Czy potwierdzi się to, co widzieliśmy podczas testów? Czy rewolucja techniczna spełni pokładane w niej nadzieje dotyczące wyprzedzania? Na te pytania uzyskamy wstępne odpowiedzi już w ten weekend. Co nas czeka w Bahrajnie?
Harmonogram
Przypominam, że od tego sezonu aktywności medialne kierowców oraz zespołów zostały przeniesione z czwartku na piątkowy poranek. Ma to skondensować weekendy wyścigowe i oszczędzić czasu kierowcom i innym najważniejszym członkom zespołów.
W Bahrajnie będziemy mieli również Formułę 2, Formułę 3 czy Porsche Sprint Challenge Middle East z udziałem Polaka, Franza Dziwoka. Oto harmonogram rywalizacji:
Piątek, 18 marca
godz. 08:15 – 09:00 – Pierwszy trening Porsche Sprint Challenge Middle East
godz. 09:25 – 10:10 – Trening F3
godz. 09:30 – 11:30 – Konferencje prasowe F1
godz. 10:35 – 11:20 – Trening F2
godz. 11:30 – 12:30 – Prezentacja bolidów F1
godz. 13:00 – 14:00 – Pierwszy trening F1
godz. 14:25 – 14:55 – Kwalifikacje F3
godz. 16:00 – 17:00 – Drugi trening F1
godz. 17:25 – 17:55 – Drugi trening F2
godz. 18:20 – 19:05 – Drugi trening Porsche Sprint Challenge Middle East
Sobota, 19 marca
godz. 09:35 – 10:05 – Kwalifikacje Porsche Sprint Challenge Middle East
godz. 10:30 – 11:30 – Konferencja prasowa F1
godz. 10:45 – 11:55 – Sprint F3
godz. 13:00 – 14:00 – Trzeci trening F1
godz. 14:25 – 14:55 – Pierwszy wyścig Porsche Sprint Challenge Middle East
godz. 16:00 – 17:00 – Kwalifikacje F1
godz. 17:00 – 18:00 – Konferencja prasowa F1
godz. 17:40 – 18:30 – Sprint F2
Niedziela, 20 marca
godz. 09:45 – 10:35 – Wyścig główny F3
godz. 11:40 – 12:45 – Wyscig główny F2
godz. 13:10 – 13:40 – Drugi wyścig Porsche Sprint Challenge Middle East
godz. 14:00 – 14:30 – Parada kierowców
godz. 16:00 – Wyścig F1
Program TV
Pełny harmonogram transmisji znajdziecie tutaj.
Formułę 1 możecie oglądać w Eleven Sports. Najtańszą opcją oglądania online wydaje się pakiet programów na WP Pilot – jego koszt to 13,99 zł, a otrzymujemy dostęp do wszystkich 4 kanałów Eleven na wszystkich urządzeniach w tym telewizorze. Pakiet roczny kosztuje 139,99 zł. Zakupicie je tutaj.
Skorzystać można również z aplikacji Player.pl tutaj – Formuła 1 – Eleven Sports lub w F1 TV Pro z dodatkowymi narzędziami i onboardami, które zakupicie tutaj.
Formułę 2 i Formułę 3 możecie oglądać na kanałach sportowych Polsatu.
Alfa zapowiada
„To wreszcie czas startu sezonu i myślę, że podobnie jak wszyscy jesteśmy żądni zobaczyć, gdzie są wszyscy. Dla niektórych może być to moment prawdy, jednak w rzeczywistości nabranie jaśniejszego spojrzenia na układ stawki. Punkty są przyznawane w niedzielę i musimy odrobić wzorowo naszą pracę domową po testach by mieć pewność, że będziemy w najlepszej możliwej formie w dniu wyścigu. Wszyscy zrobili świetną pracę w ciągu przerwy zimowej, teraz czas zebrać jej owoce. Jesteśmy głodni sukcesu i zmotywowani i jesteśmy na niego gotowi. Mamy dwóch kierowców żądnych pokazania, co potrafią w kokpicie i jestem pewien, że wszyscy będziemy cieszyć się powrotem na tor po przerwie zimowej” – powiedział Fred Vasseur, szef Alfa Romeo F1 Team Orlen.
Swój pierwszy start z silnikiem Ferrari za plecami w Formule 1 zaliczy Valtteri Bottas.
„Ten wyścig to dla mnie początek nowego rozdziału i jestem pewien, że mogę osiągnąć cele, które założyliśmy sobie wspólnie z zespołem. Byłem pod wrażeniem etyki pracy, jaką zobaczyłem w Hinwil gdy tylko tam pojechałem oraz pracą wykonaną w trakcie zimy. Mieliśmy pewne problemy na testach, ale wiem, że już je przezwyciężyliśmy i możemy skupić się na osiąganiu najlepszych możliwych rezultatów w niedzielę. To będzie długi sezon i nadal nie wiemy, jak wygląda tempo poszczególnych ekip. Wszyscy chcą rozjaśnienia sytuacji w ten weekend. Ważna jest jednak praca nad odblokowaniem potencjału C42 i skupimy się na czystym weekendzie. W ten sposób zmaksymalizujemy nasze szanse na dobry wynik na początku sezonu. Wierzę w ten zespół i wiem, że możemy wspólnie dużo osiągnąć” – zapowiada Fin.
W Formule 1 zadebiutuje w ten weekend Guanyu Zhou, stając się pierwszym uczestnikiem wyścigu F1 z Chin.
„Marzyłem o debiucie w Formule 1 od lat. Ten weekend będzie niezapomnianym momentem dla mnie i dla mojego kraju. To moment, którym będę się delektował wspólnie z rodziną i wszystkimi, którzy pomogli nam w tej podróży. Pracowaliśmy tak mocno by tu dotrzeć i jestem wdzięczny za całe wsparcie, które otrzymałem przez lata. To jednak nie koniec ciężkiej pracy. Jasne, jestem już w najbardziej prestiżowej i najlepszej serii wyścigowej, ale jestem świadom wyzwania, jakie przede mną stoi. Wiem, jak ostro muszę pracować i jak szybko muszę się uczyć. Na szczęście zespół wokół mnie był wspaniały w pomaganiu mi w przygotowaniach. Wiem, że mnóstwo osób będzie mnie oglądać w niedzielę i chcę sprawić, że będą ze mnie dumni” – zaznacza Chińczyk.
O torze
Bahrain International Circuit (zwany też Sakhir) to nowoczesny obiekt położony w samym sercu pustyni Sakhir. Tor został zaprojektowany przez znanego niemieckiego inżyniera Hermanna Tilke. Lączy w sobie wiele cech lokalnej kultury. Tor jest dosyć szeroki i zawiera dużą płaszczyznę stref wyjazdowych.
Koszt budowy całego obiektu wyniósł około 150 milionów dolarów.
Inauguracyjny wyścig F1, rozegrano w Bahrajnie 4 kwietnia 2004 r. (04/04/04), Sakhir był pierwszym torem wyścigowym na Bliskim Wschodzie, który gościł Mistrzostw Świata Formuły 1. Otworzyło to drzwi dla całego regionu, nie tylko w sportach motorowych, ale także w biznesie i turystyce.
Ponad 10 lat później, Grand Prix Bahrajnu jest dziś uważana za jeden z najbardziej przyjaznych, klimatycznych i emocjonujących wyścigów Formuły 1. Stała się również jednym z wyścigów z największą oglądalnością na całym świecie, a także jednym z najbardziej opłacalnych komercyjnie przedsięwzięć.
Po torze jedzie się po nim zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Tor liczy 5 412 metrów, a najdłuższa jego prosta to 1205 metrów. Składa się z 15 zakrętów. Różnica poziomów to 17.3m.
Kierowcy przejadą w tym roku 57 okrążeń co złoży się na dystans 308,238 km.
Rekordem toru – 1:31.447 dysponuje Pedro de la Rosa, jednak w kwalifikacjach w 2020 roku Lewis Hamilton wykręcił 1:27.264.
Maksymalna prędkość, jaką rozwijają bolidy do 321 km/h, a średnia to 204 km/h. Potrzebny jest tu średni poziom przyczepności aerodynamicznej oraz średni stopień chłodzenia auta, które spala 1,84 kg paliwa na okrążenie. Kierowcy mają gaz w podłodze przez 66% okrążenia.
Najczęściej wygrywał tu Lewis Hamilton, ale wśród zespołów najlepszymi statystykami dysponuje Ferrari. Pełną porcję statystyk przed GP Bahrajnu znajdziecie tutaj.
Oto mapa toru. W tym roku utrzymano 3 strefy DRS.
Opony
Na GP Bahrajnu Pirelli przywiezie najtwardszy zestaw swoich mieszanek.
Pogoda
Ci, którzy mieli problemy z chłodzeniem w swoich samochodach podczas testów, nie będą zachwyceni prognozami na niedzielę.
Klasyfikacje
Punkty karne:
Kierowca | Punkty | Najbliższe punkty wygasają... | Reprymendy |
---|---|---|---|
Sergio Perez | 8 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Logan Sargeant | 6 | 03/09/24 - 1 pkt | |
Lance Stroll | 5 | 09/07/24 - 2 pkt | |
Lewis Hamilton | 4 | 03/09/24 - 2 pkt | |
Yuki Tsunoda | 3 | 04/06/24 - 1 pkt | |
Kevin Magnussen | 3 | 09/03/25 - 1 pkt | 1 |
Nico Hulkenberg | 2 | 28/05/24 - 2 pkt | |
George Russell | 2 | 28/05/24 - 2 pkt | |
Guanyu Zhou | 2 | 22/07/24 - 2 pkt | |
Nyck de Vries | 2 | 02/07/24 - 2 pkt | |
Max Verstappen | 2 | 19/11/24 - 2 pkt | |
Carlos Sainz | 2 | 02/04/24 - 2 pkt | |
Valtteri Bottas | 2 | 29/10/24 - 2 pkt | 1 |
Oscar Piastri | 0 | 1 |