiany ustawień. Sam też często dopytuje o różnice za sobą.



Russell przekazuje komunikaty na prostych i słychać wówczas, jak bardzo podskakuje i odbija się od nawierzchni jego auto.

Na 12. okrążeniu Russell jest proszony o zadbanie o lewą przednią oponę, jednak odpowiada, że „Niewiele jest w stanie zrobić, bo ściga się z innymi”. W tym momencie był 0,7 za Hamiltonem, 0,7 przed Norrisem i 1,4 przed Ricciardo.

Na 14. okrążeniu Russell skarży się, że mocno ślizgają się jego opony. Inżynier mówi kierowcy, że Lewisowi Hamiltonowi nakazano podniesienie tempa (jak widać niżej, ja takiego komunikatu do Lewisa nie wychwyciłem).

George dostanie komunikat, że może cisnąć na 17. kółku. Inżynier mówi mu, gdzie traci najwięcej i są to zakręty 1. i 9. „Masz takie samo tempo jak Lewis i Red Bulle, jeżeli masz coś jeszcze w zanadrzu, pora tego użyć” – mówi inżynier.

Russell jest informowany o zjazdach innych kierowców, a zespół znów zachęca go do cisnięcia ile może. Anglikowi podawana jest jego aktualna pozycja oraz to, gdzie traci do rywali.

Na 23. okrążeniu Russell dostanie komunikat, że kierowcy wyjeżdżający z boksów mają problemy z dogrzaniem opon. Inżynier zapyta kierowcę, czy może zrobić jeszcze jedno okrążenie, ale zanim Russell zdąży odpowiedzieć, że „mógłby zrobić jeszcze 3”, zostanie ściągnięty do boksów. Komunikat pada już po wywieszeniu żółtej flagi po wypadku Vettela. Po chwili jednak inżynier mówi: „Jeszcze jedno okrążenie, jeszcze jedno”.



„Jesteś w swoim oknie samochodu bezpieczeństwa, box, box, box, box” – krzyczy inżynier, a Russell zjeżdża. Gdy George wyjeżdża z boksów, dostaje informacje, że ma cisnąć do linii samochodu bezpieczeństwa. Potem jest mu mówione, co stało się z Vettelem i jest proszony o omijanie kawałków Aston Martina. „Wygląda na to, że udało nam się wyprzedzić Pereza i Lewisa. Dogrzanie tych opon będzie bardzo, bardzo zdradliwe. Wszyscy są na twardych, zostajemy na planie A. Jedziemy do końca więc potrzebne będzie nieco zarządzania” – mówi inżynier.

Russell zgłasza, że bateria się nie ładuje i dostaje wytłumaczenie. „Jesteśmy OK z paliwem do końca, zarządzanie będzie kluczowe. Staraj się pobudzić przednie hamulce przyciskiem „magic” – dodaje inżynier.

George znów dostaje bardzo szczegółowe informacje dotyczące pozycji samochodu bezpiczeństwa. Na 30. kółku Russell znów jest proszony o zarządzanie. Dostaje co chwilę informacje o tym gdzie jest Perez i jaką ma stratę. Jest też chwalony za obronę przed Perezem, ale na 34. okrążeniu usłyszy: „Zarządzanie oponami jest ważniejsze niż pozycja. Jeżeli twoje opony cierpią, możesz przepuścić Pereza”. George dostaje informację, że Perez jest szybki na prostych.

Russell w walce z Perezem dostaje dużo poleceń zmiany ustawień, ale ostatecznie daje się wyprzedzić Perezowi. Kierowca jest informowany o tempie Hamiltona, a następnie o wycofaniu Verstappena. Jednocześnie inżynier mówi Russellowi, że okno samochodu bezpieczeństwa jest zamknięte.

Russell będzie miał bardzo regularnie podawaną przewagę nad Hamiltonem oraz będzie mu przypominane żeby pił. Sam pyta, czy zespół jest zadowolony z temperatur opon i dostanie potwierdzenie.

Na 10 okrążeń przed końcem kierowca usłyszy, że może cisnąć te opony. Będą mu regularnie podawane różnice z przodu i z tyłu.

Po zakończeniu wyścigu inżynier poprosi o zmianę ustawień. „Ciesz się swoim pierwszym podium dla Mercedesa”. „Wspaniała robota chłopaki. Miałem trochę szczęścia, ale to część gry” – odpowiada George. Russell pyta, jak daleko było do Leclerca, na co inżynier podaje różnicę i czas, kwitując, że „był w innej lidze”. „Dojdziemy do niej” – odpowiada kierowca.

baner-mubi-blog-do-wpisu (1)

Russellowi jest jeszcze tłumaczona procedura zjazdu i miejsce, w którym ma się ustawić. Inżynier podaje kierowcy wyniki, podkreślając „Albon P10”. „Albon? Wow, brawo Williams” – odpowie Russell.

Hamilton

 

Tuż po starcie kierowcy są podawane różnice do najbliższych rywali. Już na 2 okrążeniu że lewa przednia opona w aucie Hamiltona się przegrzewa o czym jest informowany. Na 3. kółku Lewis pyta czy nadal ma zbyt wysoką temperaturę i dostaje potwierdzenie.

„Nie będzie łatwo utrzymać tych gości z tyłu zarządzając oponami. Dlaczego już temperatury idą w górę” – stwierdza i pyta Leclerc. Inżynier odpowiada: „Tak, jak rozmawialiśmy rano, lewy przód wymaga odpuszczania w wybranych zakrętach”. Lewis odpowiada jednak: „Ale ja oszczędzam. Muszę więcej?” i inżynier potwierdza.

Podczas jazdy za samochodem bezpieczeństwa odbywa się dyskusja o tym, co wyświetla się na wyświetlaczu bolidu Hamiltona i ustawieniach. Lewis dopytuje, gdzie traci do rywali i dostaje informację, że inni oszczędzają opony bardziej. Peter Bonington sugeruje również, że największa strata bierze się z prędkości na prostych.

Po wznowieniu – na 9. okrążeniu – Lewis dostanie komunikat, że „temperatury się podnoszą” i w trakcie 2 następnych okrążeń będzie aż 3 razy proszony o zadbanie o opony.

Hamiltonowi będzie mówione, jakie czasy robi George Russell oraz że oszczędza opony bardziej w zakrętach 9, 11 i 12. „Lewa opona nadal się przegrzewa” – mówi inżynier, a Hamilton przyznaje, że bardzo trudno zejść z nimi.

Dopiero na 16 okrążeniu inżynier przekaże kierowcy, że zespół jest zadowolony z temperatury opon.



Na 17. kółku Lewis jest jednak proszony by pomyślał o zarządzaniu lift and coast. Okrążenie później Hamilton słyszy, że zjadą okrążenie później niż planowali. Lewis nie chce zmiany ustawień przedniego skrzydła. Podczas pit-stopu jest mu przypominana procedura, a gdy wyjeżdża, słyszy, że Perez jest za nim.

Po chwili pojawia się samochód bezpieczeństwa. Lewis otrzymuje informacje, kto i gdzie stoi i gdzie są kawałki jego auta. Kierowca dopytuje, czy wszystko OK z kierowcą i dostaje potwierdzenie.

„George skorzystał na tym samochodzie bezpieczeństwa, zjechał do boksów podczas wyjazdu” – mówi Bonington, a Lewis dopytuje: „Czy to oznacza, że straciłem pozycję?” i otrzymuje potwierdzenie, po którym przyznaje, że to pechowe.

Hamilton otrzymuje informację o pozycjach rywali i swojej sytuacji na torze. Jest mu też przypominane żeby pił. Lewis dopytywał, jak wyglądał jego pierwszy stint w porównaniu z rywalami i dostał potwierdzenie, że solidnie.

Po wznowieniu Lewis jest informowany o tempie rywali i dopytuje, gdzie traci do innych. Słyszy odpowiedź, że głównie w środku zakrętów 6. i 10. Kierowca skarży się rywale mu odjeżdżają i mówi o Perezie, który dogania Russella i walczy z nim. Anglik jest proszony by wykorzystał walkę z przodu.

Gdy Perez wyprzedzi George`a, Hamilton dostanie o tym informację. Szybko zbliża się na 1,5 sekundy do Russella. Na 38. kółku dostaje informacje dotyczące awarii w aucie Verstappena i wirtualnej neutralizacji.

patronite

Zespół jest zadowolony z temperatury opon i informuje Lewisa regularnie o stracie do Russella.

Na 48. okrążeniu Lewis jest proszony o lift and coast ze względu na rosnące temperatury silnika.

Na 50. kółku Hamilton pyta o najszybsze okrążenie wyścigu, jednak dostaje dość bolesny komunikat: „Nie sądzimy, byśmy byli w stanie go osiągnąć”. Odnosi się to nie tylko do tempa Mercedesa, ale również zbyt małej przewagi nad Albonem by zjechać po nowy komplet opon.

Na 53. okrążeniu Hamilton znów jest proszony o lift and coast i odpowiada: „Stawiacie mnie chłopaki w naprawdę trudnym położeniu”.

Po minięciu linii mety inżynier gratuluje kierowcy jazdy i mówi o pechu związanym z samochodem bezpieczeństwa. Hamilton nie odzywa się po zakończeniu wyścigu.

Inni

 

Tak przedstawiały się komunikaty wszystkich innych kierowców po zakończeniu tego wyścigu:



Takie komunikaty radiowe jako najciekawsze z całego weekendu wybrała Formuła 1:

Hej! Miło że trafiłeś na bloga – dzięki za przeczytanie tekstu!

By być na bieżąco nie zapomnij obserwować blog w mediach społecznościowych:

Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Tik Tok, LinkedIn i Twitch!

 

Postaw mi kawę na buycoffee.to



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Testy przedsezonowe

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

Czekamy na decyzję!

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 18 listopada
godz. 11:00 – 12:00 – 1. trening
godz. 14:00 – 15:00 – 2. trening

Sobota, 19 listopada
godz. 11:30 – 12:30 – 3. trening
godz. 15:00 – 16:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 20 listopada
godz. 14:00 – 16:00 – Wyścig

Bądź na bieżąco

Popularne tagi