Dwa dość ciche wyścigi, ale emocje skrajnie różne. Zapraszam do przeczytania i porównania komunikacji w trakcie Grand Prix Emilii Romanii pomiędzy Lewisem Hamiltonem, Valtterim Bottasem i ich inżynierami.
Lewis Hamilton
Po informacji o wyjeździe samochodu bezpieczeństwa, Lewis jest proszony o trzymanie delty i zmianę ustawień. Jest mu również tłumaczone, co wydarzyło się na torze. Inżynier prosi zawodnika o feedback dotyczący opon.”Nadal jest bardzo ślisko” – odpowiada kierowca. Jest on proszony przez inżyniera by trzymał temperaturę opon, a sam zgłasza, że pierwszy zakręt był bardzo chaotyczny.
„Na której jestem pozycji?” – pyta Lewis i słyszy, że na 12. Następnie raportuje on, jakie są warunki w poszczególnych zakrętach.
Po wznowieniu Lewis jest informowany, że traci do Russella w zakrętach 14. i 17. Hamilton pyta, co inni robią z oponami i dostaje odpowiedź, że przede wszystkim zarządzają. Inżynier informuje kierowcę, że w zakręcie 7. temperatury jego opon idą mocno w górę.
Na 15 okrążeniu jest pytany co z oponami, ale mówi, że jest wilgotno. To pytanie zostanie powtórzone na okrążeniu 17, a Lewis odpowie, że nadal jest za wcześnie, choć nie brakuje wiele. W odpowiedzi dostaje prośbę o zmianę ustawień.
„Wygląda na to, że doszliśmy do momentu, w którym trzeba zmieniać opony. George zjedzie na tym okrążeniu” – mówi inżynier. Hamilton odpowiada, że nadal jest dość slisko. „Ricciardo jest szybszy więc zjeżdżamy” – słyszy w słuchawkach.
Lewis w alei serwisowej skarżył się na duży ruch i że wszyscy zjeżdżają w tym samym momencie. Na 21. okrążeniu podirytowany Hamilton pyta, ile stracił pozycji i słyszy, że jest na 14. miejscu obecnie, ale jest najszybszym kierowcą na torze.
Na okrążeniu numer 29. Lewis dopytuje się, kiedy umożliwione zostanie korzystanie z systemu DRS. „Jestem bardzo wolny na prostych” – mówi kierowca, a w odpowiedzi słyszy, że Gasly może mieć problemy z baterią.
Kółko później Lewis doczeka się w końcu pozwolenia na używanie systemu DRS od dyrekcji wyścigu.
„Lewis, 4 sekundy za nami jest lider wyścigu, Verstappen” – mówi Peter Bonington do Hamiltona na 37. okrążeniu. Dwa kółka później wicemistrz świata usłyszy: „Niebieska flaga, Verstappen jest za tobą”.
Lewis dostaje polecenia zmiany ustawień, ale odpowiada, że „nic nie jest lepiej” i pyta, ile jeszcze okrążeń do mety. Lewis słyszy, że 16 i dostaje informację o niebieskiej fladze ze względu na zbliżającego się Pereza.
Hamilton zastanawiał się nad zjechaniem by „przeskoczyć tych gości”, jednak zespół nie optował za takim rozwiązaniem. „Potrzebuję więcej mocy chłopaki” – mówi Lewis, ale bez odpowiedzi na 54. okrążeniu. Ponownie za Anglikiem na 56. okrążeniu pojawili się liderzy, którzy zjechali na drugi pit-stop. Hamilton znów musiał im ustępować.
Na kilka okrążeń przed metą zespół poinformował Lewisa, że wciska przycisk overtake zbyt wcześnie, w odpowiedzi kierowca poskarżył się na bardzo niską przyczepność. Podobnie jak inni kierowcy, Lewis dostał informację, że może nieco popadać.
Po minięciu linii mety „Bono” powiedział: „OK Lewis, kolejny trudny dzień w biurze”, a po chwili włączył się Toto Wolff: „Lewis, przepraszam cię za to, czym musiałeś dziś jechać. Wiem, że tym się nie da jeździć. To nie auto, na które zasługujemy i nie wynik jakiego chcemy więc będziemy pracować, to był dla nas fatalny wyścig”. „Nie przejmuj się chłopie, po prostu nadal pracujmy ciężko” – mówi Hamilton a Wolff odpowiada: „Będziemy i wyjdziemy z tego”.
Valtteri Bottas
Po starcie Valtteri nie jest w stanie uniknąć zderzenia z obracającym się Ricciardo – natychmiast zgłasza to zdarzenie.
„Miałem kontakt lewym przodem, sprawdźcie skrzydło” – mówi do inżyniera, który potwierdza i przekazuje sugestie zmiany ustawień. „Z naszej strony wygląda OK, dane są w porządku” – odpowiada po chwili inżynier. Bottas pyta na jakiej są pozycji i dostaje informację wraz z komunikatem o wyjeździe samochodu bezpieczeństwa.
Inżynier pyta kierowcę, jak warunki panują na torze i Bottas przejeżdżając koleje zakręty zdaje szczegółowy raport ze stanu nawierzchni. Valtteri jest proszony o rozgrzanie opon, ale mówi, że jest tylko 1 suchsza linia więc to ryzykowne. Bottas potem mówi, że tor się trochę poprawia.
„Według moich szacunków potrzebujemy jeszcze 6-8 okrążeń wyścigowych żeby można było myśleć o zmianie” – mówi Bottas, a zespół dziękuję za szczegółowy feedback. Valtteri jest proszony o zmianę ustawień, dostaje też informację, gdzie jest.
Na 8. okrążeniu pada sugestia zmiany ustawień i kierowca mówi, że sektor 1. jest zbyt mokry na slicki.
Bottas zgłasza, że Magnussen zaczyna mieć problemy i ślizga się. „Moje opony są nadal dobre” – mówi kierowca. Zespół poleca mu uważanie na temperatury opon w zakrętach 5. i 7.
Gdy Valtteri wyprzedzi Magnussena, zostanie pochwalony przez zespół. Ekipa poleci mu też zmianę ustawień by opony wytrwały dłużej.
Na 15. okrążeniu Valtteri zgłosi, że jest już blisko przejścia na slicki, choć nadal to trochę zbyt ryzykowne. „Widzimy to samo” – odpowie inżynier i poleci Bottasowi zmianę ustawień oraz ponowne uważanie w zakręcie 7.
„Ricciardo zjechał po opony pośrednie, będziemy dawać ci znać” – słyszy kierowca Alfy w słuchawkach na 17. okrążeniu.
Gdy zostanie zapytany, czy chce zmiany opony na pośrednie, Bottas zapyta, jak radzi sobie Ricciardo. Inżynier odpowie, że jest szybszy i wówczas Bottas potwierdzi zjazd do alei serwisowej. Był on w tym momencie 1,2 sekundy za George Russellem. Po fatalnym postoju, trwającym blisko 12 sekund, Bottas pyta, jaka jest jego sytuacja. Inżynier mówi, że nie stracili żadnej pozycji, tylko czas i są na 6. miejscu.
„Podawajcie mi tempo Russella na każdym okrążeniu” – prosi kierowca i inżynier będzie tę prośbę wypełniał. Dodatkowo po 2 okrążeniach Valtteri dostanie informację, że Russell ma problem z przednim skrzydłem i zaczną mu się niebawem problemy z balansem.
Kierowca otrzymuje sugestie zmiany ustawień co jakiś czas, a sam dopytuje, jakie jest tempo McLarenów i dostaje informację, że takie samo jak Russella.
Valtteri jest chwalony za swoje tempo, chce też częstsze informacje o tempie Norrisa.
Na 37. okrążeniu Bottas powie, że z jego perspektywy wszystko wygląda dobrze – opony są w niezłym stanie. Inżynier dostarcza mu informacje i mówi, że Russell dostał polecenia lift and coast ze względu na paliwo. Gdy Bottas zostanie zapytany o opony, odpowie, że wszystko w porządku.
Valtteri zgłosi, że widzi podwójne żółte flagi, a inżynier wyjaśni mu, że to z powodu Leclerca i że musiał zjechać do boksów. „Jesteś obecnie na 5. miejscu” – mówi inżynier.
Bottas zbliża się do Russella i słyszy w słuchawkach: „6 okrążeń do końca, dorwijmy go”. Valtteri jest bardzo blisko, a na 2 okrążenia przed końcem inżynier powie mu, że sytuacja z paliwem u Russella jest krytyczna. Finowi nie uda się wyprzedzić Anglika.
„Świetny wyścig, jesteśmy na 5. miejscu” – mówi inżynier. „Dobra robota chłopaki, wysokie punkty. Szkoda pit-stopu, było chyba dziś więcej do zgarnięcia, nawet podium” – mówi Bottas i dostaje kolejność na mecie.
Inni
Oto komunikaty radiowe wszystkich zawodników po minięciu linii mety w niedzielę.
A to najlepsze onboardy z całego weekendu, wybrane przez Formułę 1.