Choć piątek zdominował inny temat, to mimo wszystko warto przyjrzeć się temu, co działo się na torze podczas treningów, a one pokazują nam nieco bardziej standardowy układ stawki.
Wyniki
1. trening:
Skrót:
2. trening:
Sektory
W drugiej sesji 3 kierowców podzieliło się najlepszymi czasami sektorów. Pierwszy wyraźnie należy do Ferrari, w kolejnych przewagę ma Red Bull.
Opony
W Arabii Saudyjskiej używany jest pośredni zestaw mieszanek Pirelli. Najbardziej zespoły eksploatowały miękką mieszankę, której zużyli 40 kompletów. Co ciekawe, najszybszym na oponie twardej był Fernando Alonso.
Dane Pirelli pokazują, że między miękką a pośrednią mieszanką jest 0,6 sekundy różnicy. Pomiędzy pośrednią a twardą różnica to już 1,2 sekundy.
Ode mnie
Być może będę niepopularny, ale według mnie jest za późno na rozważania typu: „jechać czy nie jechać w Arabii”. Gdyby to był początek wojny, nagła i niespodziewana sytuacja – F1 powinna jak najszybciej stamtąd uciekać.
Ale zarówno seria jak i kierowcy oraz zespoły chyba wiedziały, gdzie się udają. Ataki rakietowe w Arabii Saudyjskiej to smutna norma, kraj ten jest cały czas zaangażowany w działania zbrojne. Ostatni atak na Dżuddę był w poniedziałek…
Sytuacja może mieć pozytywne skutki – być może po skandalu wizerunkowym F1 obudzi się i przestanie jeździć za wielką kasę do niebezpiecznych rejonów Bliskiego Wschodu. Bardziej skonsolidowani może będą również kierowcy, którzy teraz zostali w sytuacji bez wyjścia.
Pewnym jest jednak, że F1 nigdy nie może – nawet na kilka dni – pozostawać czyimkolwiek zakładnikiem.
Przechodząc do wydarzeń na torze, można stwierdzić, że o pole position i zwycięstwo będą bić się Ferrar i Red Bull, a każdy ich błąd wykorzysta Mercedes. Faworytów dzisiejszych kwalifikacji upatruję w Leclercu i Verstappenie.
Forma innych ekip pozostaje niewiadomą, może oprócz tego, że na końcu są Astony Martiny i Williamsy.
W środku kotłować będą się Alfy, Haasy, AlphaTauri, McLareny i Alpine. Wygląda na to, że obiekt w Arabii bardziej pasuje McLarenom i być może Norris powalczy o Q3.
Trudno póki co ocenić potencjał Haasa, chyba że mówimy o potencjale na awarie – ten jest bardzo wysoki. Dwa problemy Magnussena sprawiły, że nie pojechał on szybkich kółek, ale 13. miejsce Schumachera w drugiej sesji pokazuje, że mogą znów powalczyć o pierwszą 10-tkę. Nieco dalej niż przed tygodniem może być Alfa, ale wszystko rozstrzygnie się dziś.
Vlog
Zapraszam do wysłuchania vloga po treningach: