Nowe kamery w kaskach kierowców Formuły 1 pozwoliły kibicom nie tylko na oglądanie niesamowitych ujęć z wnętrza kokpitu bolidu F1, ale również na bliższe poznanie kierownic i wyświetlaczy samochodów. Jakie dane są wyświetlane Bottasowi czy Leclercowi?
W Alfie
Dwa lata temu, gdy Robert Kubica został kierowcą rezerwowym Alfa Romeo Racing ORLEN, prezentowałem Wam kierownicę Alfy na sezon 2020 – w wersji dla Roberta Kubicy z przeniesionymi przyciskami oraz w wersji dla Kimiego Raikkonena.
Jak widać niżej, w kierownicy używanej przez Guanyu Zhou i Valtteriego Bottasa nie zaszły duże zmiany.
Tym razem jednak najbardziej interesuje nas wyświetlacz. Dokładny opis tego, jakie informacje znajdują kierowcy na niej, zamieścił profil Driven by Data na Twitterze.
Poczynając od góry i lewej strony, kierowcy wyświetlany jest poziom naładowania baterii. Jest on również widoczny dzięki paskowi czerwono – zielono – czarnemu, widocznemu na dole wyświetlacza.
Kierowca może sprawdzać, jak jedzie w porównaniu z czasem referencyjnym – na przykład swoim najlepszym kółkiem kwalifikacji.
Największa jest oczywiście cyfra oznaczająca bieg, na którym aktualnie jedzie kierowca. Pod nim znajduje się aktualna prędkość auta. Zawodnik widzi też swój ostatni czas oraz liczbę przejechanych okrążeń w obecnym przejeździe.
Liczby po lewej oznaczają balans hamulców, który kierowca dość często zmienia podczas okrążenia. Niżej mamy oznaczenie trybu, na którym obecnie jedzie. W lewym dolnym rogu w Alfie umieszczono status ładowania systemu hybrydowego – może on być wysoki, oznaczając niższe osiągi lub niski, nastawiony na atak.
Bardzo ciekawe dane znajdują się na środku ekranu. Kierowca widzi, jaka jest temperatura jego opon, a oprócz liczb ma wyświetlane kolory, przypisane do każdej z opon. Im cieplejsza barwa, tym wyższa temperatura opon.
Oprócz tego kierowca ma również wskaźnik marginesu zużycia paliwa.
Zobaczcie wszystko poniżej:

W Ferrari
Alfa używa tego samego silnika co Ferrari, jednak Leclerc i Sainz otrzymują nieco inne informacje lub w nieco innej formie niż Bottas i Zhou.
Oprócz niego innego układu, w Ferrari znajdziemy również duży wskaźnik obrotów i czas do końca sesji. Dodatkowo większy jest wyświetlacz prędkości. Tylko raz wyświetlany jest – w postaci paska – poziom naładowania baterii.
Nieco inaczej wyświetlany jest balans hamulców oraz temperatura opon – jako delta powyżej lub poniżej danego celu.
