Sezon prawie idealny i pod wieloma względami przełomowy. Red Bull był w 2021 roku szybki i wielokrotnie bezbłędny, umiejętnie walcząc z Mercedesem. Pytanie, ile trzeba było poświęcić, aby to osiągnąć…
Oczekiwania
Były chyba takie, jak w stosunku do każdego głównego rywala Mercedesa przed jednym z ostatnich 8 sezonów – spróbować jak najdłużej zagrażać mistrzom świata, popełniając jak najmniej błędów. Mało kto spodziewał się, że komuś uda się przebić szybkość ekipy z Brackley.
Planem „absolutne minimum” było zajęcie 2. miejsca w generalce i danie Maxowi Verstappenowi szansy na walkę z Lewisem Hamiltonem. Ważne jednak było również szybkie i jak najlepsze wdrożenie do zespołu Sergio Pereza.
Statystyki
Zacznijmy od podstawowych danych, dotyczących zespołu:
Miejsce w generalce: 2.
Punkty: 585,5
Najwyższa pozycja na starcie: 1. (Verstappen x10)
Najwyższa pozycja w wyścigu: 1. (Verstappen x10, Perez x1)
Obecność w Q2: 42
Obecność w Q3: 40
Zniszczenia bolidów: $5 455 000 (4. miejsce)
DHL Fastest Pit-Stop: 1. miejsce (569 pkt)
Poniżej garść statystyk kierowców Red Bulla z tego sezonu:
Verstappen | Perez | |
Pozycja | 1 | 4 |
Punkty | 395,5 (19 razy w punktach) | 190 (16 razy w punktach) |
% zdobytych punktów zespołu | 68% | 32% |
Pole position | 10 | 0 |
Zwycięstwa | 10 | 1 |
Podia | 4 | 1 |
Najwyższa pozycja w wyścigu | 1. | 1. |
Najwyższa pozycja na starcie | 1. | 2. |
Wyżej w wyścigu | 19 | 3 |
Wyżej w kwalifikacjach | 20 | 2 |
Sektory kwalifikacji | 57 | 6 |
Lepszy czas wyścigu | 16 | 6 |
Średnia strata do partnera w kwalach | -0.528 | +0.528 |
Wizyty w Q3 | 21 | 19 |
Wizyty w Q2 | 21 | 21 |
Średnia pozycja w kwalifikacjach | 2.73 | 7.09 |
Średnia pozycja na mecie | 4,14 | 7,54 |
Wyżej na mecie niż na starcie | W 6 wyścigach | W 12 wyścigach |
Przejechane kilometry | 5908 (8. wynik) | 5857 (10. wynik) |
Koszty dla zespołu | $4 396 000 (3.) | $1 059 000 (15.) |
Zarobki | 45 mln dolarów | 8 mln dolarów |
Zespół
Red Bull bardzo mi zaimponował w sezonie 2021. Przede wszystkim tym, że przez sporą część sezonu (kwestią sporną jest czy przez „większość”) byli zwyczajnie szybsi od Mercedesa i wykorzystali słabości ekipy z Brackley – czyli np. brak rozwoju nad autem w trakcie roku.
Red Bull umiał wyprowadzić z równowagi Mercedesa nie tylko na torze, ale umiejętną polityką poza nim. To, w zestawieniu z bardzo szybkim bolidem i genialnym kierowcą, daje niemal gotowy przepis na sukces.
Jak zawsze byli świetni podczas pit-stopów, choć błąd na Monzy kosztował Verstappena wiele. Do tego bardzo dobrze radzili sobie strategicznie, ucząc się na błędach – na przykład takich jak w Barcelonie.
Dodatkowo, gdy to Mercedes przejął inicjatywę, Red Bull był w stanie wytrzymać ciśnienie, minimalizować straty i zdobywać solidne punkty. Na duże pochwały zasługuje też Honda, której silnik był niezawodny i długo utrzymywał wysokie osiągi.
Moja ocena: 9,5/10
Kierowcy
Max Verstappen
Przed sezonem 2021, Verstappen nie miał realnych szans na walkę o mistrzostwo. W poszczególnych wyścigach mógł zatem rzucać wszystko na jedną kartę, jechać agresywnie, ryzykować i wyszarpywać pojedyncze wygrane.
Teraz się to zmieniło. Max musiał być mega szybki, ale nie mógł już tak ryzykować. Ale i tak ryzykował – na Imoli czy w Barcelonie Hamilton mu odpuścił. Na Silverstone już nie i to powinno zmienić nastawienie Holendra, ale Monza pokazała, że nie zmieniło. Zimnej głowy Max nie zachował też na Interlagos, w Arabii Saudyjskiej czy na ostatnim okrążeniu GP Abu Zabi – zbyt wczesnym atakiem „na hurra” mógł łatwo zaprzepaścić wysiłek całego sezonu. Uratowała go przepaść w osiągach opon.
To był sezon próby dla Maxa i zaliczył on ją, choć nie bez problemów. Zimnej głowy jeszcze momentami brakowało, ale teraz, gdy ma już tytuł mistrzowski, może to poprawić i będzie prawie niezniszczalny. Verstappen pokazał, jak szybkim jest kierowcą i jak potrafi wykorzystać szybki bolid i podporządkowany sobie zespół.
Max dobrze wyglądał również medialnie, choć było widać, że często jego słowa nie pokrywają się w 100% z czynami.
Moja ocena: 9,5/10
Sergio Perez
Ocena Pereza jest mocno zaburzona tym, co stało się w Grand Prix Abu Zabi, gdy bardzo pomógł Maxowi w wywalczeniu tytułu. Wykonał wówczas genialną robotę, ale trudno ignorować to, co działo się wcześniej. W kwalifikacjach radził sobie bardzo słabo, biorąc pod uwagę to, jakim bolidem dysponował. Racja, potrafił sporo zyskiwać w wyścigach, ale zazwyczaj było to mało przydatne dla Red Bulla.
Oczywiście, gdy zespół jest w 100% podporządkowany jednemu kierowcy, temu drugiemu jest bardzo trudno. Perez z pewnością nie poniósł porażki – zajął 4. miejsce w generalce, wygrał i unikał kosztownych wpadek, ale jestem pewien, że sam chciałby nieco lepszego sezonu.
Moja ocena: 7/10
Waszym zdaniem
Zapraszam Was do oceny ekipy Red Bulla za poprzedni rok.
Jak oceniasz postawę Red Bulla w tym sezonie?
Pod uwagę bierzcie ogólną sytuację zespołu, ubiegły rok i możliwości ekipy - finansowe, organizacyjne i personalne 1 - Fatalna, gorzej być nie mogło 10 - Rewelacyjna, lepiej być nie mogło
Czy według Ciebie pozycja w tabeli odzwierciedla potencjał bolidu Red Bulla w sezonie 2021?
Jak oceniasz postawę Maxa Verstappena w sezonie 2021?
Jak oceniasz postawę Sergio Pereza w sezonie 2021?
Share your Results:
Oceniliście Ferrari
Ekipa z Maranello uzyskała średnią Waszych głosów w wysokości 7,48 co czyni ją drugim najlepiej ocenionym zespołem po sezonie 2021.
Zespół | Ocena |
---|---|
McLaren | 7,60 |
Ferrari | 7,48 |
Alpine | 7,14 |
AlphaTauri | 6,99 |
Williams | 5.07 |
Aston Martin | 3.96 |
Alfa Romeo | 3.15 |
Haas | 1.84 |
73% z Was uważa, że pozycja Ferrari w klasyfikacji generalnej odzwierciedla potencjał ich auta. 23% osób zaznaczyło opcję „mniej więcej”, a 4% uważa, że ta pozycja nie odzwierciedla szybkości zespołu.
Bardzo wysoko oceniliście Carlosa Sainza, który uzyskał średnią 8,24. Gorsze noty otrzymał Charles Leclerc, który dostał 7,05.
Kierowca | Ocena | |
---|---|---|
1 | Pierre Gasly | 8,56 |
16 | Carlos Sainz | 8,24 |
2 | Lando Norris | 8,2 |
3 | Fernando Alonso | 7,90 |
4 | Esteban Ocon | 7,15 |
17 | Charles Leclerc | 7,05 |
5 | Robert Kubica | 6,53 |
6 | George Russell | 6,08 |
7 | Daniel Ricciardo | 5,84 |
8 | Nicholas Latifi | 5,21 |
9 | Sebastian Vettel | 4,42 |
10 | Lance Stroll | 4,1 |
11 | Yuki Tsunoda | 3,40 |
12 | Kimi Raikkonen | 3,33 |
13 | Mick Schumacher | 3,16 |
14 | Antonio Giovinazzi | 3,14 |
15 | Nikita Mazepin | 2,17 |