KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, RK 88, Paweł Rosochacki, Esox33, nietuzin, Tomek, Wilkor, swój stary, Assetto corsa, Kryss, TUTUDUDU, Djdario8309, Kamil Tomczyk, Przemek M., Golden, jacek79100, zanet, BaRu, Rafał Przybylski, MarcinBB, Tomek81, Gnusma, MarcinBB, jacek79100, PUMA, haksik, Marcin, Kardynał, wr1004, gotrek, Galloper Tatodor

Harmonogram GP Australii

Program TV

blank

Wyniki GP Australii

Formula 1 2022: Bahrain March testing

Aston Martin zmienia koncepcję, HAAS planował to co Mercedes



Aston Martin, pierwszy z zespołów, który zaprezentował światu przed sezonem swoją konstrukcję był również obiektem wielu plotek dotyczących stanu prac jak i ich zaawansowania.

Jedna z poważniejszych spekulacji głosiła jakoby jeden z zespołów nie trafił z obraną przez siebie interpretacją nowych przepisów i już przed debiutem na torze pracował nad nową wersją samochodu. W późniejszych dniach informację przypisywano właśnie do zespołu Lawrenca Strolla. Tym razem plotka ta okazuje się w pełni zgodna z rzeczywistością. Jeden z dyrektorów brytyjskiego zespołu, Tom McCullough w rozmowie z serwisem Autosport potwierdził te informacje.

„Samochód, który widzicie teraz w ogóle nie przypomina tego, który mamy w tunelu aerodynamicznym. I jestem przekonany, że ta sytuacja dotyczy niemal każdego w stawce. Jak powiedział Andy Green (dyrektor techniczny) próbowaliśmy z tą konstrukcją nie zapędzić się w ślepą uliczkę. Wykonaliśmy masę testów z dużą liczbą różnych części i konceptów sidepodów przechodząc przez fazę rozwoju. Mamy pewne poprawki, które teraz oceniamy oraz bardzo dużo innych rozwiązań.”



McCullough również rzucił nieco światła na współpracę z Mercedesem i skomentował radykalne rozwiązania zastosowane w W13.

„Nie mieliśmy pojęcia co planowali, nie wymieniamy się takimi informacjami. Tylne zawieszenie, skrzynia biegów, hydraulika silnika – takiego rodzaju rzeczami się dzielimy. Cały system chłodzenia Mercedesa nie ma nic wspólnego z naszą wiedzą, gdy zobaczyłem materiały w mediach to był pierwszy raz kiedy się z tymi rozwiązaniami spotkałem.”

Padokowa wieść niesie, że ekstremalne upakowanie systemu chłodzenia w samochodzie z Brackley jest efektem współpracy z brytyjską firmą działającą w branży kosmicznej. Wymienniki ciepła mają korzystać z technologii stosowanej przy budowie silników rakietowych. F1 zatacza coraz szersze kręgi czerpiąc wiedzę oraz doświadczenie z branż, które na pozór z wyścigami samochodowymi nie mają wiele wspólnego. Jako ciekawostkę można dodać, że nie tylko z zdobyczy przemysłu kosmicznego projektanci niemieckiego zespołu korzystali projektując nową konstrukcję. Boczne wloty powietrza mają być inspirowane tymi z myśliwca piątej generacji Lockheed Martin F-35B.



HAAS planował ekstremum

 

Oczy wszystkich śledzących testy w Bahrajnie pierwszego dnia były zwrócone w to samo miejsce – garaż Mercedesa. Ekstremalna koncepcja sekcji bocznych, świetne upakowanie systemów chłodzenia i samego silnika wywołało niemałe poruszenie. Gunther Steiner w rozmowie z AMuS zdradził, że w HAASie rozważano podobne rozwiązanie.

„Dokładnie ten koncept był naszym pierwszym projektem. Mieliśmy go w tunelu w lipcu i zauważyliśmy, że daje on korzyści w wolnych zakrętach. Ale całościowo jako pakiet widzieliśmy większy potencjał w szerokich sidepodach.”

Simone Resta, który trafił pod skrzydła Steinera prosto z Ferrari wspominał, że przygotowania do sezonu 2022 były pierwszymi gdzie HAAS dysponował własnym biurem projektowym. Zacieśnienie współpracy z Ferrari zaowocowało większą kontrolą nad projektem a rola Dallary została mocno uszczuplona. Taka zmiana organizacyjna pozwoliła projektantom na rozwinięcie skrzydeł oraz testowanie potencjalnych konceptów w tunelu aerodynamicznym, do którego dotychczas dostępu nie mieli. Filozofia, którą widzimy w przypadku W13 wydaje się być znana nie tylko projektantom Mercedesa.

Autor: P.S.

źródło: autosport.com, auto-motor-und-sport.de



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Japonii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 5 kwietnia
godz. 04:30 FP1
godz. 08:00 FP2

Sobota, 6 kwietnia
godz. 04:30 FP3
godz. 08:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 7 kwietnia
godz. 07:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Barcelony - ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi