Oglądaj F1 online       KONTAKT     Zgarnij 150 zł na OC/AC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie

logo-powrot-roberta

Oglądaj F1 w Eleven           KONTAKT    Kup F1 TV PRO       Wsparcie               Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL        Zgarnij 150 zł na OC/AC!      

MENU:

large-2022 Emilia Romagna Grand Prix - Sunday

Obaj chcieli więcej – jedziemy Imolę z Hamiltonem i Bottasem



Dwa dość ciche wyścigi, ale emocje skrajnie różne. Zapraszam do przeczytania i porównania komunikacji w trakcie Grand Prix Emilii Romanii pomiędzy Lewisem Hamiltonem, Valtterim Bottasem i ich inżynierami.

Lewis Hamilton

 

Po informacji o wyjeździe samochodu bezpieczeństwa, Lewis jest proszony o trzymanie delty i zmianę ustawień. Jest mu również tłumaczone, co wydarzyło się na torze. Inżynier prosi zawodnika o feedback dotyczący opon.”Nadal jest bardzo ślisko” – odpowiada kierowca. Jest on proszony przez inżyniera by trzymał temperaturę opon, a sam zgłasza, że pierwszy zakręt był bardzo chaotyczny.

„Na której jestem pozycji?” – pyta Lewis i słyszy, że na 12. Następnie raportuje on, jakie są warunki w poszczególnych zakrętach.



Po wznowieniu Lewis jest informowany, że traci do Russella w zakrętach 14. i 17. Hamilton pyta, co inni robią z oponami i dostaje odpowiedź, że przede wszystkim zarządzają. Inżynier informuje kierowcę, że w zakręcie 7. temperatury jego opon idą mocno w górę.

Na 15 okrążeniu jest pytany co z oponami, ale mówi, że jest wilgotno. To pytanie zostanie powtórzone na okrążeniu 17, a Lewis odpowie, że nadal jest za wcześnie, choć nie brakuje wiele. W odpowiedzi dostaje prośbę o zmianę ustawień.

„Wygląda na to, że doszliśmy do momentu, w którym trzeba zmieniać opony. George zjedzie na tym okrążeniu” – mówi inżynier. Hamilton odpowiada, że nadal jest dość slisko. „Ricciardo jest szybszy więc zjeżdżamy” – słyszy w słuchawkach.

Lewis w alei serwisowej skarżył się na duży ruch i że wszyscy zjeżdżają w tym samym momencie. Na 21. okrążeniu podirytowany Hamilton pyta, ile stracił pozycji i słyszy, że jest na 14. miejscu obecnie, ale jest najszybszym kierowcą na torze.

Na okrążeniu numer 29. Lewis dopytuje się, kiedy umożliwione zostanie korzystanie z systemu DRS. „Jestem bardzo wolny na prostych” – mówi kierowca, a w odpowiedzi słyszy, że Gasly może mieć problemy z baterią.

baner formula drive wpis

Kółko później Lewis doczeka się w końcu pozwolenia na używanie systemu DRS od dyrekcji wyścigu.

„Lewis, 4 sekundy za nami jest lider wyścigu, Verstappen” – mówi Peter Bonington do Hamiltona na 37. okrążeniu. Dwa kółka później wicemistrz świata usłyszy: „Niebieska flaga, Verstappen jest za tobą”.

Lewis dostaje polecenia zmiany ustawień, ale odpowiada, że „nic nie jest lepiej” i pyta, ile jeszcze okrążeń do mety. Lewis słyszy, że 16 i dostaje informację o niebieskiej fladze ze względu na zbliżającego się Pereza.

Hamilton zastanawiał się nad zjechaniem by „przeskoczyć tych gości”, jednak zespół nie optował za takim rozwiązaniem. „Potrzebuję więcej mocy chłopaki” – mówi Lewis, ale bez odpowiedzi na 54. okrążeniu. Ponownie za Anglikiem na 56. okrążeniu pojawili się liderzy, którzy zjechali na drugi pit-stop. Hamilton znów musiał im ustępować.

Na kilka okrążeń przed metą zespół poinformował Lewisa, że wciska przycisk overtake zbyt wcześnie, w odpowiedzi kierowca poskarżył się na bardzo niską przyczepność. Podobnie jak inni kierowcy, Lewis dostał informację, że może nieco popadać.



Po minięciu linii mety „Bono” powiedział: „OK Lewis, kolejny trudny dzień w biurze”, a po chwili włączył się Toto Wolff: „Lewis, przepraszam cię za to, czym musiałeś dziś jechać. Wiem, że tym się nie da jeździć. To nie auto, na które zasługujemy i nie wynik jakiego chcemy więc będziemy pracować, to był dla nas fatalny wyścig”. „Nie przejmuj się chłopie, po prostu nadal pracujmy ciężko” – mówi Hamilton a Wolff odpowiada: „Będziemy i wyjdziemy z tego”.

Valtteri Bottas

 

Po starcie Valtteri nie jest w stanie uniknąć zderzenia z obracającym się Ricciardo – natychmiast zgłasza to zdarzenie.

„Miałem kontakt lewym przodem, sprawdźcie skrzydło” – mówi do inżyniera, który potwierdza i przekazuje sugestie zmiany ustawień. „Z naszej strony wygląda OK, dane są w porządku” – odpowiada po chwili inżynier. Bottas pyta na jakiej są pozycji i dostaje informację wraz z komunikatem o wyjeździe samochodu bezpieczeństwa.

Inżynier pyta kierowcę, jak warunki panują na torze i Bottas przejeżdżając koleje zakręty zdaje szczegółowy raport ze stanu nawierzchni. Valtteri jest proszony o rozgrzanie opon, ale mówi, że jest tylko 1 suchsza linia więc to ryzykowne. Bottas potem mówi, że tor się trochę poprawia.

baner-mubi-blog-do-wpisu (1)

„Według moich szacunków potrzebujemy jeszcze 6-8 okrążeń wyścigowych żeby można było myśleć o zmianie” – mówi Bottas, a zespół dziękuję za szczegółowy feedback. Valtteri jest proszony o zmianę ustawień, dostaje też informację, gdzie jest.

Na 8. okrążeniu pada sugestia zmiany ustawień i kierowca mówi, że sektor 1. jest zbyt mokry na slicki.

Bottas zgłasza, że Magnussen zaczyna mieć problemy i ślizga się. „Moje opony są nadal dobre” – mówi kierowca. Zespół poleca mu uważanie na temperatury opon w zakrętach 5. i 7.

Gdy Valtteri wyprzedzi Magnussena, zostanie pochwalony przez zespół. Ekipa poleci mu też zmianę ustawień by opony wytrwały dłużej.

Na 15. okrążeniu Valtteri zgłosi, że jest już blisko przejścia na slicki, choć nadal to trochę zbyt ryzykowne. „Widzimy to samo” – odpowie inżynier i poleci Bottasowi zmianę ustawień oraz ponowne uważanie w zakręcie 7.

„Ricciardo zjechał po opony pośrednie, będziemy dawać ci znać” – słyszy kierowca Alfy w słuchawkach na 17. okrążeniu.



Gdy zostanie zapytany, czy chce zmiany opony na pośrednie, Bottas zapyta, jak radzi sobie Ricciardo. Inżynier odpowie, że jest szybszy i wówczas Bottas potwierdzi zjazd do alei serwisowej. Był on w tym momencie 1,2 sekundy za George Russellem. Po fatalnym postoju, trwającym blisko 12 sekund, Bottas pyta, jaka jest jego sytuacja. Inżynier mówi, że nie stracili żadnej pozycji, tylko czas i są na 6. miejscu.

„Podawajcie mi tempo Russella na każdym okrążeniu” – prosi kierowca i inżynier będzie tę prośbę wypełniał. Dodatkowo po 2 okrążeniach Valtteri dostanie informację, że Russell ma problem z przednim skrzydłem i zaczną mu się niebawem problemy z balansem.

Kierowca otrzymuje sugestie zmiany ustawień co jakiś czas, a sam dopytuje, jakie jest tempo McLarenów i dostaje informację, że takie samo jak Russella.

Valtteri jest chwalony za swoje tempo, chce też częstsze informacje o tempie Norrisa.

Na 37. okrążeniu Bottas powie, że z jego perspektywy wszystko wygląda dobrze – opony są w niezłym stanie. Inżynier dostarcza mu informacje i mówi, że Russell dostał polecenia lift and coast ze względu na paliwo. Gdy Bottas zostanie zapytany o opony, odpowie, że wszystko w porządku.

patronite

Valtteri zgłosi, że widzi podwójne żółte flagi, a inżynier wyjaśni mu, że to z powodu Leclerca i że musiał zjechać do boksów. „Jesteś obecnie na 5. miejscu” – mówi inżynier.

Bottas zbliża się do Russella i słyszy w słuchawkach: „6 okrążeń do końca, dorwijmy go”. Valtteri jest bardzo blisko, a na 2 okrążenia przed końcem inżynier powie mu, że sytuacja z paliwem u Russella jest krytyczna. Finowi nie uda się wyprzedzić Anglika.

„Świetny wyścig, jesteśmy na 5. miejscu” – mówi inżynier. „Dobra robota chłopaki, wysokie punkty. Szkoda pit-stopu, było chyba dziś więcej do zgarnięcia, nawet podium” – mówi Bottas i dostaje kolejność na mecie.

Inni

 

Oto komunikaty radiowe wszystkich zawodników po minięciu linii mety w niedzielę.

A to najlepsze onboardy z całego weekendu, wybrane przez Formułę 1.

Hej! Miło że trafiłeś na bloga – dzięki za przeczytanie tekstu!

By być na bieżąco nie zapomnij obserwować blog w mediach społecznościowych:

Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Tik Tok, LinkedIn i Twitch!

 

Postaw mi kawę na buycoffee.to



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Grand Prix Belgii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

6h Fuji WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 29 lipca
godz. 14:00 – 15:00 – 1. trening
godz. 17:00 – 18:00 – 2. trening

Sobota, 30 lipca
godz. 13:00 – 14:00 – 3. trening
godz. 16:00 – 17:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 31 lipca
godz. 15:00 – 17:00 – Wyścig

Bądź na bieżąco

Popularne tagi