Wzrosty w mediach społecznościowych i na stronach internetowych, wzrosty – choć nieco fałszywe – w telewizji i całkowicie zrozumiałe liczby kibiców na żywo – Formuła 1 podsumowała sezon 2021 od strony frekwencji.
Ja takie podsumowania przygotowuję co miesiąc, a Formuła 1 co roku. Jak wyglądają liczby dotyczące popularności serii za 2021 rok? Całkiem pokaźnie.
Social media
W swoim raporcie Formuła 1 chwali się, że ma aż 49,1 mln obserwujących w social mediach. Jest to suma uzyskana z Facebooka, Twittera, Instagrama, YouTube, Tiktoka, Snapchata, Twitcha i „chińskich platform społecznościowych”. Oznacza to wzrost o 40% w porównaniu z 2020 rokiem.
Zamieszczone na tych platformach filmy miały 7 miliardów wyświetleń. Polubiono, udostępniono czy skomentowano aż 1,5 miliarda razy. Zamieszczone na stronie Formuły 1 oraz w jej aplikacji filmy miały 7,04 mld wyświetleń i jest to wzrost o 44%.
Formuła 1 chwali się bardzo mocnym wzrostem na „chińskich platformach”, jednak łącznie na Weibo, WeChat, Toutiao i Douyin profile serii obserwuje 2,7 mln osób.
W telewizji
Łączna widownia Formuły 1 w sezonie 2021 wyniosła 1,55 miliarda, co oznacza wzrost o 4% w porównaniu z 2020 rokiem. Niby super, chyba że weźmiemy pod uwagę, że w sezonie 2021 mieliśmy 5 wyścigów więcej, a walka o tytuł mistrzowski była kilka razy bardziej emocjonująca niż w 2020 roku, a dodatkowo mieliśmy 3 sprinty kwalifikacyjne (79,5 mln na Silverstone, 80,4 mln na Monzy i 82,1 mln na Interlagos). Wyścig otwierający sezon – GP Bahrajnu – obejrzało 84,5 mln osób, a finał sezonu w Abu Zabi 108,7 mln osób.
Unikalnych oglądających F1 w ubiegłym roku było 445 mln (3% wzrostu), a największym rynkiem był chiński – 70,8 mln osób. Największy wzrost oglądalności – oczywiście za sprawą Fernando Alonso – odnotowano w Hiszpanii – aż 272%. Wysokie wzrosty mieliśmy też w Rosji (129%) oraz USA (53%).
Średnia oglądalność wyścigu F1 wyniosła 70,3 mln. Seria zwraca uwagę, że F1 w coraz mniejszej liczbie krajów jest dostępna „za darmo”.
Na żywo
Tu trudno cokolwiek porównać z 2020 rokiem, kiedy tylko kilka wyścigów odbyło się z udziałem publiczności. W sezonie 2021 tylko kilka wyścigów odbyło się bez udziału kibiców, a na kilku ich liczba była mocno ograniczana.
Łączna liczba kibiców na trybunach wyniosła 2,69 mln osób. W 2019 roku – przed pandemią – było to 4,16 mln. Oczywiście w tej statystyce jeżeli ktoś pojawi się na torze w piątek, sobotę i niedzielę, jest liczony jako 3.
Oto zestawienie frekwencji na poszczególnych wyścigach (tylko te powyżej 100 tys. osób):
Kraj GP | WIdownia |
---|---|
USA | 400000 |
Meksyk | 371000 |
Wielka Brytania | 356000 |
Belgia | 213000 |
Holandia | 195000 |
Turcja | 190000 |
Brazylia | 181000 |
Abu Zabi | 153000 |
Arabia Saudyjska | 143000 |
Austria | 132000 |
Węgry | 130000 |