KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

2021 Saudi Arabian Grand Prix, Friday - LAT Images

Najszybszy tor uliczny w F1 – o torze na GP Arabii Saudyjskiej



Po długo wyczekiwanym rozpoczęciu zmagań kierowców w 72 sezonie Mistrzostw Świata Formuły 1 w Bahrajnie, zawodnicy i zespoły przenoszą się teraz do Arabii Saudyjskiej. Areną walki zawodników w drugiej rundzie tegorocznych Mistrzostw będzie nowo wybudowany, do tej pory goszczący tylko jedną eliminację – w sezonie 2021, tor w Jeddah (w jęz. polskim w Dżuddzie).

Pierwsze pogłoski, o chęci organizacji wyścigu F1 nad Zatoką Perską pojawiły się w 2019 roku. Ostatecznie, umowa na organizację GP podpisana została w 2020 roku. W listopadzie tamtego roku ogłoszono, że obiekt powstanie w Jeddah, a projektowanie powierzono autorowi projektów torów F1 m. in. Bahrajnie, Malezji czy Chinach, niemieckiemu architektowi Hermanowi Tilke. Kształt „pętli” toru poznaliśmy jednak dopiero w marcu 2021. W kwietniu zaś rozpoczęły się prace budowlane. W 8 miesięcy powstawał obiekt, na którym na początku grudnia minionego roku odbyły się pierwsze zawody. To rekord w dziejach F1 – nigdy, żaden tor nie powstał w tak krótkim czasie. Projektant toru, Herman Tilke zdradził również, że wprawdzie tor Jeddah jest ulicznym obiektem, ale wszystko, włącznie z nawierzchnią, musiało zostać zbudowane od zera, tak jak w przypadku normalnego toru.

Tilke powiedział też, że tor Jeddah powstawał tak szybko, ponieważ budowa kompleksu rozrywkowego Qiddiya, który powstaje w pobliżu miasta Rijad i w którym ma być zlokalizowany docelowy tor F1 jest mocno opóźniona. Saudyjscy promotorzy oraz Chase Carrey, ówczesny dyrektor wykonawczy Liberty Media (właściciel F1), bardzo chcieli zapełnić kalendarz F1 i już teraz zorganizować weekend GP w Zatoce. Dlatego też sfinansowano dodatkowy tor uliczny w Jeddah, który będzie wykorzystywany przez kilka najbliższych lat. Tor w Qiddiya miał zadebiutować w kalendarzu F1 w 2023, ale opóźnienia budowlane są tam tak duże, że jeśli GP Arabii Saudyjskiej utrzyma się w terminarzach, wyścig w najbliższym czasie będzie gościł w Jeddah.



Ten nowoczesny obiekt jest torem ulicznym. Podobnie jak większość tego rodzaju obiektów, tor ten będzie używany tylko raz w roku, przy okazji weekendu F1, więc cała dodatkowa infrastruktura jak bariery, trybuny itp. będzie montowana na czas zawodów, a następnie demontowana, aby otworzyć ulice dla ruchu miejskiego. Nie powinno być jednak, charakterystycznych dla tego typu obiektów, problemów z nawierzchnią. Tor, jak to zostało już wspomniane, niemal w całości został wzniesiony na nowych ulicach, ze świeżo położonym asfaltem.

Tor Jeddah Corniche Circuit liczy 6.175 metrów. Jest drugim, po belgijskim torze SPA, co do długości obiektem wykorzystywanym obecnie w F1. Posiada 27 zakrętów: 16 lewych i 11 prawych. Charakterystyczny jest pośród nich zakręt nr 13. Ten wielowierzchołkowy nawrót wyróżnia się niezwykłym nachyleniem pod kątem 12 stopni. Nie bez przyczyny, tor w Jeddah określa się jako „najszybszy tor uliczny na świecie”. Przed rokiem wielu kierowców narzekało, że z uwagi na dużą prędkość, ciasne łuki i niewielkie pobocza tor miejscami bywa bardzo niebezpieczny. Najdobitnej przekonali się o tym m. in. Charles Leclerc, czy Mick Schumacher, którzy potężnie roztrzaskali swoje bolidy.

Sam wyścig wygrał Brytyjczyk Lewis Hamilton z teamu Mercedes. Ówczesny obrońca mistrzowskiego tytułu startował z pole position i mimo kontrowersyjnego zajeżdżania mu drogi w pierwszym zakręcie, a następnie delikatnej kolizji dwóch głównych konkurentów do tytułu, dowiózł zwycięstwo do mety. Drugi był, finalny zwycięzca klasyfikacji generalnej mistrzostw, nie do końca przepisowo (moim zdaniem) walczący w Jeddah Max Verstappen z Red Bulla. Pod koniec kwalifikacji, Holender jechał znakomite okrążenie, ale w ostatnim zakręcie toru zetknął się z bandą i uszkodził zawieszenie. Ostatecznie, do wyścigu ruszał z P3. Pomimo decyzji sędziowskich i przyznanych mu kar, zdobył w nim 2 pozycję. Podium zawodów uzupełnił Fin Valtteri Bottas, jeżdżący wówczas dla Mercedesa.



W tym roku, przynajmniej na początku sezonu, faworytem wydaje się być zespół Ferrari – podwójni zwycięzcy pierwszego wyścigu. Nie gorszym tempem od Scuderii dysponuje zespół Red Bull Racing, ale, co pokazała GP Bahrajnu, w ich przypadku kluczowa okazać się może zawodność bolidu na dłuższych przejazdach. Ponownie do gry może włączyć się Mercedes, jeśli prawdziwe okażą się pogłoski o ich wyższym ustawieniu na wyboisty tor w Bahrajnie, a teraz zwiększą efekt doziemienia.

W GP Arabii Saudyjskiej kierowcy F1 pokonują dystans ponad 308 kilometrów, czyli 50 okrążeń toru. Niedzielny wyścig odbywa się przy sztucznym oświetleniu. Nieco mniejszy dystans przejadą zawodnicy Formuły 2, która także zagości w najbliższy weekend na torze Jeddah. Będzie to 20 okrążeń w sobotnim wyścigu sprinterskim i 28 w zawodach głównych.

Piotr Ciesielski

Źródła: własne, press.pirelli.com



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Najnowsze wpisy

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP USA

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Portimao ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 18 października
godz. 19:30 – 1. trening
godz. 23:30 – Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 19 października
godz. 20:00 – Sprint
godz. 00:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 20 października
godz. 21:00 – Wyścig

Popularne tagi

Archiwum